  • Data: 2024-07-24 19:40:24
    Temat: Re: Głupie Smart gmiazdka
    Od: io <i...@o...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 24.07.2024 o 15:56, Jacek Konieczny pisze:

    > 1. Bo ktoś trafił na kiepskie implementacje? Słyszałem, że wiele
    > urządzeń Zigbee nie działa tak, jak Zigbee obiecuje. Ale to nie problem
    > z protokołem, ale z konkretnymi urządzeniami. No ale niesmak pozostaje...

    A są jakieś działające dobrze? :-) Bo teza jest, że nie ma :-)

    > 2. Bo niektórym się wydaje, że podłączanie multum dziwnych chińskich
    > urządzeń ,,IoT" wprost do domowej sieci WiFi z dostępem do internetu, to
    > dobry pomysł?  (nie, moje gniazdko nie potrzebuje internetu i nie musi
    > gadać z żadnym chińskim serwerem)

    No i czym się to różni od podłączenia multum chińskich urządzeń do sieci
    ZigBee? Że nie ma jak połączyć systemów w odległych lokalizacjach?

    > Urządzenia Zigbee gadają tylko z bramką, dość otwartymi protokołami.

    Ale jaką bramką? Koordynatorem sieci?

    > Można się z nimi komunikować bez pośrednictwa żadnej 'chmury' czy
    > używania jakichś serwisowych dostępów. Takie zigbee2mqtt zamienia to na
    > już zupełnie otwarty protokół.

    Ale nikt jeszcze nie chce zamieniać. Dane tylko chciał pobrać. Mnie
    interesuje by normalnie gadać i tez nie chcę zamieniać bo po co mi
    kolejne urządzenie które może paść.

    > Po wifi niektóre gadają natywnie po MQTT albo dają API przez HTTP. Ale w
    > przypadku tanich powszechnie dostępnych urządzeń to często trzeba
    > wrzucać alternatywny firmware  (Tasmota, ESPHome, itp.), żeby to
    > osiągnąć, bo domyślnie to jest Tuya, albo apka od producenta.

    Da się? Bo coś mi się 'obiło o oczy', że raczej trzeba wylutować moduł
    Tuya i włożyć ESP by odzyskać kontrolę nad urządzeniem.

    > Oczywiście w praktyce to i tak będzie się chciało wpiąć do jakiegoś
    > systemu, chociażby Home Assistant, ale gdy nie narzucona jest żadna
    > ,,chmura" przez producenta, to jest znacznie prostsze i pewniejsze.

    No oczywiście, ale w takim razie do czego to ZigBee poza urządzeniami
    bateryjnymi? Trochę nie widzę sensu poza tym, że .. jest sobie taka sieć
    mesh. No ale są inne sieci mesh. Jak czytam o wadach ZigBee to ... LoRa
    lepiej połączyć :-)