    From: "Arek (G)" <a...@b...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Cenne rady kierowcy rajdowego z TVP INFO
    Date: Wed, 01 Dec 2010 12:46:56 +0100

    W dniu 2010-12-01 10:39, Karolek pisze:

    > Skad mieszkasz najpierw napisz.

    Warszawa

    > Jak na razie to mialem tylko przypadek, ze wlasnie przez system ABS nie
    > zatrzymalem sie w miejscu, w ktorym planowalem.

    Ale nie wiesz gdzie byś się zatrzymał nie mając ABS w tamtej sytuacji.
    Sporo osób nie mających ABS również nie zatrzymywało się tam gdzie
    trzeba. Nie bez powodu są one standardem.

    > Dlaczego?

    Bo to tylko czcze przechwałki.

    > IMHO jestes w stanie.

    No to jesteś jakimś ewenementem. Oprócz Ciebie żaden człowiek nie
    wyczuje lepiej poślizgu niż mechanizm badający różnice prędkości koła z
    częstotliwością np. 50 razy na sekundę.

    > Nie dziala to tak doskonale jak sobie wyobrazasz.

    Nie raz się przekonałem, że owszem tak. Wystarczy, że jedno koło łapie
    poślizg i ABS to od razu wykrywa. W samochodzie nie da się tego wyczuć,
    że coś się ślizga.

    > W zasadzie to sprowadza sie to do kontroli przednich kol, bo tylne
    > hamuja o wiele slabiej i problem ich blokowania raczej nie istnieje.
    > A blokade kol latwo kontrolowac, wystarczy puscic hamulec.

    Ale kiedy nastąpi Twoja reakcja? Gdy wyczujesz jakieś zmiany? Przecież
    to będzie wieki po reakcji ABS'u. Czyli już jesteś w plecy bo ten czas
    zamiast hamować jedziesz na zblokowanych kołach. Potem w cholerę czasu
    zajmuje reakcja czyli jakaś kontra gdy samochód tańczy, dodatkowo
    zmniejszenie siły hamowania. Czas kontry to również wieki w porównaniu
    do tego co robi ABS.

    Reasumując, w porównaniu do mechanizmu, zachowujesz się jak żółw,
    tracisz cenne sekundy gdy nie hamujesz. Przy prędkości 60km/h w ciągu
    1s, przejeżdżasz 20m. Więc łatwo policzyć, ile wydłużasz się droga
    hamowania przez Twoje powolne kontry.

    To co powyżej to sytuacja gdy przyczepność nie jest za dobra. Na dobrej
    przyczepności różnice są mniejsze ale nadal są.

    > Gdzie Ty masz normalna predkosc powyzej 120? Chyba tylko na autostradzie.
    > Tak czy siak, kiedys sie trenowalo i w praktyce tez zdazylo sie
    > wykozystac (bo mialem to szczescie zaczynac przygode z motoryzacja od
    > aut bez ABS) i to nie na jakiejs macie poslizgowej.

    120 to za dużo? LOL. Chciałbym (oczywiście tak teoretycznie) zobaczyć,
    co byś zrobił gdy na autostradzie/ekspresówce itp. a nawet drodze
    krajowej przy prędkości ok 160 będziesz musiał awaryjnie hamować. Jak
    dobierzesz siłę hamowania aby przy tej prędkości nie wpaść w poślizg.
    Jak to zrobisz jeżeli to będzie na łuku.

    A.