eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaJak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)? › Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?
  • Data: 2013-01-08 10:21:24
    Temat: Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:kcfjb0$671$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > W jaki sposób mogę to ustalić?

    Wiem, że już parę razy było podane, ale tak w formie według mnie łatwej do
    zapamiętania:

    Jeśli zwiększysz średnicę drutu 2 razy to:
    - jego przekrój jest 4 razy większy,
    - ma on 4 razy mniejszą rezystancję na jednostkę długości,
    - w tej samej objętości uzwojenia wejdzie 4 razy mniej zwojów (przekrój
    uzwojenia wypełniony kółkami o 2 x większej średnicy),
    - zatem długość drutu będzie 4 razy mniejsza,
    - 4 razy krótszy drut o 4 razy większym przekroju to 16 razy mniejsza
    rezystancja,
    - aby zachować amperozwoje to w 4 razy mniejszej liczbie zwojów trzeba dać 4
    razy większy prąd,
    - ponieważ rezystancja spadła 16 razy to napięcie trzeba obniżyć 4 razy aby
    prąd wyszedł 4 razy większy,
    - moc wydzielana w uzwojeniu zostaje ta sama (napięcie/4, prąd*4), tak samo
    jak amperozwoje.

    P.G.