-
Data: 2010-12-01 13:22:53
Temat: Re: Cenne rady kierowcy rajdowego z TVP INFO
Od: Karolek <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2010-12-01 12:46, Arek (G) pisze:
>> Skad mieszkasz najpierw napisz.
>
> Warszawa
>
Daleko, za daleko.
>> Jak na razie to mialem tylko przypadek, ze wlasnie przez system ABS nie
>> zatrzymalem sie w miejscu, w ktorym planowalem.
>
> Ale nie wiesz gdzie byś się zatrzymał nie mając ABS w tamtej sytuacji.
> Sporo osób nie mających ABS również nie zatrzymywało się tam gdzie
> trzeba. Nie bez powodu są one standardem.
>
Wlasnie w tym rzecz, ze wiem gdzie bym sie zatrzymal.
Po prostu juz w koncowej fazie (ostatnie metry) na asfalcie byl
rozsypany piasek, efekt byl taki, jakbym nagle puscil hamulec, a jakbym
nie mial ABSu to bym sie zatrzymal.
>>> Dobrze, prowadzić i wyczuć - tzw. pieprzenie w bambus.
>>>
>> Dlaczego?
>
> Bo to tylko czcze przechwałki.
>
Nieprawda.
>>> Nie jesteś w stanie wyczuć samochodu na każdej prędkości, na każdym
>>> rodzaju nawierzchni.
>>
>> IMHO jestes w stanie.
>
> No to jesteś jakimś ewenementem. Oprócz Ciebie żaden człowiek nie
> wyczuje lepiej poślizgu niż mechanizm badający różnice prędkości koła z
> częstotliwością np. 50 razy na sekundę.
>
Tak widac jestem, bo w przeciwienstwie do systemu ABS zazwyczaj potrafie
przewidziec poslizg zanim nastapi (nawet jezeli to mialyby byc ulamki
sekund).
Poslizg to nie jest jakis stwor wyskakujacy zza drzewa, jak ktos ma
doswiadczenie w prowadzeniu auta to juz zanim wpadnie w poslizg, wie, ze
to nastapi.
ABS tego nie moze wiedziec, on reaguje juz na zaistaniala sytuacje i to
tez nie w sposob idealny.
>
>>> ABS wykryje poślizg w ułamku sekundy, kontroluje
>>> każde koło niezależnie.
>>
>> Nie dziala to tak doskonale jak sobie wyobrazasz.
>
> Nie raz się przekonałem, że owszem tak. Wystarczy, że jedno koło łapie
> poślizg i ABS to od razu wykrywa. W samochodzie nie da się tego wyczuć,
> że coś się ślizga.
>
Ale to ze cos sie slizga to jeszcze nie koniec swiata.
>> W zasadzie to sprowadza sie to do kontroli przednich kol, bo tylne
>> hamuja o wiele slabiej i problem ich blokowania raczej nie istnieje.
>> A blokade kol latwo kontrolowac, wystarczy puscic hamulec.
>
> Ale kiedy nastąpi Twoja reakcja? Gdy wyczujesz jakieś zmiany? Przecież
> to będzie wieki po reakcji ABS'u. Czyli już jesteś w plecy bo ten czas
> zamiast hamować jedziesz na zblokowanych kołach.
Zablokowane kola tez hamuja.
> Potem w cholerę czasu
> zajmuje reakcja czyli jakaś kontra gdy samochód tańczy, dodatkowo
> zmniejszenie siły hamowania.
Zazwyczaj wystarzy puszczenie hamulca zanim wprowadzisz auto w
niekontrolowany poslizg.
Mi sie kiedys udalo nawet zrobic jeszcze dodatkowo redukcje, dodac gazu
wyprowadzajac samochod z poslizgu i ominac samochod, ktory wymusil na
mnie pierwszenstwo, ale to bylo na sniegu przy moze 50km/h wiec byl czas
na takie manewry.
> Czas kontry to również wieki w porównaniu
> do tego co robi ABS.
>
ABS nie robi kontry, tylko odblokowuje kola, co tez dziala z jakas tam
zwloka.
