  • 1. Data: 2013-04-13 22:56:42
    Temat: zakłócenia od nadajnika FM
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Zakupiłem niedawno zewnętrzny mikrofon (do lustrzanki cyfrowej) firmy
    Audio-Technica, model Pro 24CMF. Dzisiaj w trakcie nagrywania filmu w
    Gdyni w pobliżu (ok. 200m) Morskiego Instytutu Rybackiego okazało się,
    że tenże mikrofon posiada nieudokumentowaną funkcję - całkiem dobrze
    odbiera stacje FM ;) W nagraniu wyraźnie słychać audycję radiową,
    najprawdopodobniej z TOK FM, którego nadajnik o mocy 1kW mieści się na
    dachu tego Instytutu. Czy przy tak małej odległości od nadajnika
    mikrofon ma się prawo zachowywać w ten sposób czy też mam dowód na to,
    że jego CE to tylko China Export?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 2. Data: 2013-04-14 12:11:48
    Temat: Re: zakłócenia od nadajnika FM
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > odbiera stacje FM ;) W nagraniu wyraźnie słychać audycję radiową,
    > najprawdopodobniej z TOK FM, którego nadajnik o mocy 1kW mieści się na

    No, przy takim natężeniu pola, to powinieneś nie tylko słyszeć, ale i
    widzieć redaktorów ze studia :))

    > dachu tego Instytutu. Czy przy tak małej odległości od nadajnika
    > mikrofon ma się prawo zachowywać w ten sposób czy też mam dowód na to,

    Duże natężenie pola powoduje np. przesuwanie się punktów pracy
    poszczególnych stopni, tak mocno nawet, że wchodzą w zakres pracy
    nieliniowej, a wtedy wszystko miesza się ze wszystkim. Heterodyna w takich
    urządzeniach jest mikrej mocy, zatem każdy mocniejszy sygnał przytka
    mieszacz i znów mamy nieliniowość. A nieliniowa heterodyna, gdzie pewnikiem
    masz np. przycięcie szczytów sygnału z generatora, to się panie mnoży,
    dzieli, dodatkowo odbierany sygnał też pewnie trafia na jakąś nieliniowość,
    mnożąc się na potęgę, aż w końcu któraś z harmonicznych pomiesza się z
    heterodyną i do wzmacniacza p.cz. wejdzie jako normalnie odebrany sygnał -
    wzmacniacz ten nie rozróżnia, w jaki sposób powstał sygnał, który dostaje.
    Co się z czym miesza, to trudno powiedzieć. Przy dużych nieliniowościach,
    przesterach, itd, jak napisałem - wszystko ze wszystkim. Dowolna harmoniczna
    z nadajnika radia, z dowolną harmoniczną heterodyny mikrofonu (a
    teoretycznie, ta może być przeciągana silnym sygnałem - jeździłeś zapewne
    autobusami, w których gra radio UKF - można zauważyć, że jak się podjeżdża
    blisko nadajnika (centrum Warszawy swego czasu), to odbiór ulega
    pogorszeniu, czasem nagle wskakuje inna stacja - przeciągnęło heterodynę,
    albo silne w.cz. przestroiło diody pojemnościowe). I nie każdy z tych
    produktów da się odsiać, zatem, będziesz mieć zakłócony odbiór przekazu.
    Czynników jest pierdylion, trudno jednoznacznie to określić, trudno mi do
    wszystkiego się odnieść.

    > że jego CE to tylko China Export?

    A porównaj to logo z tym, co jest opisane w necie... Wcale bym się nie
    zdziwił, gdyby...

  • 3. Data: 2013-04-15 01:01:05
    Od: "Rela" <h...@h...he>

> [...]
    > że jego CE to tylko China Export?
    > --
    > Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kropek}pl

    Może jakiś ekran na / pod obudowę? Sprawdź z folią aluminiową - taką
    kuchenną lub od biedy z paczką po chipsach ;)

  • 4. Data: 2013-04-15 18:01:11
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 14 Apr 2013 12:11:48 +0200, Anerys napisał(a):

    > No, przy takim natężeniu pola, to powinieneś nie tylko słyszeć, ale i
    > widzieć redaktorów ze studia :))

    Generalnie tam jest ciekawie - kawałek obok na ulicy jest takie miejsce,
    gdzie radio w samochodzie odbiera mi dwie nakładające się stacje ale
    wystarczy, że obok przejedzie drugi samochód i na chwilę odbicie znika.
> [...]
    > Czynników jest pierdylion, trudno jednoznacznie to określić, trudno mi do

    Wszystko fajnie ale.. to jest mikrofon przewodowy, montowany na sankach
    do lampy błyskowej, podłączony króciutkim kabelkiem :)
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 5. Data: 2013-04-15 19:22:18
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 15.04.2013 01:01, Rela pisze:

    > Może jakiś ekran na / pod obudowę? Sprawdź z folią aluminiową - taką
    > kuchenną lub od biedy z paczką po chipsach ;)

