  • 1. Data: 2024-07-24 12:15:17
    Temat: Głupie Smart gmiazdka
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    W lutym 2023 kupiłem 6 szt. smart-gmiazdek opisanych jako Aubess.
    Kupiłem na Alibabie :(

    Teraz w ciągu ok. 2 tygodni padły mi 4 szt, zostały 2 szt (jeszcze)
    działające.

    Tak ok. 10 lat temu kupiłem 1 szt. GreenBlue GB155 i działa prawidłowo do
    dzisiaj, tyle, ze pod jakimś specyficznym programem.
    Natomiast Aubess mam wpięte do systemu Tuya.

    Jakie kupić (w miarę niedrogo), aby popracowały dłużej?
    Potrzebuję jedynie funkcję on/off i pomiar prądu.
    Jakieś tam sterowania głosowe itp. są nieistotne.

    Czy są jakieś gadające w Tuya, z których można pobrać dane?
    Te, co mi zdychały, to nie miały takiej możliwości.

    A w zasadzie może być Tuya lub inny system.
    Chciałbym dane o energii pobierać do komputera.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2024-07-24 12:43:53
    Temat: Re: Głupie Smart gmiazdka
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/07/2024 12:15, Adam wrote:
    > Teraz w ciągu ok. 2 tygodni padły mi 4 szt

    A co w nich padło?

    Sonoff mam działajace od wielu lat, choć nie na oryginalnym sofcie, wifi.

    To były Zigbee? Zigbee to kupa ;)

    > Potrzebuję jedynie funkcję on/off i pomiar prądu.

    https://allegro.pl/oferta/sonoff-s60-inteligentne-gn
    iazdko-watomierz-programator-wifi-ewelink-s60tpf-157
    57619228

    > Czy są jakieś gadające w Tuya, z których można pobrać dane?
    > Te, co mi zdychały, to nie miały takiej możliwości.

    Może nadszedł czas aby porzucić Tuya, które Cie ogranicza, ale przejśc
    na coś uniwersalnego?

    > Chciałbym dane o energii pobierać do komputera.

    Słowa kluczowe:
    1) Supla
    2) Domoticz
    3) Home Assistant
    4) Tasmota

    Niektóre rozwiązania są rozproszaone i nie wymagają centralnego serwera,
    inne wymagają centralny serwer, dostarczany w postaci instalacji na
    byleczym (Pi, terminal, pecet, dedykowany hardware). W przypadku
    niektórych mozna korzystać z serwera w "chmurze" (HiveMQ) wiec
    infrastruktura w domu zbędna. Masz całe spektrum mozliwości z wszelkimi
    wadami i zaletami, ale najwazniejsze: nie jesteś skazany na jakiegoś
    konkretnego producenta. No i dane da się pobierać na "komputer" jeśli
    chcesz, na swoich zasadach.

    A i jeszcze jedno: w przypadku urządzeń na wifi, nie musisz się na nic
    decydować. Jak się Supla nie spodoba, to sprawdzisz sobię Tasmotę. Nie
    jesteś ograniczony, możesz zmienić.

  • 3. Data: 2024-07-24 14:16:28
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 24.07.2024 o 12:15, Adam pisze:
> [...]
    > Potrzebuję jedynie funkcję on/off i pomiar prądu.
    > Jakieś tam sterowania głosowe itp. są nieistotne.

    A to sterowanie głosowe raczej nie zależy od tych urządzeń. Niekiedy w
    urządzeniach brakuje mierzenia zużycia energii choć same wartości
    chwilowe są.

    > Czy są jakieś gadające w Tuya, z których można pobrać dane?
    > Te, co mi zdychały, to nie miały takiej możliwości.

    Jak to? Jak Tuya pokazuje dane to i pobiera.

    > A w zasadzie może być Tuya lub inny system.
    > Chciałbym dane o energii pobierać do komputera.

    Czy Tobie chodzi o funkcjonalność apki?

  • 4. Data: 2024-07-24 14:25:39
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 24.07.2024 o 12:43, heby pisze:

    > A co w nich padło?
    >
    > Sonoff mam działajace od wielu lat, choć nie na oryginalnym sofcie, wifi.
    >
    > To były Zigbee? Zigbee to kupa ;)

    Bo?

> [...]
    57619228

    > Może nadszedł czas aby porzucić Tuya, które Cie ogranicza, ale przejśc

    Przecież nic nie pisał, że go ogranicza.

