  • 91. Data: 2013-04-18 09:28:37
    Temat: Re: Magister Inżynier elektronik
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Zbych,

    Thursday, April 18, 2013, 7:46:48 AM, you wrote:

    [...]

    > Ja wcale nie mówię, że nie warto znać praw fizyki, tylko to że wciskanie
    > ludziom, że znajomość ch-ki pentody jest potrzebna przeciętnemu
    > inżynierowi to anachronizm.

    Nikt nie żądał charakterystyki pentody. Była mowa o działaniu diody.
    Działaniu w ogóle a nie wykładzie na ten temat. Chodzi o wiedzę
    elementarną - szczegółów można się zawsze douczyć.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 92. Data: 2013-04-18 09:29:29
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Marek Borowski" <m...@...borowski.com> napisał w wiadomości

    > Ujalbym to jeszcze inaczej. Uczenie detalistyczne na studiach o lampach to
    > anachronizm. Jakies tam pojecie o lampach powinno sie miec, ale

    Bardzo ładnie to ująłeś. Powinno się mieć jakieś pojęcie, IMHO większe, niż
    to, że "lampa, to taka szklana rurka z zatopionymi profilowanymi blaszkami i
    filamentem (A co to jest filament? (wokabularza niech użyje, to się
    dowie:P) )), ale takim, że katoda jest grzana i emituje elektrony, anoda je
    przyciąga, siatka pierwsza ma działanie wzmacniające, siatka druga
    ekranujące, siatka trzecia tłumiące, siatka czwarta drapie po jajcach,
    siatka piąta obciąga druta, itd. I też nie wykute na pamięć, ale zapamiętane
    i przede wszystkim, ZROZUMIANE. Choćby po to, aby taki osobnik nie dotknął
    potem palcem anody, bo nie wie, co to takiego tam w tej skrzynce się
    żarzy... A nawet dla własnego wizerunku, żeby go nie zagiął początkujący
    licealista, który po prostu chce wiedzieć więcej, niz go szkoła uczy.

    > poswiecanie temu wiecej niz 30s na rozmowie kwalifikacyjnej swiadczy
    > bardziej o pytajacym niz pytanym. Obecnie wszystko bazuje na

    Nikt nie jest ideałem. Szef jednak, odpowiada też za pracownika, więc niech
    ma chociaż dupokrytkę, że właściwie selekcjonował kandydatów.

    > tranzystorach - zminiaturyzowanych ale jednak - i jesli juz chcemy pytac o
    > podstawy fizyczne to raczej wlasnie tranzystora.

    Ale o podstawy, a nie już od razu o SMD, bo tyle tego. Najpierw baza (nie w
    sensie elektrody, tylko punktu oparcia, wyjścia do rozważań), podstawa
    tranzystora, POTEM SMD.

  • 93. Data: 2013-04-18 09:31:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    Thursday, April 18, 2013, 8:35:53 AM, you wrote:

    > Chyba nie do końca - kwestia co nazwiemy wzmacniaczami estradowymi.
    > Bo jeżeli wzmacniacze "gitarowe", to rzeczywiście raczej wciąż lampy.

    Znaczy próbujesz powiedzieć, że gitara to nie instrument? ;)

    > Ale jeżeli chodzi o nagłośnienie - wzmacniacze dużej mocy - to jak
    > najbardziej. Class D.

    Ależ oczywiście. W ferworze dyskusji strony pomyliłeś :P

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 94. Data: 2013-04-18 09:34:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, April 18, 2013, 9:24:37 AM, you wrote:

    > Naprawdę, nie mogę zrozumieć, dlaczego znajomość funkcji wszystkich siatek w
    > lampie uważasz za wiedzę podstawową, którą elektronik musi znać.

    Nie było mowy o siatkach - była mowa o prostej diodzie. I o zjawisku
    fizycznym - przepływie prądu w próżni. Tak elementarnej wiedzy
    oczekuję po elektroniku, podobnie jak znajomości prawa Ohma i
    umiejętności jego stosowania.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 95. Data: 2013-04-18 09:38:52
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    > Hello Zbych,
    >
    > Thursday, April 18, 2013, 7:46:48 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Nikt nie żądał charakterystyki pentody. Była mowa o działaniu diody.

    Cytat, do którego piłem:

    > ale inżynier bez praktyki, przynajmniej do pentody, powinien mieć działanie każdej
    z elektrod (i zależności między nimi rzecz oczywista) w ćwiartce czubka małego palca,
    śpiewać na kacu zbudzony o 3 rano.

