    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.
    Date: Wed, 7 Mar 2012 10:39:32 +0000 (UTC)

    Pan Górski Adam napisał:

    > To znaczy że w warunkach lab osiągają do 45% sprawności przy
    > kontrolowanym otoczeniu, a do 40% w rzeczywistych instalacjach.

    Gdzieś to już rzeczywiście zainstalowali? Gdzie?

    > Dzięki za przepiękne wytłumaczenie :)
    >
    > Tak zgadza się ( w odpowiedzi na inne pytania ) są to ogniwa
    > wielowarstwowe 5 - 7 warstw.

    Bez wchodzenia głębiej w kolejne warstwy informacyjne zgaduję, że jest
    to wielowarstwowość technologiczna, służąca np. uzyskaniu mozaikowości
    funkcjonalnej. Na razie zgaduję, nie upieram się przy tym, ale chętnie
    bym się zagłębił w temat. Kto przy tym dłubie i gdzie to opisał?

    > Rozmiar pojedynczej celi poniżej 1cm2 wymaga sporej soczewki gdyż tak
    > wysokie efektywności osiąga się tylko przy dużym nasłonecznieniu.
    > Sprawność dość szybko spada wraz z oświetleniem.

    Czyli jakaś taka intrygująca nieliniowość, sugerująca jakieś
    przetwarzanie, nie wykluczam, że termiczne.

    W meteorologii od dawna mierzy się całkowitą energię widma światła
    słonecznego docierającego do powierzchni ziemi za pomocą pyranometrów.
    To bardzo proste urządzenie, w którym pod termosem z podwójnej kopułki
    kwarcowej znajduje się czarna powierzchnia nagrzewana tymi promieniami.
    Potem wystarczy zmierzyć temperaturę, a właściwie różnicę temperatur
    między nagrzanym i nienagrzanym elementem. Tu akurat nie chodzi o wysoką
    sprawność, ale o to, że pyranometr dobrze radzi sobie z każdym fotonem.

    Nie wiem, czy hi-tech fotowoltaika nie zostanie łatwo prześcignięta przez
    urządzenia typu grzany kociołek, który jakoś produkuje prąd. Albo przez
    fotochemię, która na obraz i podobieństwo chlorofilowej fotosyntezy robi
    jakieś paliwa.

    > Co ciekawe są to ogniwa dwukierunkowe :), Jeżli podepnie się takie
    > ogniwo do zasilania - zaczyna świecić .

    Dwukierunkowość przyrządów budowanych do odwrotnych celów wykorzystuje
    się od dawna. Można używać diody LED jako odbiornika światła.

    --
    Jarek