  • 211. Data: 2013-04-19 20:16:21
    Temat: Re: Magister Inżynier elektronik
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Znaczy próbujesz powiedzieć, że gitara to nie instrument? ;)

    ??
    Teraz to mnie zaskoczyłeś. Ale widzę, że na wiki na hasło "wzmacniacz
    instrumentalny" jest przekierowanie ma ... Nie no, to jakieś śmieszne
    pomysły ktoś miał. Od kiedy takie coś funkcjonuje? Pewnie od dawna?
    Bo skąd się to wzięło, to się mogę domyślić. Sam kiedy usłyszałem hasło
    "wzmacniacz instrumentalny" to się co nieco zdziwiłem - na cholerę
    jakieś "wydziwiane" wzmacniacze do muzyki?
    OK, czyli trzeba uważać na kolejny termin, przy kim się mówi.

    > Ależ oczywiście. W ferworze dyskusji strony pomyliłeś :P

    Powiedzmy, że ktoś napisał coś w niekoniecznie dobrym miejscu ;)
    Ale może być ;) W końcu to szczegół i odzyskana wiara w ludzi.

    Pozdrawiam

    DD

  • 212. Data: 2013-04-19 22:22:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

    Czytam tu od jakiegoś czasu dyskusje na temat tego, co potrafią absolwenci.
    Nie odzywam się, bo co tu więcej powiedzieć -- wszystko to zgadza się z tym,
    co sam obserwuję od lat. Aż tu nagle...

    > Podobno gitarzyści jazzowi preferują wzmacniacze tranzystorowe.

    Nie, nie będzie o giarzystach. Podpinam się w miejscu dowolnym, bo to i tak
    wszystko jedno, a rzecz się będzie tyczyć Magistra Inżyniera Informatyka.

    Dzwoni dzisiaj do mnie pan z Netii, bo przeszło tydzień temu jakiś ichni
    mądrala wpadł na genialny pomysł, by wszystkim jak leci poblokować
    port 25, co spowodowało, że mój domowy serwer pocztowy przestał gadać
    z moim niedomowym serwerem pocztowym, więc maile stały w spoolu zamiast
    iść w świat. Oczywiście zgłoszenie awarii, reklamacja i żadanie
    przywrócenia pełnej funkcjonalności łącza. Kolejny dzień się z tym
    biedzą, a dzisiejsze przedstawienie wyglądało tak:

    -- Jakiego programu pocztowego pan używa?
    -- Sendmail -- mówię zgodnie z prawdą.
    -- Jeszcze raz, może pan powtórzyć?
    -- Send-mail -- mówię powoli dokładnie dzieląc na sylaby.
    -- Nie słyszałem o takim, pewnie jakiś darmowy. Ale wszystkie te programy
    są podobne, weźmie pan w konfiguracji zmieni port 25 na 587...

    Oho -- myślę sobie -- zaraz się zacznie. Zrobię 'vi /etc/mail/sendmail.cf'
    i będziemy wspólnie rzeźbić konfiga. Ale zlitowałem się i mówię:

    -- Jak rozumiem, jest pan po krótkim przeszkoleniu i...

    Tu miałem plan przystępnego wykładu na temat tego, że MUA i MTA, to nie
    to samo i dlaczego ich pomysły na "walkę ze spamem" nie w każdym przypadku
    są dobre, ale Pan Pomocny znów mi przerwał obruszonym głosem:

    -- To przeszkolenie trwało pięć lat, jestem po studiach informatycznych!
    -- Wiem -- mówię -- informatyka, to szeroka dziedzina, a nie zawsze można
    znaleźć pracę dokładnie w swoim kierunku. Jaką specjalizację pan kończył?
    -- ADMINISTRACJA SIECI KOMPUTEROWYCH.

    Kurtyna. Opada. Wszystko inne też.

    Jeszcze się dowiedziałem, że z "programów pocztowych", to na studiach dla
    BOFH-ów omawiano Outlooka, Thunderbirda i coś jeszcze. Politechnika Śląska,
    jakby kto pytał.