> [...]
    > wadami i zaletami, ale najwazniejsze: nie jesteś skazany na jakiegoś
    > konkretnego producenta. No i dane da się pobierać na "komputer" jeśli

    Coś niejasno piszesz. Które są otwarte? Które są 'rozproszone'? To
    ciekawe tematy, ale ostatnio coś chyba nie rozumiałeś potrzeby
    rozproszenia co w przypadku samego gniazdka nie ma znaczenia, ale jak
    się pisze o różnych metodach komunikacji to też może nie być oczywiste o
    czy mowa. Kolega jakby chciał używać tych gniazdek do pomiarów bez
    systemu automatyzacji by tylko do komputera się dało pobrać. Mnie zawsze
    interesuje czy z urządzeniem da się swobodnie komunikować, ale poza
    modułami przekaźnikowymi to jakoś nie przypominam sobie niczego naprawdę
    otwartego a nie przez wsparcie takiego czy innego systemu automatyzacji
    co jest kwestią na jakimś wyższym poziomie.

    > A i jeszcze jedno: w przypadku urządzeń na wifi, nie musisz się na nic
    > decydować. Jak się Supla nie spodoba, to sprawdzisz sobię Tasmotę. Nie
    > jesteś ograniczony, możesz zmienić.

    Jw.

  • 5. Data: 2024-07-24 15:00:34
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/07/2024 14:25, io wrote:
    > Bo?

    Bo:
    1) Skrajnie niestabilne urządzenia końcowe
    2) Wielu producentów ma kłopot ze długoterminową stabilizacją urządzeń i
    koncentratorów, to wręcz jest systemowy problem. Wieszają się, wymagają
    ponownego parowania, znikają i pojawiają się bez powodu (bramki z
    Sonoff, Ikea, Tuya, dongle usb, wszystkie mają ten sam feler. Złośliwie
    zgaduję, że rownież tych samych pustaków od pisania firmware).
    3) Mają bardzo mały zasięg, w dodatku problemy narastają z odległością
    4) Do obsługi domu raczej bez repeaterów nie podchodź, bo ściany są
    problemem. Kup od razu garść.
    5) 4. przekreśla "bezprzewodowość na baterii" o jaką wszyscy
    walczyliśmy, więc wifi i tak będzie lepsze.
    6) AP wifi mocno psuje zigbee z uwagi na dzielenie tego samego pasma

    Prywatnie miałem naście typów urządzeń Zigbee. Bardzo róznych. Ponad
    połowa jest w elektrośmieciach. Albo z powodu bugów w software i
    zarpinania się w kółko, albo z powodu problemów z hardware, np. płynnie
    zmniejszającego się zasiętu (podobno ma to związek z wyłądowaniami
    atmosferycznymi, podobnie jak niektóre scalaki wifi).

    Dalej mam około nastu Zigbee które jako tako się zachowują i jest to
    najbardziej awaryjna grupa moich urządzeń smarthome.

    W wyłacznku sonoff wifi, w ścianie, nie grzebałem od 4 lat. Ani razu.
    Przeciętny termoment zigbee wymara restartowania raz na miesiąc a
    czasami parowania od nowa.

    ZWave jest znacząco bardziej stabilne. Ale to tylko ocena bogaczy. ZWave
    są co najmniej 2x droższe.

    > Przecież nic nie pisał, że go ogranicza.

    Ogranicza go zakres dostępnych urządzeń. To się nazywa vendor-lockin.

    > Coś niejasno piszesz. Które są otwarte? Które są 'rozproszone'?

    Bo to ciężko zdefiniować. HA jest zcentralizowany, ale może działać w
    chmurze. Tasmota jest autonomiczna ale może działać z centralizowanym HA
    i rozproszonym internetowym Mqtt, alb ocałkiem autonomicznie.

    Ten temat nie jest czarno-biały. Dlatego zalecam samodzielne sprawdzenie
    a nie poleganie na czyjejś subiektywnej opinii.

    > co w przypadku samego gniazdka nie ma znaczenia, ale jak
    > się pisze o różnych metodach komunikacji to też może nie być oczywiste o
    > czy mowa.

    Czy ja własnie czytam pretensję do jakosci darmowo pozyskanej porady?

    > Kolega jakby chciał używać tych gniazdek do pomiarów bez
    > systemu automatyzacji

    Supla i Tasmota to zrobi.

    > by tylko do komputera się dało pobrać.

    Da się.

> [...]
    > otwartego a nie przez wsparcie takiego czy innego systemu automatyzacji
    > co jest kwestią na jakimś wyższym poziomie.

    Wszystkie wskazane rozwiązania sią *OTWARTE*. Wszystkie. Własnie dlatego
    tak łatwo się nimi posługiwać w nietypowych zastosowaniach, jakie
    prawdopodobnie tutaj się urodzi.

    Co prawda idę o zakład, że po jakimś czasie zewoluuje do
    scentralizowanego, ale to już będzie autonomiczna decyzja autora wątku,
    po wybiciu sobie kilka razy zębów o "ja nie chcę gotowca, chce tyko...".
    Każdy ma prawo uczyć się, dlatego wylistowałem kilka i to wcale nie w
    preferowanej przeze mnie kolejności.

