eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaJak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)? › Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?
    Date: Tue, 8 Jan 2013 00:33:01 +0100

    Dnia Mon, 07 Jan 2013 21:20:11 +0100, Atlantis napisał(a):
    > Przewinąłem cewkę dzwonka przy pomocy drutu DNE 0,4 mm w pojedynczej
    > emalii. Nie liczyłem zwojów, po prostu nawijałem (zgodnie z sugestią,
    > która tutaj padła) do wypełnienia karkasu.
    > Sprawdziłem rezystancję nowego uzwojenia. WYNOSI TYLKO 5,3 oma (!).
    > Czy coś jest nie tak? Rezystancja nie powinna się zmniejszyć
    > proporcjonalnie?

    20x krotszy drut o 20x wiekszym przekroju = 20^2 mniejszy opor.

    Ale tak chcesz - ma byc tyle samo amperozwojow, zwojow 20x mniej, prad musi
    byc 20x wiekszy, a napiecie 20x mniejsze, to opor musi byc 400x mniejszy,
    aby potrzebny prad poplynal.

    Moc tez jest zachowana, bo ile mocy bylo potrzebne do dzwonienia, tyle
    nadal jest potrzebne.

    No chyba ze chodzi o to ze az 5.3 ohm, 1370/400=3.425.
    Chyba emalia sie objawila i wlazlo wiecej zwojow.

    No coz - nauczka na przyszlosc - najpierw zmierzyc na jakim napiecu dziala
    oryginal, moze mu np 20V wystarczylo.

    Pozostaje poeksperymentowac z dlugoscia impulsu ... a moze wystarczy teraz
    polmostek i szeregowy elektrolit ...

    J.