    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Canon sx 30 IS i co do tego ?
    Date: Mon, 4 Oct 2010 20:12:00 +0200

    "Robert Kois" <k...@h...pl> napisał

    <<<wycinam personalne przepychanki - bo nie sądzę, aby były warte
    kontynuacji>>>

    > A teraz odnieś to do tego jak większość ludzi używa aparatu. Ostrzenie
    > manualne dla zdecydowanej większości jest zbędne i branie go jako jeden z
    > głównych warunków przy zakupie sprzętu jest błędem.

    Dlaczego generalizujesz? Dla tych, którzy nie planuja używać - jest zbędne,
    ale są też i tacy, którzy używać będą. I dla nich może być to istotny (choć
    niekoniecznie główny) warunek przy zakupie sprzętu.

    > To, że ty robisz mnóstwo takich zdjęć nie oznacza, że większość tak robi.

    I dlatego, że mam inne potrzeby niż większość mam być w/g Ciebie idiotą? Bo
    jakość wizjera pozwalajacą na ostrzenie manualne uważam za jedno z głównych
    kryteriów - co powyżej oceniłeś jako idiotyczne...

    > Przy makro oczywiście masz racje, ale tu się rodzi pytanie czy nie lepiej
    > ostrzyć jednak na LCD w takiej sytuacji i kupić aparat który na to
    pozwala?

    Używam do makro kilku aparatów - lustrzanki i dwóch kompaktów z odchylanymi
    ekranami LCD. I używanie nieosłoniętego LCD w jasny, słoneczny dzień (a
    owady są najbardziej aktywne właśnie w takich warunkach i często robię im
    zdjecia właśnie wtedy) jest udręką ze względu na kiepską widoczność obrazu w
    takich warunkach. Poza tym lustrzanka jest zdecydowanie zbyt ciężka aby dało
    sie nią wygodnie posługiwać w pozycji 'na zombie' wymuszanej w przypadku
    wykorzystywania do kadrowania i ostrzenia ekranika LCD. Dlatego dużo lepszym
    wyjściem od ekranika LCD jest w/g mnie EVF - i mam nadzieję, że odchylany
    EVF o dużej rozdzielczosci stanie się kiedyś powszechnie stosowanym
    standardem. Nie neguje natomiast przydatności ostrzenia lustrzanką w trybie
    LV przy zdjęciach ze statywu w studio - tam to może być bardzo dobre
    rozwiazanie. Kolejną kwestią jest rozdzielczość obrazu - nadal jeszcze na
    stosowanych w aparatach ekranikach LCD szczegóły są gorzej widoczne niż na
    dobrej matówce. W przyszłości pewnie to sie zmieni, ale jeszcze trochę
    musimy poczekać. Wysuwane czasem argumenty, że na ekraniku LCD możemy
    powiększyc interesujacy nas fragment obrazu są słuszne w pzrypadku
    fotografowania statycznych motywów - przy fotografii jaką ja uprawiam
    konieczna jest równoczesna z ostrzeniem kontrola całego kadru i wszelkie
    lupki powiększajace fragment kadru nie zdają egzaminu.

    > Co nie zmienia faktu, że przy krajobrazie AF poradzi sobie równie dobrze
    > (jak nie lepiej) niż ty ostrząc manualnie, więc przykład bez sensu.

    Uważasz, że do krajobrazu lepsze jest AF? Poważnie tak piszesz? To podaj
    moze jakiś przykład jego zalet przy takich zdjęciach - bo chyba nie
    zaprzeczysz, że precyzyjna kontrola głębi ostrości łatwiejsza jest w
    przypadku ostrzenia manualnego.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)