    Date: Mon, 07 Nov 2011 19:49:21 +0100
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Lutownica

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
    > Tak, wiem - Weller rulez. Ale jest zdecydowanie za drogi a
    > chińszczyzna bardzo mocno kusi ceną.

    Jeżeli nie masz nic przeciwko tajwańszczyźnie, to polecam lutownice
    Xytronic a konkretnie model 136 ESD. Nie 137 z wyświetlaczem, bo to
    niepotrzebne elementy do zepsucia i nie 169, bo to klasyczna grzałka.

    Zalety:
    - Solidne wykonanie
    - Regulacja temperatury z sygnalizacją, czy ustawiona została osiągnięta
    - Ceramiczna grzałka, wyjątkowo odporna, póki nie uderzysz
    - Grzałka wchodzi do wnętrza grota, więc szybko nagrzewa i nie grzeje
    uchwytu

    Wady:
    - Trochę sztywny kabel, gorszy niż w Wellerkach
    - Coś się telepało w zasilaczu, rozkręciłem i stwierdziłem, że to jest
    filtr na kablu zasilającym. Reszta jest naprawdę solidnie wykonana,
    staranne lutowanie elektroniki itp.

    Wnioski - jestem zadowolony, do pracy dorywczej jest bardzo dobra.
    Miałem przez wiele lat do czynienia z Wellerem stabilizowanym
    magnetycznie. Cóż ... jest znakomity ale drogi.
    Moze znajdziesz gdzieś taniej, niż w NDN:
    http://www.ndn.com.pl/index.php?id_dzialu=20&id_firm
    y=12
    za około 200zł z VAT do tego trochę grotów i zapasowa grzałka. Od razu
    podpowiem, że nie rozumiem celu wstawiania jako standard grota typu
    szpila. Minimalna powierzchnia styku do podgrzania i niezbyt dobre luty.
    Przynajmniej moim zdaniem. Od razu zamieniłem na grot "śrubokręt"
    szerokość 1,6mm i stała się jasność. Ja się przyzwyczaiłem właśnie do
    takich grotów i to jest to, co mi odpowiada.
    http://www.ndn.com.pl/index.php?id_dzialu=27&id_firm
    y=12
    Zobacz, czy taki asortyment Ci odpowiada, ceny są do przyjęcia. Reszta,
    to już kwestia osobistego zapoznania się ze sprzętem.
    Jeszcze jedno - patrząc na stronę NDN, widzę stację o oznaczeniu 369 za
    122zł z VAT. Nie wiem co jest warta, nie bylo jej w ofercie, gdy ja się
    kiedyś zastanawiałem nad swoim zakupem. Na pierwszy rzut oka różnią się
    mocą 136=60W, 369=45W. Moja ma regulację temperatury na skali pkrętła i
    sygnalizację osiągnięcia zalożonej wartości. Zresztą w opisie jest
    wspomniany czujnik PTC. W karcie katalogowej 369 nic o tym nie piszą.
    Maciek