    W innym poście Anerysa:

    > Tak, póki lampy są stsowane, to minimum do pentody (ale wolałbym jednak wyżej,
    znacznie wyżej), wszelkie zależności powinny siedzieć w malutkim palcu. KAŻDY inż.
    elektronik. Nawet, jeśli ani razu nie użyje lamp.

    Widać, że sama dioda to dla niego za mało.

  • 96. Data: 2013-04-18 09:43:26
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 18.04.2013 06:51, schrieb Anerys:

    > Tak, robi to technik. Lekarz jednak niech ma tę orientację, że przycisk
    > (nie wiem, co tam jest na aparacie napisane, muszę brata spytać, może
    > jeszcze pamięta) "START" na konsoli aparatu służy do odpalania maszyny,
    > gałka "power" dobiera intensywność, a "time" czas... a nie służą do gry
    > kosmicznej, czy nie uruchamiają miksowania koktajlu truskawkowego.

    Przynajmniej w Niemczech nie jest to takie proste. Osoba obsługująca
    rentgena musi mieć odpowiednie wykształcenie. Na ogół fizyk lub pokrewne
    (kolega ma papiery, z dyplomu inżynier elektrotechnik) plus
    dokształcanie (na ogół rok) z rentgena i fizjologii. Lekarzowi tego
    robić nie wolno, o ile nie ma drugich studiów. Opis urządzenia
    (przycisków) musi być w języku uznanym w danym kraju, czyli u nas po
    niemiecku. Oprócz tego instrukcja obsługi musi być we wszystkich
    językach osób obsługujących. Znaczy jak zatrudnię tamila z papierami, to
    muszę mieć przynajmniej skróconą instrukcję po tamilsku.

    Waldek

  • 97. Data: 2013-04-18 09:44:57
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-04-17 23:39, Anerys pisze:

    > Ale o co my kopię kruszymy, przecież lampy to już historia,

    Dokładnie

    > nieprzydatne, należy się nobilitować brakiem wiedzy w temacie, to jest
    > panie modne!

    Wiesz, często mi się zdarza mówić dzieciom, że przypisywanie komuś
    wypowiedzi, która nie została wypowiedziana, jest bardzo nieuczciwe. A i
    umiejętność czytania ze zrozumieniem jest bardzo przydatna.

    > Dobra, dość tych ironii, sarkazmów... Ja jednak nadal uważam, że
    > inżynier zajmujący się elektroniką powinien znać budowę i działanie
    > lamp. Może ich nie użyć nigdy, może nie mieć praktyki. Mam pewien pomysł
    > - przyjmując inżyniera do pracy, dać mu do przeniesienia z półki na inną
    > półkę... kineskop. Jeśli będzie mieć zielone pojęcie o budowie lamp,
    > zrobi to prawidłowo. Jak nie - to pewnie rozpieprzy balona... kupić nowe
    > za grosze na złomie...

    To ja się zapytam: jesteś inżynierem elektronikiem? Pytam absolutnie
    poważnie.

    Uważasz, że inżynier elektronik jest od noszenia kineskopów?
    Moim zdaniem zatrudnianie inżyniera na stanowisku technika lub montera
    jest zdecydowanie bez sensu i taki pracodawca powinien się dobrze
    zastanowić czego chce.

    > Źle i niesympatycznie patrzę na brak wiedzy z zakresu podstaw
    > elektroniki. Amatorowi przystoi to - jego zawód nie goni, jak trzeba,
    > doczyta sobie z netu. Zawodowcowi IMHO nie. Opisałem swoje przeboje z
    > lekarzami. Wolałbym, aby leczący mnie lekarz wiedział, czy w razie
    > problemu skierować ma mnie do psychatry, onkologa, okulisty, żeby
    > niepomylił tego z np. ginekologiem...

    Ale lampy nie są podstawą elektroniki. Na dobrą sprawę nawet tranzystory
    nie są.
    To tak, jakbyś od inżyniera informatyka wymagał umiejętności
    konfiguracji BIOS komputera. Albo zaciśnięcia wtyczki na kablu
    ethernetowym. Zupełnie bez sensu. To jest zadanie dla najwyżej technika.
    Inżynier to może potrafić, ale nie musi. Nie od tego jest.

