  • 1. Data: 2012-03-06 14:01:53
    Temat: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Czy można bez szkody dla ogniwa słonecznego skupić wiązkę światła na nim za
    pomocą jakiegoś zwierciadła, lustra czy czegoś innego co skupi światło? Jaka
    jest dopuszczalna maksymalna temperatura pracy fotoogniwa wykonanego np.
    monokryształów?
    No i tez nasuwa się drugie pytanie...Wraz ze wzrostem temperatury rośnie
    prąd zwarcia ale maleje napięcie ogniwa przez co moc ogniwa spada około 0,4%
    /1stC. Zastanawiam się, czy skupienie wiązki światła na fotoogniwie poprawi
    bilans czy też pogorszy. Z jednej strony więcej fotonów a więc więcej
    wytworzonych par dziur elektronów a z drugiej strony rosnie temperatura
    ogniwa.

    Marek

  • 2. Data: 2012-03-06 14:03:51
    Temat: Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 06.03.2012 15:01, 4CX250 pisze:
> [...]
    > za pomocą jakiegoś zwierciadła, lustra czy czegoś innego co skupi
    > światło? Jaka jest dopuszczalna maksymalna temperatura pracy fotoogniwa

    Jak chcesz skupiać, to może olej fotoogniwa i po prostu umieść wymiennik
    silnika Stirlinga w ognisku ;)

  • 3. Data: 2012-03-06 14:17:05
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > za pomocą jakiegoś zwierciadła, lustra czy czegoś innego co skupi
    > światło? Jaka jest dopuszczalna maksymalna temperatura pracy fotoogniwa

    Zwykle elektrownie słoneczne są położone w miejscach gdzie temperatura
    jest dość wysoka ze względu na intensywne nasłonecznienie.

> [...]
    > poprawi bilans czy też pogorszy. Z jednej strony więcej fotonów a więc
    > więcej wytworzonych par dziur elektronów a z drugiej strony rosnie

    Najbardziej istotny jest tzw Maximum power point na "kolanie" wykresu.
    Typowe ogniwo monokrystaliczne ma napięcie około 0.6V i zmienia się
    nieznacznie z temperaturą i oświetleniem, natomiast prąd jest bardzo
    zależny od intensywności oświetlenia - w pewnych granicach nawet liniowo.

    W związku z tym moim skromnym zdaniem stosowanie soczewek ma sens -
    zależy od warunków pogodowych.

    Sprawność ogniw monokrystalicznych wynosi w warunkach laboratoryjnych
    około 15-17%

    Najnowsze osiągnięcia w dziedzinie ogniw słonecznych to sprawność 45% w
    warunkach lab.

    Pozdrawiam

    Adam

  • 4. Data: 2012-03-06 14:21:04
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.03.2012 15:01, schrieb 4CX250:
> [...]
    > poprawi bilans czy też pogorszy. Z jednej strony więcej fotonów a więc
    > więcej wytworzonych par dziur elektronów a z drugiej strony rosnie

    Nie ma sensu, więcej na tym stracisz niż wygrasz z ww powodów, jeszcze
    ogniwa spalisz. Jak masz lustra czy coś inne to raczej zrób elektrownię
    termiczną. Piękną widziałem w Kalifornii w Lancaster, Sierra Rd. Kocioł
    na maszcie jakieś 30m i świeci jak jakaś gwiazda widoczna z odległości
    wielu mil.

    Waldek

  • 5. Data: 2012-03-06 14:24:33
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.03.2012 15:17, schrieb Adam Górski:

> [...]
    > zależny od intensywności oświetlenia - w pewnych granicach nawet liniowo.
    >
    > W związku z tym moim skromnym zdaniem stosowanie soczewek ma sens -

    Soczewki muszą mieć dużo większą powierzchnię, niż ogniwa dla których
    mają być zainstalowane. Nie wiem co dzisiaj jest droższe: ogniwo
    słoneczne czy zajebista soczewka Fresnela.

    Waldek

  • 6. Data: 2012-03-06 14:31:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.03.2012 15:21, schrieb Waldemar Krzok:

> [...]
    > termiczną. Piękną widziałem w Kalifornii w Lancaster, Sierra Rd. Kocioł
    > na maszcie jakieś 30m i świeci jak jakaś gwiazda widoczna z odległości
    Tu jest sznurek:
    http://esolar.com/news/press/2009_08_05

    Waldek

  • 7. Data: 2012-03-06 14:32:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Górski napisał:

    > Zwykle elektrownie słoneczne są położone w miejscach gdzie temperatura
    > jest dość wysoka ze względu na intensywne nasłonecznienie.

    ...na przykład w próżni kosmicznej (numer jeden na krótkiej liscie
    sensownych lokalizacji dla takich ogniw).

    > Najnowsze osiągnięcia w dziedzinie ogniw słonecznych to sprawność
    > 45% w warunkach lab.

    Czy oby na pewno *słonecznych*? Przetworzenie w warunkach laboratoryjnych
    jakiegoś światła na prąd z taką sprawnością wydaje się możliwe. Ale
    zrobienie tego samego z całą rozciągłością widma światła słonecznego jest
    mocno wątpliwe.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2012-03-06 14:36:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Tu jest sznurek:
    > http://esolar.com/news/press/2009_08_05

    Cieniasy. Mnie się zawsze podobało to:

    http://fr.wikipedia.org/wiki/Four_solaire_d%27Odeill

    Jarek

  • 9. Data: 2012-03-06 14:39:20
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:9rml14Fb4rU2@mid.uni-berlin.de...
    > Soczewki muszą mieć dużo większą powierzchnię, niż ogniwa dla których mają
    > być zainstalowane. Nie wiem co dzisiaj jest droższe: ogniwo słoneczne czy
    > zajebista soczewka Fresnela.

    Ale mi nie chodzi o wyrafinowane cuda ale np. soczewkę ze starej anteny sat
    wyklejonej czyms odbijającym a w ognisku której umieści się fotoogniwo lub
    wygiętą w kształcie U wypolerowaną blachę. Coś co skupi światło ale nie
    będzie kosztować majątku.

    Marek

  • 10. Data: 2012-03-06 14:41:03
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>