  • Data: 2024-07-24 21:34:15
    Temat: Re: Głupie Smart gmiazdka
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 24/07/2024 19:01, io wrote:
    > No ale przecież to jest zgodne z założeniami ZigBee.

    Myślę, że założenie "nie będzie dobrze działać przez ściany"
    niekoniecznie jest tym, czego oczekujesz jako konsument.

    > Jedyna kwestia to
    > to czy są urządzenia pełniące rolę repeaterów.

    No więc z nimi jest interesujaca sprawa. Zigbee jest co najmniej głupie.
    Ma blisko repeater a korzysta z wątpliwej jakosci połaczenia z bazą.
    Inne jest niedaleko bazy, ale ciśnie się przez repeater 2 pokoje dalej.

    Ktokolwiek implementował ten algorytm, coś solidnie spieprzył.

    Mam taką wizulizację w HA, więc czasami gapię się w to z otwartą
    szczęką, bo ciężko dać wiarę że do tego stopnia to jest kretyńskie. No i
    oczywiście jak już wybierze najdalszy możliwi repeater, to się potem
    ładnie rozpina, bo nie ma zasięgu.

    > J zrobisz urządzenie końcowe WiFi zasilane z baterii?

    Nie zrobię, ale autor wątku zdecydowanie szuka rozwiązania zasilanego z
    sieci.

    Poza pomiarem temperatury i sterownikami kaloryferów, nie mam innych
    zigbee. I są tam tylko dlatego, że nie mam alternatyw wifi. Są
    alternatywy ZWave, ale to bardzo droga zabawa.

    > Jak bardzo psuje?

    Bardzo.

    https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-w
    ifi-coexistence/

    > Przecież gniazdka chce którym w ..j i trochę jest do Tuya właśnie.

    I zostajesz z gównoappką dla suwerena w łapie.

    Na tym polega vendor-lockin. Możesz sobie kupić co chcesz na zigbee a na
    koniec i tak zostaniesz z gównoappką która ładnie wygląda i to na tyle.

    Chyba że uzyjesz jakiegoś rozwiązania integrujacego Zigbee i dające
    dostęp na swoich warunkach. Jedno z nich zostało zasugerowane.

    > A to nie synchronizacja tylko działa w chmurze?

    Jest masa pluginów do HA. Z tego co widzę, są takie, co ściągaja coś z
    obcych chmur (nie użyam), HA ma też możliwość wpięcia się we własną
    (płatną) chumrę i sterowania tym bez przejmowania się o vpny. HA ma więc
    opcjonalne funkcjonalności chmurowe, ale jeśli nie chcesz, nie ma
    absolutnie obowiązku.

    > Co to jest 'rozproszony MQTT'?

    Nie będący pod Twoją kontrolą, "gdzieś w internecie". Takich usług kilka
    lat temu było dużo, potem część zniknęła, ale część dalej jest. W ten
    sposób, używając dowolnego firmware posiadającego MQTT i dostęp do netu,
    masz cała resztę realizowaną gdzieś poza domem.

    To rozwiązanie ma kilka zalet ale i wad. Kwestia ogarnięcia co bardziej
    potrzebne.

    > Ale, że jak konkretnie? Z jakim sprzętem? Chyba o to pytał.

    Wszak wyjasniłem. Z gniazdami Wifi. Z jakimi? Prawie wszystkimi. Jedynym
    problemem jest jak dostać się do Tx/Rx wystających z ESP8266. Zazwyczaj
    się da wprost (gotowe punkty), czasami trzeba wydziobać to z kilku padów
    rozrzuconych po płyce, a czasami trzeba się wlutować wprost w scalak.
    Ale robisz to 1 raz i koniec. Potem swobodnie zmieniasz oprogramowanie
    przez Wifi.

    Sonoff ma niepisaną zasadę, a raczej umowę z hobbystami, że każde z
    gniazdek da się przerobić, choć nie jest to idealnie łatwe.

    A tek poza tym, to one są w środku prawie identyczne, kwestia
    identyfikacji do której nogi podpięto przekaźnik, pod którą LEDa i
    koniec. Tasmota pozwala na zmianę tych parametrów przez prostą stronę
    konfiguracyjną widoczną w sieci.

    > Chyba już zgubiłem o co koledze dokładnie chodziło oprócz tego, że
    > chciał by 'dało się pobrać na kompie', o ile oczywiście dobrze
    > zrozumiałem pytanie.

    Zawsze się od tego zaczyna u nerdów.