> [...]
    > też trzeba mikro-minimum wiedzy, aby wiedzieć choćby, do kogo i jak
    > uderzać. Nie wymagam od inżyniera wiedzy absolutnie wszechstronnej, tu
    > także są specjalizacje i ja to w pełni rozumiem. Wymagam jednakże
    > minimum pewnych podstaw, bo bez tych podstaw bałbym się skorzystać z
    > jego wiedzy, bo zignorował problem, uważany i znany tym, którzy zajmują
    > się np. "tymi prehistorycznymi starociami". No, który, bez podpierania
    > się Wikipedią, np. zna budowę dajmy na to - ogniwa Bunsena? (nie
    > palnika, ale ogniwa) Chociaż pobieżnie, aby wiedzieć czego szukać, jak

    No to jak tak szpanujesz wiedzą, to ja się zapytam: jakie są
    harmoniczne przebiegu prostokątnego symetrycznego i niesymetrycznego?
    Jakie jest widmo delty Diraca?
    Tak szczerze i bez Wiki.
    To są podstawy dla inżyniera elektronika.

    Już użycie lampy czy tranzystora jest tylko konkretnym rozwiązaniem i na
    dobrą sprawę nie ma większego znaczenia. Ważna jest umiejętność
    posługiwania się modelami elementów.
    Wyobraź sobie sytuację, że za parę lat zacznie się używać tranzystorów
    dajmy na to opartych o węgiel (diody już od dawna są). Taka sytuacja już
    była kilkadziesiąt lat temu - po pojawieniu się tranzystorów krzemowych.
    Nagle prawie cała wiedza, łącznie z tzw "dobrą praktyką" straciła
    aktualność. W zasadzie wszystko robiło się inaczej. Nawet klasyczne
    układy zasilania tranzystorów buduje się inaczej. Wiedza inżyniera nie
    opiera się na elementach "czasowych", bo one się zmieniają. Nie wiemy,
    czy "za chwilę" technologia nie wykręci nam jakiegoś numeru, który
    spowoduje, że pewnych rzeczy trzeba się będzie uczyć na nowo.
    Użycie takich czy innych technologii jest tylko przykładem zastosowania
    wiedzy inżyniera. Inżynier po elektronice nawet nie umie poprawnie
    zaprojektować zwykłego wzmacniacza klasy AB, ja to umiałem już w 3
    klasie technikum. Ale chociażby hybryd-pi to już inna bajka. Zresztą
    zupełnie nie rozumiem, dlaczego w technikum uczono (i chyba wciąż tak
    jest) modelu H, który używa się tylko w bardzo określonych sytuacjach.
    Na dodatek do liczenia zwykłego wzmacniacza pracującego w środku pasma
    tranzystora jest w ogóle nieprzydatny. Właściwie to moje podejrzenia
    kierują się w stronę starych zgredów z epoki tranzystorów germanowych,
    przy których środek pasma był zdecydowanie niżej i model H miał sens.
    Tylko że to było - jakby to powiedzieć - parę lat za późno i uczono
    rzeczy praktycznie nieprzydatnych kosztem przydatnych. Jak z lampami.
    Lamp "w moich czasach" uczono w technikum, ale wówczas sprzętu na
    lampach jeszcze całkiem sporo było. Za to tranzystory germanowe
    właściwie już niespotykane. Na studiach o tranzystorach germanowych się
    tylko wspominało - i bardzo dobrze. Jako przykład absolutnie wystarczają
    krzemowe. Tak przy okazji - na germanie da się zrobić bardzo szybkie
    tranzystory. Tylko są one "mało technologiczne". A mała szybkość pracy i
    kiepskie parametry starych tranzystorów wynikała z ich budowy.

    > Naprawdę, nie mogę zrozumieć, że niektórzy nobilitują się brakiem
    > wiedzy...

    Jeszcze powinieneś zacząć narzekać na "dzisiejszą młodzież" ;)

    Ale pocieszę - to nie tylko inżynierów i lekarzy dotyczy. To
    > ogólny problem - rozległa i rzetelna wiedza staje się obciachem...

    Jeżeli pijesz do mnie, to jak będziesz w okolicy Trójmiasta, odezwij
    się. Pokażę Ci to i owo, będzie pogadać o podstawach przy napojach
    (można pisać przy jakich, czy jakaś ustawa obowiązuje czy coś?).