    Jarek

    --
    #SOA1

  • 213. Data: 2013-04-19 22:51:18
    Od: "ak" <a...@n...pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > A rockowi lampowe. I masz dyskusję o wyższości Chanuka nad Zaduszkami

    Nie jest to jak Ci sie wydaje kwestia mniemanologii stosowanej, lecz
    konkretnych preferencji brzmieniowych
    oraz pewnych konwecji danych stylow muzycznych.
    Otoz jak wiadomo w jazzie gra sie czystym, nie znieksztalcnym brzmieniem (sa
    nieliczne wyjatki) a przetworniki
    w gitarach jazzowych produkuja duzy sygnal wyjsciowy. Tranzystorowa
    konstrukcja bez problemu jest w stanie zapewnic nieznieksztalcone
    przenoszenie sygnalu przy duzym poziomie na wejsciu..
    W przypadku muzyki rockowej mamy najczesciej do czynienia z brzmieniem
    przesterowanym. Z jakis powodow przesterowanie generowane przez lampy jest
    przyjemniejsze dla ucha, dochodzi do tego dosc mocna kompresja w lampowym
    stopniu mocy, (powodujaca efekt wydluzenia dzwieku) ktora jest wrecz
    uwielbiana przez rockmanow. Poza tym lampowe konstrukcje wydaja sie byc
    bardziej podatne na wszelkie zabiegi artykulacyjne ze strony muzyka, co jest
    domena rocka a ma marginalne znaczenie w przypadku jazzu.

  • 214. Data: 2013-04-19 23:04:51
    Od: "ak" <a...@n...pl>

    Anerys wrote:
> [...]
    > Poz tym, ja jeszcze jednego aspektu niezastąpioności lampiaków w
    > technice estradowej się doszukuję - cechą charakterystyczną lamp jest
    > efekt mikrofonowania, w jednych silniejszy, w innych słabszy...
    > Grajek na gitarze z pewnością wykorzystuje nie tylko efekty
    > wbudowane, ale też sprzężenie akustyczne głośnika z lampami we
    > wzmacniaczu (a tego rzeczywiście tranzystory nie zaoferują(1)) i to
    > niuanse wynikłe z mikrofonowania (gdzieś nawet o tym przeczytałem),
    > stanowią często o niepowtarzalności brzmienia. Dlatego wielu
    > gitarzystów z pewnością woli piece lampowe.

    Akustyczne sprzezenie lamp z glosnikami jest zjawiskiem niepozadanym,
    objawiajacym sie piskiem spowodowanym przez pierwsza lampe w
    przedwzmacniaczu (zaden muzyk wbrew temu co piszesz nie wykorzystuje tego
    "efektu").
    Chodzilo Ci zapewne o sprzezenie pomiedzy gitara a glosnikami wzmacniacza,
    ktore ma miejsce zarowno we wzmacniaczach lampowych i tranzystorowych.
    Stwierdzenia, ze w/g Ciebie "tego tranzystory nie zaoferuja" zupelnie nie
    rozumiem.

  • 215. Data: 2013-04-19 23:13:12
    Od: "ak" <a...@n...pl>

    Anerys wrote:

> [...]
    > okolicznym wiejskim sklepiku, umyć, polać i szamać :)) Takie przaśne,
    > czasem lekko niedojrzałe, czasem nieco poobijane, inne przejrzałe...
    > Tranzystorowe - zebrane na plantacji, pieprznięte do jakiegoś roztworu
    > myjącego, przeobracane, wypłukane, śmietana ciągnięta w mleczarni, od
    > momentu udoju z mleka bez kontaktu z powietrzem, homogenizowana,
    > zagęszczana ch(ciach) wie czym, cukier jak każdy, może jakiś
    > dodatkowo rafinowany celem odsyfienia... Może to drugie będzie
    > smaczniejsze, może nie... powstaje pytanie - za czym bym zagłosował?

    Najwazniejsze aby nie ulegac stereotypom.
    Sa slabo brzmiace lampowce i znakomicie gadajace tranzystory.
    Wszystko jest kwestia konkretnego wzmacniacza, do ktorego sie odnosimy.

