  • Data: 2024-07-24 19:01:06
    Temat: Re: Głupie Smart gmiazdka
    Od: io <i...@o...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 24.07.2024 o 15:00, heby pisze:

    > Bo:
    > 1) Skrajnie niestabilne urządzenia końcowe
    > 2) Wielu producentów ma kłopot ze długoterminową stabilizacją urządzeń i
    > koncentratorów, to wręcz jest systemowy problem. Wieszają się, wymagają
    > ponownego parowania, znikają i pojawiają się bez powodu (bramki z
    > Sonoff, Ikea, Tuya, dongle usb, wszystkie mają ten sam feler. Złośliwie
    > zgaduję, że rownież tych samych pustaków od pisania firmware).

    Rozumiem.

    > 3) Mają bardzo mały zasięg, w dodatku problemy narastają z odległością > 4) Do
    obsługi domu raczej bez repeaterów nie podchodź, bo ściany są
    > problemem. Kup od razu garść.

    No ale przecież to jest zgodne z założeniami ZigBee. Jedyna kwestia to
    to czy są urządzenia pełniące rolę repeaterów.

    > 5) 4. przekreśla "bezprzewodowość na baterii" o jaką wszyscy
    > walczyliśmy,

    Przecież ZigBee ma tak działać. Sieć mesh z kilkoma klasami urządzeń z
    których chyba tylko końcowe mają być energooszczędne.

    > więc wifi i tak będzie lepsze.

    J zrobisz urządzenie końcowe WiFi zasilane z baterii? To by musiało być
    WiFi HaLow którego raczej nie brałeś pod uwagę i który być może ma
    podobne problemy jak inne energooszczędne rozwiązania.

    > 6) AP wifi mocno psuje zigbee z uwagi na dzielenie tego samego pasma

    Jak bardzo psuje?

    > Prywatnie miałem naście typów urządzeń Zigbee. Bardzo róznych. Ponad
    > połowa jest w elektrośmieciach. Albo z powodu bugów w software i
    > zarpinania się w kółko, albo z powodu problemów z hardware, np. płynnie
    > zmniejszającego się zasiętu (podobno ma to związek z wyłądowaniami
    > atmosferycznymi, podobnie jak niektóre scalaki wifi).
    >
    > Dalej mam około nastu Zigbee które jako tako się zachowują i jest to
    > najbardziej awaryjna grupa moich urządzeń smarthome.
    >
    > W wyłacznku sonoff wifi, w ścianie, nie grzebałem od 4 lat. Ani razu.
    > Przeciętny termoment zigbee wymara restartowania raz na miesiąc a
> [...]

    Rozumiem.

    > ZWave jest znacząco bardziej stabilne. Ale to tylko ocena bogaczy. ZWave
    > są co najmniej 2x droższe.

    > Ogranicza go zakres dostępnych urządzeń. To się nazywa vendor-lockin.

    Przecież gniazdka chce którym w ..j i trochę jest do Tuya właśnie.
    Wyszedłeś chyba poza ten temat.

    > Bo to ciężko zdefiniować. HA jest zcentralizowany, ale może działać w
    > chmurze.

    A to nie synchronizacja tylko działa w chmurze?

    > Tasmota jest autonomiczna ale może działać z centralizowanym HA
    > i rozproszonym internetowym Mqtt, alb ocałkiem autonomicznie.

    Co to jest 'rozproszony MQTT'?

    > Ten temat nie jest czarno-biały. Dlatego zalecam samodzielne sprawdzenie
    > a nie poleganie na czyjejś subiektywnej opinii.

    :-)

    > Czy ja własnie czytam pretensję do jakosci darmowo pozyskanej porady?

    Ja tylko w dyskusjach biorę udział, raczej nie słucham wątpliwej jakości
    rad :-)

    > Supla i Tasmota to zrobi.

    Ale, że jak konkretnie? Z jakim sprzętem? Chyba o to pytał.

    > Da się.

    > Wszystkie wskazane rozwiązania sią *OTWARTE*. Wszystkie. Własnie dlatego
    > tak łatwo się nimi posługiwać w nietypowych zastosowaniach, jakie
    > prawdopodobnie tutaj się urodzi.

    Och ach :-)

    > Co prawda idę o zakład, że po jakimś czasie zewoluuje do
    > scentralizowanego, ale to już będzie autonomiczna decyzja autora wątku,
    > po wybiciu sobie kilka razy zębów o "ja nie chcę gotowca, chce tyko...".
    > Każdy ma prawo uczyć się, dlatego wylistowałem kilka i to wcale nie w
    > preferowanej przeze mnie kolejności.

    Chyba już zgubiłem o co koledze dokładnie chodziło oprócz tego, że
    chciał by 'dało się pobrać na kompie', o ile oczywiście dobrze
    zrozumiałem pytanie.