    From: Jacek Konieczny <j...@j...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Głupie Smart gmiazdka
    Date: Wed, 24 Jul 2024 15:56:49 +0200

    On 24/07/2024 14:25, io wrote:

    > Bo?

    1. Bo ktoś trafił na kiepskie implementacje? Słyszałem, że wiele
    urządzeń Zigbee nie działa tak, jak Zigbee obiecuje. Ale to nie problem
    z protokołem, ale z konkretnymi urządzeniami. No ale niesmak pozostaje...

    2. Bo niektórym się wydaje, że podłączanie multum dziwnych chińskich
    urządzeń ,,IoT" wprost do domowej sieci WiFi z dostępem do internetu, to
    dobry pomysł? (nie, moje gniazdko nie potrzebuje internetu i nie musi
    gadać z żadnym chińskim serwerem)

    > Kolega jakby chciał używać tych gniazdek do pomiarów bez
    > systemu automatyzacji by tylko do komputera się dało pobrać. Mnie zawsze
    > interesuje czy z urządzeniem da się swobodnie komunikować, ale poza
    > modułami przekaźnikowymi to jakoś nie przypominam sobie niczego naprawdę
    > otwartego a nie przez wsparcie takiego czy innego systemu automatyzacji
    > co jest kwestią na jakimś wyższym poziomie.

    Urządzenia Zigbee gadają tylko z bramką, dość otwartymi protokołami.
    Można się z nimi komunikować bez pośrednictwa żadnej 'chmury' czy
    używania jakichś serwisowych dostępów. Takie zigbee2mqtt zamienia to na
    już zupełnie otwarty protokół.

    Po wifi niektóre gadają natywnie po MQTT albo dają API przez HTTP. Ale w
    przypadku tanich powszechnie dostępnych urządzeń to często trzeba
    wrzucać alternatywny firmware (Tasmota, ESPHome, itp.), żeby to
    osiągnąć, bo domyślnie to jest Tuya, albo apka od producenta.

    Oczywiście w praktyce to i tak będzie się chciało wpiąć do jakiegoś
    systemu, chociażby Home Assistant, ale gdy nie narzucona jest żadna
    ,,chmura" przez producenta, to jest znacznie prostsze i pewniejsze.

    Jacek