  • 6. Data: 2024-07-24 15:56:49
    Od: Jacek Konieczny <j...@j...net>

    On 24/07/2024 14:25, io wrote:

    > Bo?

    1. Bo ktoś trafił na kiepskie implementacje? Słyszałem, że wiele
    urządzeń Zigbee nie działa tak, jak Zigbee obiecuje. Ale to nie problem
    z protokołem, ale z konkretnymi urządzeniami. No ale niesmak pozostaje...

    2. Bo niektórym się wydaje, że podłączanie multum dziwnych chińskich
    urządzeń ,,IoT" wprost do domowej sieci WiFi z dostępem do internetu, to
    dobry pomysł? (nie, moje gniazdko nie potrzebuje internetu i nie musi
    gadać z żadnym chińskim serwerem)

> [...]
    > otwartego a nie przez wsparcie takiego czy innego systemu automatyzacji
    > co jest kwestią na jakimś wyższym poziomie.

    Urządzenia Zigbee gadają tylko z bramką, dość otwartymi protokołami.
    Można się z nimi komunikować bez pośrednictwa żadnej 'chmury' czy
    używania jakichś serwisowych dostępów. Takie zigbee2mqtt zamienia to na
    już zupełnie otwarty protokół.

    Po wifi niektóre gadają natywnie po MQTT albo dają API przez HTTP. Ale w
    przypadku tanich powszechnie dostępnych urządzeń to często trzeba
    wrzucać alternatywny firmware (Tasmota, ESPHome, itp.), żeby to
    osiągnąć, bo domyślnie to jest Tuya, albo apka od producenta.

    Oczywiście w praktyce to i tak będzie się chciało wpiąć do jakiegoś
    systemu, chociażby Home Assistant, ale gdy nie narzucona jest żadna
    ,,chmura" przez producenta, to jest znacznie prostsze i pewniejsze.

    Jacek

  • 7. Data: 2024-07-24 16:28:43
    Od: Jacek Konieczny <j...@j...net>

    On 24/07/2024 15:00, heby wrote:

> [...]
    > zmniejszającego się zasiętu (podobno ma to związek z wyłądowaniami
    > atmosferycznymi, podobnie jak niektóre scalaki wifi).

    Przykro to czytać. Bo idea Zigbee jak najbardziej ma sens. Moim zdaniem
    większy niż podłączanie wszystkiego do internetu.

    Ja mam na razie ledwie trzy urządzenia Zigbee (wliczając bramkę) i
    jestem z nich bardzo zadowolony, bardziej niż z urządzeń wpiętych w
    wifi. Dalej pewnie będę kupował urządzenia Zigbee, ale po każdych takich
    komentarzach z większymi obawami.

    To co mnie boli to znacznie mniejsza dostępność hardware i software do
    budowy własnych urządzeń Zigbee (bo bym się tym pobawił). Jest cała masa
    płytek z wifi (Pi Pico W, ESP32, wszelkie ich klony, i inne), a do
    Zigbee pojedyncze sztuki, ze znacznie mniejszym wsparciem w środowiskach
    programistycznych. TCP/IP/wifi (chociaż to często overkill do tych
    zastosowań) są dostępne praktycznie dla każdego języka i na każdej
    platformie obsługujący dany mikrokontroler, a do Zigbee jest tylko C/C++
    i SDK producenta chipu. I fakt, jeśli w tym SDK jest babol, to potem
    większość sprzętu źle działa...

    Jacek

  • 8. Data: 2024-07-24 17:08:56
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/07/2024 16:28, Jacek Konieczny wrote:
    > Bo idea Zigbee jak najbardziej ma sens.

    Problemem nie jest Zigbee ogólnie, tylko mierna implementacja.
    Najgorsze, że "wszystkiego".

> [...]
    > płytek z wifi (Pi Pico W, ESP32, wszelkie ich klony, i inne), a do
    > Zigbee pojedyncze sztuki, ze znacznie mniejszym wsparciem w środowiskach

    Rozwaliło mnie, że Zigbee stało się enklawą dla 8051. To w zasadzie
    przekreśla szanse, że przyjdę tam z własnej woli.

> [...]
    > platformie obsługujący dany mikrokontroler, a do Zigbee jest tylko C/C++
    > i SDK producenta chipu.  I fakt, jeśli w tym SDK jest babol, to potem

    Raczej winę ponosi białko, a nie SDK. Programatorzy 8051 mają
    specyficzne sposoby pracy z kodem. Oglądałem niedawno kawałek kodu
    własnie na jakiś dongle Zigbee, napisany w C+8051. Ostatni raz tak
    miernej jakości kod widziałem w latach 80. I co najgorsze: nie da się za
    bardzo lepiej, bo to ciasna platforma, bez wyboru narzędzi.

