  • Data: 2024-07-24 15:00:34
    Temat: Re: Głupie Smart gmiazdka
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 24/07/2024 14:25, io wrote:
    > Bo?

    Bo:
    1) Skrajnie niestabilne urządzenia końcowe
    2) Wielu producentów ma kłopot ze długoterminową stabilizacją urządzeń i
    koncentratorów, to wręcz jest systemowy problem. Wieszają się, wymagają
    ponownego parowania, znikają i pojawiają się bez powodu (bramki z
    Sonoff, Ikea, Tuya, dongle usb, wszystkie mają ten sam feler. Złośliwie
    zgaduję, że rownież tych samych pustaków od pisania firmware).
    3) Mają bardzo mały zasięg, w dodatku problemy narastają z odległością
    4) Do obsługi domu raczej bez repeaterów nie podchodź, bo ściany są
    problemem. Kup od razu garść.
    5) 4. przekreśla "bezprzewodowość na baterii" o jaką wszyscy
    walczyliśmy, więc wifi i tak będzie lepsze.
    6) AP wifi mocno psuje zigbee z uwagi na dzielenie tego samego pasma

    Prywatnie miałem naście typów urządzeń Zigbee. Bardzo róznych. Ponad
    połowa jest w elektrośmieciach. Albo z powodu bugów w software i
    zarpinania się w kółko, albo z powodu problemów z hardware, np. płynnie
    zmniejszającego się zasiętu (podobno ma to związek z wyłądowaniami
    atmosferycznymi, podobnie jak niektóre scalaki wifi).

    Dalej mam około nastu Zigbee które jako tako się zachowują i jest to
    najbardziej awaryjna grupa moich urządzeń smarthome.

    W wyłacznku sonoff wifi, w ścianie, nie grzebałem od 4 lat. Ani razu.
    Przeciętny termoment zigbee wymara restartowania raz na miesiąc a
    czasami parowania od nowa.

    ZWave jest znacząco bardziej stabilne. Ale to tylko ocena bogaczy. ZWave
    są co najmniej 2x droższe.

    > Przecież nic nie pisał, że go ogranicza.

    Ogranicza go zakres dostępnych urządzeń. To się nazywa vendor-lockin.

    > Coś niejasno piszesz. Które są otwarte? Które są 'rozproszone'?

    Bo to ciężko zdefiniować. HA jest zcentralizowany, ale może działać w
    chmurze. Tasmota jest autonomiczna ale może działać z centralizowanym HA
    i rozproszonym internetowym Mqtt, alb ocałkiem autonomicznie.

    Ten temat nie jest czarno-biały. Dlatego zalecam samodzielne sprawdzenie
    a nie poleganie na czyjejś subiektywnej opinii.

    > co w przypadku samego gniazdka nie ma znaczenia, ale jak
    > się pisze o różnych metodach komunikacji to też może nie być oczywiste o
    > czy mowa.

    Czy ja własnie czytam pretensję do jakosci darmowo pozyskanej porady?

    > Kolega jakby chciał używać tych gniazdek do pomiarów bez
    > systemu automatyzacji

    Supla i Tasmota to zrobi.

    > by tylko do komputera się dało pobrać.

    Da się.

    > Mnie zawsze
    > interesuje czy z urządzeniem da się swobodnie komunikować, ale poza
    > modułami przekaźnikowymi to jakoś nie przypominam sobie niczego naprawdę
    > otwartego a nie przez wsparcie takiego czy innego systemu automatyzacji
    > co jest kwestią na jakimś wyższym poziomie.

    Wszystkie wskazane rozwiązania sią *OTWARTE*. Wszystkie. Własnie dlatego
    tak łatwo się nimi posługiwać w nietypowych zastosowaniach, jakie
    prawdopodobnie tutaj się urodzi.

    Co prawda idę o zakład, że po jakimś czasie zewoluuje do
    scentralizowanego, ale to już będzie autonomiczna decyzja autora wątku,
    po wybiciu sobie kilka razy zębów o "ja nie chcę gotowca, chce tyko...".
    Każdy ma prawo uczyć się, dlatego wylistowałem kilka i to wcale nie w
    preferowanej przeze mnie kolejności.