    Pozdrawiam

    DD

  • 98. Data: 2013-04-18 09:49:29
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    wiadomości news:1218163954.20130418092837@pik-net.pl.invalid...

    > Nikt nie żądał charakterystyki pentody. Była mowa o działaniu diody.
    > Działaniu w ogóle a nie wykładzie na ten temat. Chodzi o wiedzę
    > elementarną - szczegółów można się zawsze douczyć.

    Otóż to. DIODA. Coś, co koszmarnie zaniedbał nie kto inny, jak sam Edison.
    On bowiem ja odkrył, ale zlekceważył i dopiero następni zajęli się tym na
    poważnie. Zob. Wiki...
    A żeby się douczyć, to jednak podstawy trzeba znać. A choćby podstawy
    podstaw. Inaczej się okaże, że moja Mama wie więcej, niż pan inżynier...
    (miała o triodzie w szkole lat temu ohohooo...). A na hasło "dioda" padnie
    pytanie "czyli Diorota Rabciewska?"
    Dobrze gadasz Roman, naprawdę, zyskujesz w moich oczach! Jeszcze trochę, a
    odszczekam, co pisałem na twój temat.
    Od siebie - jako amator, mogę nie kojarzyć budowy wewnętrznej diody, czy
    działania nuwistora, ale jakby co, to napewno doczytam się w necie. Od osoby
    nobilitowanej tytulem oczekuję jednak, że w swoim zakresie będzie
    nobilitowana teżwiedzą, niewymagam od lekarza znajomości budowy
    transformatora, bo lekarz nie od tego jest. Podobnie od inżyniera
    elektronika nie wymagam znajomości budowy komórki, wiedzy czym jest
    mitochondrium, czy DNA, uważam wszakże, że taka dodatkowa wiedza, może
    lekarzowi, czy inzynierowi, pomóc lepiej wykonywać swoją pracę, lekarz,
    znając transformator, może lepiej wiedzieć, o co prosić inżyniera przy
    projektowaniu urządzenia potrzebnego mu do leczenia, inzynier zaś, znając
    budowę komórki, może lepiej dostosować wykonany projekt/urządzenie do
    potrzeb lekarza, bo będzie wiedzieć jak działa komórka, przez co lepiej
    pozna konkretne oczekiwania lekarza. Sam Penderecki, taki kompozytor
    dźwięków przypadkowych, dzięki jako-takiej (być może nawet ledwo-zielonej,
    ale jednak) znajomości działania wzmacniaczy i innej elektroniki, był w
    stanie skomponować niektóre ze swoich utworów. Bez tego miałby kłopot.

  • 99. Data: 2013-04-18 09:54:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Zbych,

    Thursday, April 18, 2013, 9:38:52 AM, you wrote:

    > Cytat, do którego piłem:
    > W innym poście Anerysa:
    > Widać, że sama dioda to dla niego za mało.

    A ja przypomnę, że temat zaczął się od tego:
    ===8<===
    No to maluję chłopu bańkę z termokatodą (oczywiście tak tego nie
    nazywam). Mówię mu, że jest to bańka szklana z wpierdzielonym
    kawałkiam druta co się żarzy pod wpływem podanego napięcie (ot, jak
    zwykła żarówa), a po przeciwniej stronie tej bani mamy też wdupconą,
    ale raczej chłodną elektrodę. Pytam o prynd płynący przez tą banię
    przy podłączeniu jakiegoś tam "U" podłączonego (spolaryzowanego)
    między tymi wspawanymi ciulstwami raz ta , raz śmak. Odpowiedź: ZERO,
    bo w powietrzu prąd nie płynie!! Hmmm, mówię, że tam nie ma
    powietrza, odpowiedź: no to tym bardziej... Pytam jak działa DIODA...
    ===8<===

    A za rozwijanie nie odpowiadam.

    Disclaimer: bez problemu potrafię podać różnice pomiędzy triodą,
    tetrodą, tetrodą strumieniową i pentodą oraz powody dodawania siatek.
    Jak również znam funkcje siatek. Ale ja jeszcze na lampach wychowany.
    I nie wymagam tego od młodych elektroników. Ale rozumienia zasady
    działania diody próżniowej zdecydowanie wymagam.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 100. Data: 2013-04-18 09:59:11
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    > A ja przypomnę, że temat zaczął się od tego:

    Ja wiem od czego się zaczął i zauważ nie polemizuję ze Stachem, tylko z
    Anerysem.