> Reasumując, w porównaniu do mechanizmu, zachowujesz się jak żółw,
> tracisz cenne sekundy gdy nie hamujesz. Przy prędkości 60km/h w ciągu
> 1s, przejeżdżasz 20m. Więc łatwo policzyć, ile wydłużasz się droga
> hamowania przez Twoje powolne kontry.
>
Nie 20m tylko pewnie z 17m, do tego sekunda to cala wiecznosc w takich
sytuacjach.
> To co powyżej to sytuacja gdy przyczepność nie jest za dobra. Na dobrej
> przyczepności różnice są mniejsze ale nadal są.
>
Powiedzmy, ze ABS ma swoje plusy i minusy.
Zaleznie od kierowcy przewazaja plusy badz minusy.
>> Gdzie Ty masz normalna predkosc powyzej 120? Chyba tylko na autostradzie.
>> Tak czy siak, kiedys sie trenowalo i w praktyce tez zdazylo sie
>> wykozystac (bo mialem to szczescie zaczynac przygode z motoryzacja od
>> aut bez ABS) i to nie na jakiejs macie poslizgowej.
>
> 120 to za dużo? LOL.
Myslalem, ze rozmawiamy o sniegu... w takich warunkach to chyba nie jest
malo.
> Chciałbym (oczywiście tak teoretycznie) zobaczyć,
> co byś zrobił gdy na autostradzie/ekspresówce itp. a nawet drodze
> krajowej przy prędkości ok 160 będziesz musiał awaryjnie hamować.
Ostatnio musialem na ekspresowce i akurat nie dzialal mi ABS (rozne
rozmiary kol na osiach) do tego bylo mokro i przyblokowalo mi lewe
przednie kolo (pewnie sie zastanawiasz skad wiem, ze lewe :> ), wiec
dohamowalem ile sie dalo (zaczelo mnie sciagac na lewo) i po prostu
puscilem na chwile hamulec.
Teraz pytanie, dlaczego sciagalo samochod na lewo, a nie na prawo?
> Jak
> dobierzesz siłę hamowania aby przy tej prędkości nie wpaść w poślizg.
> Jak to zrobisz jeżeli to będzie na łuku.
Noga dobiore.
Pod tym wzgledem czlowiek dziala o wiele precyzyjniej niz ABS.
Jednak, zeby dyskusja nie zeszla na manowce to podkresle, ze nie jestem
za tym zeby kazdy jezdzil bez ABSu.
Wiekszosc ludzi jezdzi jak jezdzi i lepiej zeby mieli ten ABS ;>
--
Karolek
Następne wpisy z tego wątku
- 01.12.10 15:15 Arek (G)
- 01.12.10 16:04 Karolek
- 01.12.10 17:32 Arek (G)
- 01.12.10 19:49 ToMasz
- 01.12.10 20:22 Karolek
- 02.12.10 10:58 Arek (G)
- 02.12.10 12:52 Mariusz Chwalba
- 02.12.10 12:59 Karolek
- 02.12.10 13:19 Arek (G)
- 02.12.10 14:03 Arek (G)
- 02.12.10 14:51 Karolek
- 02.12.10 16:29 Arek (G)
- 02.12.10 19:27 Karolek
- 02.12.10 20:51 Mariusz Chwalba
- 03.12.10 01:16 Adam Płaszczyca
Najnowsze wątki z tej grupy
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
- Szybcy i wściekli
- elektrycznie
- Jebane kurwa, kurwy.
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Najnowsze wątki
- 2024-11-24 Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- 2024-11-22 OC - podwyżka
- 2024-11-22 wyszedł z domu bez buta
- 2024-11-22 Bieda hud.
- 2024-11-24 DS1813-10 się psuje
- 2024-11-23 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-11-23 Szczecin => QA Engineer <=
- 2024-11-23 Warszawa => SEO Specialist (15-20h tygodniowo) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-22 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => DevOps Specialist <=
- 2024-11-22 Kraków => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Infrastructure Automation Engineer <=
- 2024-11-22 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=