  • 1. Data: 2013-01-05 15:55:00
    Temat: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Dysponuję dzwonkiem telefonicznym produkcji RWT, dwie czasze pomiędzy
    którymi przerzucany jest młoteczek.

    http://imageshack.us/photo/my-images/233/img8924vn.j
    pg/

    Jak widać cewka posiada tylko dwa wyprowadzenia. Prąd należy
    przepuszczać przez nią raz w jedną, raz w drugą stronę.

    Na cewce znajdują się następujące oznaczenia:
    1400-11000
    0,09-DNE ul
    9172

    Indukcyjność uzwojenia (zmierzona za pomocą miernika UT602) wynosi
    5,46H. Rezystancja 1,37k.

    Oczywiście jako standardowy dzwonek telefoniczny, do prawidłowej pracy
    potrzebuje kilkudziesięciu V. Problem w tym, że muszę sterować nim z
    mikrosterownika AVR, zasilanego z baterii.
    Do głowy przychodzą mi dwa rozwiązania: przetwornica oraz przewinięcie
    cewki. Drugie wydaje się być prostsze i bardziej energooszczędne.
    Połączenie z uC mógłbym wtedy zrealizować za pomocą mostka H, zupełnie
    jak w przypadku silniczka DC, 25 razy na sekundę zmieniając kierunek
    przepływu prądu. Rozwiązanie chyba jest w porządku?

    Jedynie kwestia przewinięcia uzwojenia jest dla mnie problematyczna.
    Mógłbym prosić o jakieś rady/materiały? Jak dobrać odpowiednią grubość
    drutu i ilość zwojów, żeby dzwonek działał prawidłowo przy napięciu w
    okolicach 3V-5V?

  • 2. Data: 2013-01-05 16:41:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Saturday, January 5, 2013, 3:55:00 PM, you wrote:

> [...]
    > przepuszczać przez nią raz w jedną, raz w drugą stronę.
    > Na cewce znajdują się następujące oznaczenia:

    [...]

    > Mógłbym prosić o jakieś rady/materiały? Jak dobrać odpowiednią grubość
    > drutu i ilość zwojów, żeby dzwonek działał prawidłowo przy napięciu w
    > okolicach 3V-5V?

    733 zwoje drutu 0.35mm.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2013-01-05 17:02:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 05 Jan 2013 15:55:00 +0100, Atlantis napisał(a):
    > Dysponuję dzwonkiem telefonicznym produkcji RWT, dwie czasze pomiędzy
    > którymi przerzucany jest młoteczek.
    > Indukcyjność uzwojenia (zmierzona za pomocą miernika UT602) wynosi
    > 5,46H. Rezystancja 1,37k.

    A RoMan szukal dlawika 1H :-)

    Uprzedzam ze tam zmienna szczelina magnetyczna i magnes - czyli element
    magnetycznie nieliniowy. Moze byc przeklamany ten pomiar.

> [...]
    > mikrosterownika AVR, zasilanego z baterii.
    > Do głowy przychodzą mi dwa rozwiązania: przetwornica oraz przewinięcie

    A trzecie nie ? wsadzic glosnik i odtwarzac dzwiek z sampla :-)

> [...]
    > Mógłbym prosić o jakieś rady/materiały? Jak dobrać odpowiednią grubość
    > drutu i ilość zwojów, żeby dzwonek działał prawidłowo przy napięciu w

    20x nizsze napiecie to 20x mniej zwojow (550 sadzac po wielkosci cewki),
    drutem o przekroju 20x wiekszym (a srednica *sqrt(20)).

    Liczyc zwojow nie trzeba - nawijac do wypelnienia karkasu, cewka bedzie tej
    samej wielkosci. No moze troche mniej, bo przy 0.09, to gruboscc lakieru
    staje sie istotna ..

    J.

  • 4. Data: 2013-01-05 17:28:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Saturday, January 5, 2013, 5:02:39 PM, you wrote:

    > A RoMan szukal dlawika 1H :-)

    Na 10A a nie kilkanaście mA.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2013-01-05 18:44:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A trzecie nie ? wsadzic glosnik i odtwarzac dzwiek z sampla :-)

    Jeszcze czwarte. I może kilka kolejnych.

> [...]
    > samej wielkosci. No moze troche mniej, bo przy 0.09, to gruboscc lakieru

    Wątpię, by konstruktor tego dzwonka wszystko dokładnie policzył i wyżyłował
    parametry cewki. Jeśli nawinie się cieńszym drutem (i wypełni połowę
    karkasu), to też pewnie zadzwoni. Można nawinąć dwa uzwojenia (podwójny
    drut) i zamiast mostka H włączać je na zmianę dwoma tranzystorami. Trochę
    prościej, a i na spadkach napięcia się oszczędzi, co przy zasilaniu 3V
    może być istotne.

    Ale jak to mamy, to można też dołożyć dwa kondensatory i dwa oporniki
    i zrobić oldskulowy multiwibrator dzwoniący bez udziału mikrokontrolera.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2013-01-05 19:07:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-01-05 17:02, J.F. pisze:

    > 20x nizsze napiecie to 20x mniej zwojow (550 sadzac po wielkosci cewki),
    > drutem o przekroju 20x wiekszym (a srednica *sqrt(20)).

    Wychodzi na to, że przy średnicy wynoszącej około 0,4 mm powinienem
    uzyskać 20 razy większe pole przekroju.
    Średnica jest tutaj bardzo krytycznym czynnikiem? Jak duży jest
    dopuszczalny margines błędu? Mam gdzieś pod ręką jakąś szpulę drutu
    nawojowego. Miał chyba 0,35 albo 0,4 mm średnicy razem z emalią.
    Dokładnie nie pamiętam, a sprawdzić nie mogę bo bateria w elektronicznej
    suwmiarce padła. ;)

    Mogę go użyć, czy lepiej jednak po niedzieli kupić szpulę odpowiedniego
    drutu?

  • 7. Data: 2013-01-05 19:54:16
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > A RoMan szukal dlawika 1H :-)

    Ten miernik mierzy impedancję przy przy częstotliwości zależnej od
    zakresu i przelicza ją na indukcyjność. W ten sposób rezystancja
    dodawana jest do reaktancji i pomiar przy rezystancji znacząco różnej od
    zera jest bez sensu.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2013-01-05 19:57:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Saturday, January 5, 2013, 7:07:40 PM, you wrote:

> [...]
    > suwmiarce padła. ;)
    > Mogę go użyć, czy lepiej jednak po niedzieli kupić szpulę odpowiedniego

    Możesz użyć spokojnie. Nawiń do wypełnienia i z głowy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2013-01-05 20:01:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 05 Jan 2013 19:07:40 +0100, Atlantis napisał(a):
    > Średnica jest tutaj bardzo krytycznym czynnikiem? Jak duży jest
    > dopuszczalny margines błędu?

    To dzwoni i na centrali i 10 km od centrali - gdy kabel ogranicza napiecie
    i prad.
    Mysle ze kompletnie niekrytyczna ... najwyzej dorobisz przetwornice na 12V
    :-)

    J.

  • 10. Data: 2013-01-05 20:06:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Możesz użyć spokojnie. Nawiń do wypełnienia i z głowy.

    Rozumiem, że napięcie też nie jest tutaj krytyczne - czy będę zasilał
    urządzenie ze stabilizatora 5V (próby) czy z akumulatorka 3,6V (końcowa
    wersja) powinno działać prawidłowo? Oczywiście przy mostku H jakiś spory
    kondensator elektrolityczny powinienem dać?