  • 216. Data: 2013-04-19 23:24:45
    Od: "ak" <a...@n...pl>

    "Dariusz K. Ładziak" wrote:
    > Stare, dobre AM-owe brzmienie... Cała muzyka do połowy lat
    > pięćdziesiątych na zachodzie a do połowy lat sześćdziesiątych w
    > Układzie Warszawskim była aranżowana z założeniem że pójdzie przez
    > radio na falach długich lub średnich w modulacji amplitudy - czyli z
    > obcięciem pasma do 4.5 kHz. Wyższe tony w aranżacji nie miały sensu -
    > i tak się muzykę wówczas tworzyło, odtwarzanie tej muzyki w paśmie do
    > 20 kHz tylko poziom szumów podnosi...

    Proponuje zajrzec do slownika i dowiedzec sie co oznacza slowo "aranzacja"
    Tutaj chodzi o realizacje dzwieku.

    Moglbys podac zrodlo tych sensacyjnych informacji na temat technik
    realizacji dzwieku specjalnie pod AM?

  • 217. Data: 2013-04-19 23:25:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Andrzej,

    > Np. w Clipperze była dyrektywa "CENTURY", włączenie której powodowało,
    > że program przyjmował rok <50 jako 20xx, a >50 jako 19xx

    To by było niezgodne ze standardem

    SET CENTURY ON|OFF zmieniało tylko wielkość pól edycji(@...GET) i
    wyświetlania(@...SAY) daty 10/8 znaków czyli 4 lub dwie cyfry roku.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 218. Data: 2013-04-19 23:33:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    [...]

> [...]
    > -- Nie słyszałem o takim, pewnie jakiś darmowy. Ale wszystkie te programy
    > są podobne, weźmie pan w konfiguracji zmieni port 25 na 587...

    To nawet ja mam jeszcze gdzieś zadołowaną "książkę z krabem", której
    połowa to opis sendmaila ;) A w życie nie studiowałem informatyki...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 219. Data: 2013-04-19 23:41:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ak napisało:

    > Proponuje zajrzec do slownika i dowiedzec sie co oznacza slowo "aranzacja"
    > Tutaj chodzi o realizacje dzwieku.
    >
    > Moglbys podac zrodlo tych sensacyjnych informacji na temat technik
    > realizacji dzwieku specjalnie pod AM?

    Mam znajomą realizatorkę dźwięku. W wieku bardzo mocno emerytalnym.
    Nieraz zdarzało nam się pogadać o starych czasach, bo i ja, zdarzało
    się, koło branży muzycznej trochę deptałem.

    No więc nie chodzi o realizację, tylko o aranżację. W orkiestrach
    radiowych zwracano uwagę na to, by nie instrumentować utworów różnymi
    przeszkadzajkami, których słuchacz i tak nie będzie miał szans usłyszeć.

    Jarek

    --
    Perkusja, ten baraban cały, to niech ledwo mnie szura,
    I nie bigbitowo, tylko delikatnie, o tak -- kszszsz...!

  • 220. Data: 2013-04-19 23:45:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ak,

    > Nie jest to jak Ci sie wydaje kwestia mniemanologii stosowanej, lecz
    > konkretnych preferencji brzmieniowych

    OMG! Następny, który próbuje mnie uczyć rzeczy, z których kiedyś
    żyłem, Ostatni wzmacniacz lampowy zbudowałem jeszcze w latach 70-tych
    zeszłego wieku. Jak tylko w Polsce stały się dostępne tranzystory
    dużej mocy (czytaj: 2N3055) czyli w połowie lat 70-tych a niejaki
    Bogusław Dubiel (B.D.Sound) opublikował w Radioelektroniku (bodaj
    10/76) schemat wzmacniacza gitarowego 160W, to jak cała masa
    ówczesnych młodych pasjonatów muzyki rockowej też taki zbudowałem.
    Oczywiście wzmacniacz był taki sobie, do czego sam Dubiel się
    przyznawał. Na dokładkę nie ustrzeżono się błędów w publikacji
    (złośliwi twierdzą, że wprowadzone świadomie). A później było już
    tylko łatwiej i do lamp po prostu nie wróciłem. Choć widok wzmacniacza
    100W na dwóch EL34 zasilanych z 700V był naprawdę niesamowity. Szkoda,
    że transformator nie wytrzymał :(

> [...]
    > konstrukcja bez problemu jest w stanie zapewnic nieznieksztalcone
    > przenoszenie sygnalu przy duzym poziomie na wejsciu..

    Słyszałeś o takim wynalazku, który nazywa się "potencjometr"?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan