  • 221. Data: 2013-04-19 23:53:34
    Temat: Re: Magister Inżynier elektronik
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 19.04.2013 22:22, Jarosław Sokołowski wrote:
    > -- Jakiego programu pocztowego pan używa?
    > -- Sendmail -- mówię zgodnie z prawdą.

    Używam _serwera_ pocztowego - było by bliższe prawdzie, co nie?

    > -- Jeszcze raz, może pan powtórzyć?
    > -- Send-mail -- mówię powoli dokładnie dzieląc na sylaby.
    > -- Nie słyszałem o takim, pewnie jakiś darmowy. Ale wszystkie te programy
    > są podobne, weźmie pan w konfiguracji zmieni port 25 na 587...

    Ja na laptopie mam wysyłanie przez tunel - wtedy niezależnie gdzie się
    podepnę serwer widać tak samo.

    > Tu miałem plan przystępnego wykładu na temat tego, że MUA i MTA, to nie
    > to samo i dlaczego ich pomysły na "walkę ze spamem" nie w każdym przypadku
    > są dobre,

    Szczerze, tak długo jak długo dla pozostałych jest opcja włączenia portu
    25 to jest to genialne rozwiązanie, bo odcina naprawdę sporo malware.

    > -- To przeszkolenie trwało pięć lat, jestem po studiach informatycznych!
    > -- Wiem -- mówię -- informatyka, to szeroka dziedzina, a nie zawsze można
    > znaleźć pracę dokładnie w swoim kierunku.

    I spodziewałeś się dobrego absolwenta informatyki na helpdesku, srsly?
    To jest praca, którą normalnie studenci infy łapią part-time na
    inżynierskich jak kompletnie nie mają doświadczenia a potrzebują kasy.

    Michoo

  • 222. Data: 2013-04-19 23:53:48
    Od: "ak" <a...@n...pl>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Mam znajomą realizatorkę dźwięku. W wieku bardzo mocno emerytalnym.
    > Nieraz zdarzało nam się pogadać o starych czasach, bo i ja, zdarzało
    > się, koło branży muzycznej trochę deptałem.
    >
    > No więc nie chodzi o realizację, tylko o aranżację. W orkiestrach
    > radiowych zwracano uwagę na to, by nie instrumentować utworów różnymi
    > przeszkadzajkami, których słuchacz i tak nie będzie miał szans
    > usłyszeć.

    Przeszkadzajki, to drugie a czesto i trzecie plany dzwiekowe.
    Ciezko uwierzyc w takie bajki, muzyke nie nadawono tylko przez radio z
    modulacja AM.
    ale byla rowniez sprzedawana na plytach.
    Ograniczenie pasma wynikalo bardziej z mozliwosci technicznych owczesnego
    sprzetu.

  • 223. Data: 2013-04-20 00:11:41
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    (musiałem...)
    > Dzwoni dzisiaj do mnie pan z Netii, bo przeszło tydzień temu jakiś ichni
    > mądrala wpadł na genialny pomysł, by wszystkim jak leci poblokować
    > port 25, co spowodowało, że mój domowy serwer pocztowy przestał gadać
    > z moim niedomowym serwerem pocztowym, więc maile stały w spoolu zamiast

    Czyli z dowolnym innym... kurde, ja mam prawie 20 takich wyniesień, choć bez
    pośrednictwa lokalnego serwera. W porę urwałem się z Tepsy, gdzie takie
    "funkcjonalności" przygotowano kilka lat wcześniej...

> [...]
    > -- Send-mail -- mówię powoli dokładnie dzieląc na sylaby.
    > -- Nie słyszałem o takim, pewnie jakiś darmowy. Ale wszystkie te programy

    Oho... Tylko, zaraz, jaki pierdolony (przepraszam...) związek ma użyty
    program z niemożnością kontaktu po danym porcie?

    > są podobne, weźmie pan w konfiguracji zmieni port 25 na 587...
    >
    > Oho -- myślę sobie -- zaraz się zacznie. Zrobię 'vi /etc/mail/sendmail.cf'
    > i będziemy wspólnie rzeźbić konfiga. Ale zlitowałem się i mówię:

    Zawsze mi się wydawało, że to operatora problem przyciąć spam, a nie zrzucać
    to na użytkowników, przycinając im porty...?

    > -- Jak rozumiem, jest pan po krótkim przeszkoleniu i...

    Pytanie na miejscu IMO, choć nieco uszczypliwe...

    > Tu miałem plan przystępnego wykładu na temat tego, że MUA i MTA, to nie
    > to samo i dlaczego ich pomysły na "walkę ze spamem" nie w każdym przypadku
    > są dobre, ale Pan Pomocny znów mi przerwał obruszonym głosem:

    Zamieniam się w słuch!

    > -- To przeszkolenie trwało pięć lat, jestem po studiach informatycznych!

    O kurwa...

    > -- Wiem -- mówię -- informatyka, to szeroka dziedzina, a nie zawsze można
    > znaleźć pracę dokładnie w swoim kierunku. Jaką specjalizację pan kończył?
    > -- ADMINISTRACJA SIECI KOMPUTEROWYCH.

    OŻESZKURWAJAPIERDOLĘ...
    Dzieci po tygodniowej szkółce podstaw więcej umieją...

    > Kurtyna. Opada. Wszystko inne też.
    >
    > Jeszcze się dowiedziałem, że z "programów pocztowych", to na studiach dla
    > BOFH-ów omawiano Outlooka, Thunderbirda i coś jeszcze. Politechnika
    > Śląska,

    W pizdę jeża, wymiękłem...

    > jakby kto pytał.

    No, to teraz wiecie wszyscy, czemu tak gorliwie dopominam się, aby
    specjalista w swojej dziedzinie znał jej podstawy? Bardziej, niż "jakie
    znasz komendy..." "przód, tył, lewo, prawo, fire...". Żeby znał je naprawdę.
    Dobra, znów się wycofuję, może wytrzymam...

  • 224. Data: 2013-04-20 00:14:50
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 18.04.2013 18:42, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Po raz kolejny - nie lamp wszystkich - świadomość, że rozgrzany
    > materiał może emitować elektrony i że w ten sposób w próżni może
    > popłynąć prąd.

    Neonówkę chyba każdy widział. Świetlówkę też. I telewizor/monitor
    kineskopowy student to jeszcze chyba też. Więc każdy inteligentny
    powinien wiedzieć, ze płynąć w gazie/próżni może. Piorun zresztą chyba
    też widzieli.

    Ci bardziej zainteresowanie pewnie coś w okolicy nixie kombinowali więc
    wiedzą i coś więcej, ale nadal nie to jakie są zależności w lampie.
    Część pewnie by się dało z wiedzy fizycznej wymyślić (w rodzaju
    kierunku, dlaczego grzanie i kiedy siatka będzie przyspieszać a kiedy
    hamować elektrony), ale nadal pozostaje wiele wzorów, które trzeba by
    bez sensu zakuć.

    > Ale ja od Ciebie nie żądam wiedzy o działaniu starej centrali
    > telefonicznej, bo to jest wiedza SPECJALISTYCZNA. Ja żądam znajomości
    > na wyrywki PODSTAW i to niekoniecznie z wzorami (choć prawa Ohma nie
    > odpuszczę).

    Ale podstawą czego są lampy? Dzisiejsze układy działają zazwyczaj na
    kompletnie odwrotnej zasadzie - lampy były głównie prądowe, FETy są
    napięciowe.

    > Oczywiście, że nie. Ale podstawy _swojej_ dziedziny znać trzeba. A do
    > podstaw elektroniki należy wiedza o tym, że prąd w próżni może płynąć.

    Mnie na studiach uczyli zależności w bipolarnych i FETach. Uczyli jakie
    zasady są istotne przy robieniu layoutu na krzemie. Czemu ta porcja
    zbędnej wiedzy[*] którą mi wpoili ma być niby gorsza od porcji zbędnej
    wiedzy o lampach?

    [*]Jak dobierasz tranzystor to na co patrzysz? Footprint, napięcie,
    prąd, czasami wzmocnienie/threshold. Wymyślniejsze parametry w rodzaju
    pojemności czy oporu termicznego już rzadziej, prawda? A kiedy ostatnio
    potrzebowałeś jakieś theta, czy tau? A może mi_0? Czy tylko sprawdziłeś
    w dokumentacji leakage current?

    Michoo

  • 225. Data: 2013-04-20 00:28:50
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "ak" <a...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Akustyczne sprzezenie lamp z glosnikami jest zjawiskiem niepozadanym,

    Czy na pewno zawsze i wszędzie?

    > objawiajacym sie piskiem spowodowanym przez pierwsza lampe w

    Kilka lat babrałem się w magnetofonie "Tonette", ktto choć trochę zna to
    urządzenie wie, co mam na myśli.

    > przedwzmacniaczu (zaden muzyk wbrew temu co piszesz nie wykorzystuje tego
    > "efektu").

    Ja posiadłem inne informacje w temacie. I nie chodzi mi o prawdziwie
    dodatnie sprzężenie, tylko ustawienie tego tak, żeby odrobinę macało.

    > Chodzilo Ci zapewne o sprzezenie pomiedzy gitara a glosnikami wzmacniacza,
    > ktore ma miejsce zarowno we wzmacniaczach lampowych i tranzystorowych.

    Nie zaprzeczałem temu. Nawet nie nadmieniałem o tym.

    > Stwierdzenia, ze w/g Ciebie "tego tranzystory nie zaoferuja" zupelnie nie
    > rozumiem.

    Tranzystory jednak są chyba mocniej mechanicznie zrobione (spuść na beton z
    10 metrów lampę i zrób to samo z tranzystorem), więc mikrofonować nie
    powinny. A odnosiłem się do sprzężenia mechanicznego/akustycznego
    głośnik-lampy. Nie mam przed sobą mojej poprzedniej wypowiedzi, więc nie
    wiem, w której wspominałem, że spotkałem się też z mikrofonowaniem w
    układach czysto półprzewodnikowych.

    Jako, że pojawiły się sprzeczne głosy (nie, nie zarzucam ci nieprawdziwości,
    muszę spełnić zasadę, aby dana informacja zostala potwierdzona niezależnie z
    2 miejsc, inaczej mi się to posypie i pobełta), temat zostawiam w
    półzawieszeniu, jako "parve", czyli neutralny.

  • 226. Data: 2013-04-20 00:32:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michoo napisał:

    > Używam _serwera_ pocztowego - było by bliższe prawdzie, co nie?

    Pytanie było konkretne -- chodziło o "program do wysyłania poczty",
    może niezbyt dokładnie odtworzyłem dialog. Pocztę wysyła u mnie
    sendmail -- nie może być inaczej i nie chcę, by było inaczej.

    > Ja na laptopie mam wysyłanie przez tunel - wtedy niezależnie gdzie się
    > podepnę serwer widać tak samo.

    No jasne, też tak umiem. Albo przez webmail -- jest również niezależny
    od miejsca podpięcia. Ale tu nie o to chodzi.

    > Szczerze, tak długo jak długo dla pozostałych jest opcja włączenia portu
    > 25 to jest to genialne rozwiązanie, bo odcina naprawdę sporo malware.

    No więc właśnie nie. Za autora tego rozwiązania uważam tepsę -- to ona
    pod koniec 2009 roku zablokowała *domyślnie* port 25. Ale każdy kto chce
    (i potrzebuje) może go sobie sam odblokować. To jest mądre rozwiązanie.
    Trzy lata temu szalało mallware, które wysyłało *bezpośrednio* pocztę
    wprost z portu 25 komputera z Windows. Dzisiaj botnety spamujące robią
    to przy użyciu legalnych serwerów i ustawień, które znajdą w programach
    pocztowych (w sensie MUA) zawirusowanego komputera. Jedynym skutecznym
    sposobem walki z tym paskudztwem jest użycie lokalnego MTA (np. sendmaila),
    który monitoruje ruch i w razie potrzeby go blokuje. Idioci z Netii
    właśnie zlikwidowali możliwość walki ze spamem (przynakmniej utrudnili
    i skomplikowali -- wiem, że czasem można użyć portu submision, ale nie
    jest to zgodne z RFC).

    > I spodziewałeś się dobrego absolwenta informatyki na helpdesku, srsly?
    > To jest praca, którą normalnie studenci infy łapią part-time na
    > inżynierskich jak kompletnie nie mają doświadczenia a potrzebują kasy.

    W ogóle się nie spodziewałem absolwenta.

    --
    Jarek

  • 227. Data: 2013-04-20 00:38:14
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Najwazniejsze aby nie ulegac stereotypom.

    Niekiety bywa to trudne, oj, trudne.

    > Sa slabo brzmiace lampowce i znakomicie gadajace tranzystory.

    Nie śmiem twierdzić inaczej. Wszystko można spieprzyć, jak i wiele można
    "wyprowadzić na ludzi".
    Jak w fotografii, rozmawiałem o tym z nieżyjącym już znajomym zawodowym
    fotografem, że odpowiednim światłem można gówno wyciągnąć artystycznie,
    nieodpowiednim przedstawić Miss Polonię jako starą obleśną kurwę.
    Oczywiście, jest cała rzesza innych czynników, ale światło jest niezwykle
    ważne. I nie implikuje tego rozkład jasno/ciemno.

    > Wszystko jest kwestia konkretnego wzmacniacza, do ktorego sie odnosimy.

    W sensie danego modelu (np. Marantz jakiś-tam, czy Technics śjakiś-tu), czy
    konkretnego układu typu "wzm. ze sprzężeniem szeregowy napięciowym i
    kompensacją przydźwięku", etc?
    Jak się konstruktor porządnie przyłoży do pracy, to z pewnością osiągnie
    dobry efekt. Jak ktoś zrobi na odjebać się, to idąc za piosenką
    Młynarskiego - coś spieprzy :P :) Oczywiście, bawiąc się, mogę to
    odpierniczyć najgorzej na świecie, jeśli jednak nie poprzestanę na tym i
    układ będę ulepszać, to będzie to nawet korzystniejsze, bo będę wiedzieć co
    i jak spieprzone, da jaki spieprzony efekt, czyli, czego unikać w
    przyszłości.

  • 228. Data: 2013-04-20 00:40:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ak napisało:

> [...]
    > radio z modulacja AM. ale byla rowniez sprzedawana na plytach.
    > Ograniczenie pasma wynikalo bardziej z mozliwosci technicznych

    Wzmiankowana realizatorka, to akurat z Polskich Nagrań. Ale jak
    ktoś jest fachowiec przez duże "F", to nie jedno realizował.
    I z nie jednym kompozytorem miał do czynienia. A sprzęt do nagrań?
    Ten z dawien dawna potrafił zarejestrować więcej, niż pasmo do 3,5
    czy 4,5 kHz.

    Jarek

    PS
    Dźwiękowe bajki dla dzieci też robiono w Polskich Nagraniach.

    --
    Gdy sobie piwko golnę z rana w barze "Smakosz",
    To słowa lubię wolne i tonację takąż -- fara ra ra ra...

  • 229. Data: 2013-04-20 00:50:29
    Od: "ak" <a...@n...pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > OMG! Następny, który próbuje mnie uczyć rzeczy, z których kiedyś
    > żyłem, Ostatni wzmacniacz lampowy zbudowałem jeszcze w latach 70-tych
    > zeszłego wieku.

    Po tym co napisales nizej, to chyba nawet dobrze, ze przestales budowac
    wzmacniacze lampowe.

    Jak tylko w Polsce stały się dostępne tranzystory
    > dużej mocy (czytaj: 2N3055) czyli w połowie lat 70-tych a niejaki
    > Bogusław Dubiel (B.D.Sound) opublikował w Radioelektroniku (bodaj
    > 10/76) schemat wzmacniacza gitarowego 160W, to jak cała masa
    > ówczesnych młodych pasjonatów muzyki rockowej też taki zbudowałem.
    > Oczywiście wzmacniacz był taki sobie, do czego sam Dubiel się
    > przyznawał. Na dokładkę nie ustrzeżono się błędów w publikacji
    > (złośliwi twierdzą, że wprowadzone świadomie). A później było już
    > tylko łatwiej i do lamp po prostu nie wróciłem. Choć widok wzmacniacza
    > 100W na dwóch EL34 zasilanych z 700V był naprawdę niesamowity.

    Co bylo w tym widoku takiego niesamowitego?

    Szkoda,
    > że transformator nie wytrzymał :(

    A ludziles sie, ze wytrzyma?
    Nikt przy zdrowych zmyslach i dyponujacy przynajmniej podstawowa wiedza
    elektroniczna
    nie bedzie probowal uzyskac wiecej niz 50W z dwoch takich lamp.
    Ale byc moze za Twoich czasow byl slaby dostep do parametrow technicznych
    owych lamp.

    W 1976 nie istnialo pismo o nazwie Radioelektronik.
    Budowanie 160W (!) wzmacniacza gitarowego i proby wyciagania 100W z 2XEL34
    moglbym podsumowac tym linkiem:
    http://www.youtube.com/watch?v=cM5HkLsF_R4
    Milego sluchania.

    > Słyszałeś o takim wynalazku, który nazywa się "potencjometr"?

    Jakie sugestie n/t owego potencjometru mamy?

  • 230. Data: 2013-04-20 00:56:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ak,

> [...]
    > ale byla rowniez sprzedawana na plytach.
    > Ograniczenie pasma wynikalo bardziej z mozliwosci technicznych owczesnego

    Bredzisz. Ograniczenie pasma wynikało z przyjętych regulacji w
    organizacjach tym się zajmujących (CCIR i OIRT). Modulacja AM
    (dokładniej: A3) stosowana przez publiczne stacje nadawcze musiała
    mieścić się w "kanale" o szerokości 9kHz (odecnie 10kHz). Obie wstęgi.
    Techniczne możliwości nic do tego nie miały - chodziło tylko o
    upchniecie wszystkich stacji nadawczych nadających w bardzo wąskim
    zakresie częstotliwości.

    --
    Best regards,
    RoMan