    From: "Andrzej Ekiert" <d...@t...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ładowarka NiMH - co wybrać
    Date: Mon, 03 Sep 2012 21:07:28 +0200

    Dnia 03-09-2012 o 20:30:43 Janko Muzykant <j...@w...pl> napisał(a):

    > Chętnie popełniłbym taką ładowarkę z własnym programem, ale to nie takie
    > se proste do końca ze względu na małe tolerancje napięć i prądów. Chyba,
    > że dałoby się dogadać po standardowej szynie z jakimś specjalizowanym
    > sterownikiem. Może ktoś coś takiego próbował?

    Ja popełniłem ładowarkę do NiMH na PIC16HV785 i tych jego śmiesznych
    PWMach. Projekt na zamówienie, który mnie kosztował sporo zdrowia. Koniec
    ładowania metodą wykrywania -dV - mnóstwo pracy wymagało zrobienie
    bezpiecznego zakończenia. A testowanie tego jest strasznie nieprzyjemne:
    ładowanie trwało co najmniej ponad godzinę (ładowarka wbudowana w większe
    urządzenie, mieszcząca się na 3cm2, prąd najpierw 2A, potem obniżony po
    przypływie rozsądku u klienta), a testy trzeba było wykonywać po każdej
    zmianie w programie i na różnych ogniwach: nowych, starych i prawie
    umarłych. Mimo to pierwszy test u klienta skończył się małym puffff. Ale
    to jakieś prawo natury jest, że urządzenie podczas pierwszej zewnętrznej
    demonstracji zawodzi ;-)

    Efekt końcowy fajny, bo ładowarka nigdy nie odmawia ładowania (ma
    wbudowany pomiar rezystancji ogniw) i zawsze ładuje do pełna, ile by tam
    tej pojemności nie zostało. Dawno już nie wyrzuciłem aku NiMH... Ale
    generalnie nie polecam bawienia się samemu - pracochłonne, a sklepowe
    układy tanie.

    Myślałem nawet czy bazując na tych doświadczeniach nie zrobić urządzenia
    na sprzedaż. Nie widzę jednak ani rozsądnego rynku, ani możliwości
    konkurowania z chińczykiem - szerokiej publiki nie przekonam, że moje
    lepsze. Wezmą tańsze.

    ae
    --
    http://www.protronik.pl