    Może jeszcze poblokój niewielkimi kondensatorkami wyjście i zasilanie
    tego mikrofonu. Można też pomyśleć o dławikach.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 6. Data: 2013-04-15 22:18:34
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Wszystko fajnie ale.. to jest mikrofon przewodowy, montowany na sankach
    > do lampy błyskowej, podłączony króciutkim kabelkiem :)

    Wystarczy jakiś kwarcyk w elektronice, co się powieli na jakiejś
    nieliniowości, zmiesza z sygnałem nadajnika, poziomy niewielkie, sytuacja
    może być taka, że siła oddziaływania zależy w miarę liniowo od
    częstotliwości, już masz detekcję FM i słychać. Nie można też wykluczyć, że
    rzeczony nadajnik nie daje czystego sygnału FM, że jest w nim trochę AM, a
    wtedy to nawet kombinacji z zawartymi kwarcami nie trzeba (choć oczywiście,
    jest ona możliwa), wystarczy, że się wyprostuje na którymś ze stopni
    wzmocnienia... a jeśli to mokrofon wstęgowy, to napięcia tam są naprawdę
    malutkie
    Z początku zrozumiałem, że to urządzenie ma coś radiowego w sobie, ale jeśli
    w jego elektronice nie ma radia, ale jest cokolwiek generującego
    jakiekolwiek przebiegi, czyli np. kwarc stabilizujący/pędzący coś
    procesorowego w mikrofonie, to wystarczy pomieszanie sygnałów, a w skrajnym
    przypadku wielokrotność sygnału kwarcu (a jeśli ta wielokrotność wypada nie
    idealnie, ale bardzo blisko, to także jego "samoprzeciągnięcie") i mamy
    bezpośrednią przemianę, dająca mniej, lub bardziej zrozumiałe audio nie tam,
    gdzie trzeba. Słuszne wydaje się poblokowanie wzmacniaczy niewielkimi
    kondziołami, choć może to wpłynąć niezbyt korzystnie na akustykę... jednak
    czasem niewielkie pogorszenie dźwięku (może nawet się go nie zauważy, bądź
    przy edycji stosownie skoryguje) w zamian za brak obcych sygnałów, może być
    w ostatecznym rozrachunku bardzo korzystne.

  • 7. Data: 2013-04-16 18:27:18
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Cezary Grądys napisał:

    > Może jeszcze poblokój niewielkimi kondensatorkami wyjście i zasilanie
    > tego mikrofonu. Można też pomyśleć o dławikach.

    Ja bym przeplótł kabel przez pierścień ferrytowy ale to raczej nie
    będzie dobrze wyglądało, choć mogłoby być skuteczne.

  • 8. Data: 2013-04-16 20:11:20
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości
    > Ja bym przeplótł kabel przez pierścień ferrytowy ale to raczej nie będzie
    > dobrze wyglądało, choć mogłoby być skuteczne.

    O ile to się kablem dostaje, a nie bezpośrednio w elektronikę...
    Warto spróbować.

  • 9. Data: 2013-04-16 20:20:46
    Od: "CQ" <C...@a...org>

> [...]
    > że jego CE to tylko China Export?
    > --
    > Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kropek}pl

    Dużo różnych tłumaczeń a myślę, że rozwiązanie jest bardzo proste.
    Dawno temu, krótko po tym jka Popow wynalazł radio (na strychu u Marconiego)
    były sobie takie "radia", które zwano detektorami. Jedna z nazw firmowych,
    które pamiętam to Detefon. Tak jak trąbka, pomka i lewarek, tak one się
    składały z cewki, kondensatora zmiennego i "tego czegoś". Nie licząc co
    najmniej kilkumetrowej anteny. Im dłuższa tym lepsza. Cewka i kondesator to
    wiadomo, Obwód rezonansowy. A "to coś" to było miniaturowe imadełko do
    uchwycenia kryształka galeny (siarczku ołowiu) oraz stalowa sprężynka, któa
    dotykała tegoż kryształka. Po iluś tam próbach znajdowało się odpowiedni
    punkt na powierzchni kryształka i zuyskiwało się coś, co dzisiaj w detalu
    kosztuje 1 zł/100 szt. Czyli diodę.
    Mikrofon Pro 24CMF jest mikrofonem pojemnościowy a więc ma "wzmacniacz" na
    pokładzie. Przy silnym, polu elektromagnetycznym z nadajnikja następuje
    detekcja sygnału a wzmacniacz robi swoje. I Dawid Copperfield może iść na
    drzemkę. Już nie jest potrzebny.

    Pozdrawiam grupę
    73

  • 10. Data: 2013-04-16 20:27:45
    Od: "CQ" <C...@a...org>

    P.S. Jesteś pewny, że CE to China Export? Ja słyszałem, że to "certyfikat
    "Chuina Exclusive" ;-)