  • 9. Data: 2024-07-24 19:01:06
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 24.07.2024 o 15:00, heby pisze:

> [...]
    > Sonoff, Ikea, Tuya, dongle usb, wszystkie mają ten sam feler. Złośliwie
    > zgaduję, że rownież tych samych pustaków od pisania firmware).

    Rozumiem.

    > 3) Mają bardzo mały zasięg, w dodatku problemy narastają z odległością > 4) Do
    obsługi domu raczej bez repeaterów nie podchodź, bo ściany są
    > problemem. Kup od razu garść.

    No ale przecież to jest zgodne z założeniami ZigBee. Jedyna kwestia to
    to czy są urządzenia pełniące rolę repeaterów.

    > 5) 4. przekreśla "bezprzewodowość na baterii" o jaką wszyscy
    > walczyliśmy,

    Przecież ZigBee ma tak działać. Sieć mesh z kilkoma klasami urządzeń z
    których chyba tylko końcowe mają być energooszczędne.

    > więc wifi i tak będzie lepsze.

    J zrobisz urządzenie końcowe WiFi zasilane z baterii? To by musiało być
    WiFi HaLow którego raczej nie brałeś pod uwagę i który być może ma
    podobne problemy jak inne energooszczędne rozwiązania.

    > 6) AP wifi mocno psuje zigbee z uwagi na dzielenie tego samego pasma

    Jak bardzo psuje?

> [...]
    >
    > W wyłacznku sonoff wifi, w ścianie, nie grzebałem od 4 lat. Ani razu.
    > Przeciętny termoment zigbee wymara restartowania raz na miesiąc a

    Rozumiem.

    > ZWave jest znacząco bardziej stabilne. Ale to tylko ocena bogaczy. ZWave
    > są co najmniej 2x droższe.

    > Ogranicza go zakres dostępnych urządzeń. To się nazywa vendor-lockin.

    Przecież gniazdka chce którym w ..j i trochę jest do Tuya właśnie.
    Wyszedłeś chyba poza ten temat.

    > Bo to ciężko zdefiniować. HA jest zcentralizowany, ale może działać w
    > chmurze.

    A to nie synchronizacja tylko działa w chmurze?

    > Tasmota jest autonomiczna ale może działać z centralizowanym HA
    > i rozproszonym internetowym Mqtt, alb ocałkiem autonomicznie.

    Co to jest 'rozproszony MQTT'?

    > Ten temat nie jest czarno-biały. Dlatego zalecam samodzielne sprawdzenie
    > a nie poleganie na czyjejś subiektywnej opinii.

    :-)

    > Czy ja własnie czytam pretensję do jakosci darmowo pozyskanej porady?

    Ja tylko w dyskusjach biorę udział, raczej nie słucham wątpliwej jakości
    rad :-)

    > Supla i Tasmota to zrobi.

    Ale, że jak konkretnie? Z jakim sprzętem? Chyba o to pytał.

    > Da się.

    > Wszystkie wskazane rozwiązania sią *OTWARTE*. Wszystkie. Własnie dlatego
    > tak łatwo się nimi posługiwać w nietypowych zastosowaniach, jakie
    > prawdopodobnie tutaj się urodzi.

    Och ach :-)

> [...]
    > po wybiciu sobie kilka razy zębów o "ja nie chcę gotowca, chce tyko...".
    > Każdy ma prawo uczyć się, dlatego wylistowałem kilka i to wcale nie w

    Chyba już zgubiłem o co koledze dokładnie chodziło oprócz tego, że
    chciał by 'dało się pobrać na kompie', o ile oczywiście dobrze
    zrozumiałem pytanie.

  • 10. Data: 2024-07-24 19:19:41
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 24.07.2024 o 16:28, Jacek Konieczny pisze:

    > Przykro to czytać. Bo idea Zigbee jak najbardziej ma sens. Moim zdaniem
    > większy niż podłączanie wszystkiego do internetu.

    Jaką ideę ZigBee masz na myśli i w jaki sposób jej urzeczywistnienie w
    ZigBee różnicuje to ZigBee od podłączenia do internetu?

    > Ja mam na razie ledwie trzy urządzenia Zigbee (wliczając bramkę) i
    > jestem z nich bardzo zadowolony,

    Jakie to urządzenia?

> [...]
    > platformie obsługujący dany mikrokontroler, a do Zigbee jest tylko C/C++
    > i SDK producenta chipu.  I fakt, jeśli w tym SDK jest babol, to potem

    No ale co tu porównywać dostępność jak to zupełnie różne obszary.
    Porównaj sobie ZigBee, BT BLE, WiFi HiLow i LoRa.