  • 191. Data: 2010-01-31 21:45:39
    Temat: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

> [...]
    > trzymać trochę szybkiej pamięci, umożliwiać jej programowanie, zmiany, a w
    > razie uszkodzenia w produkcji leci cała matryca. Raczej takie elementy
    > przesuwa się dalej, a w danych zakłada lekką nadwyżkę. Widziałeś jak
    > pentaks sobie zaprojektował 22 bity coby być do przodu w temacie? Na złe
    > im to wyszło bo ani efektów nie było lepszych, ani na przyszłość się
    > przydało. Podejrzewam że raczej dokłada się ze dwa bity więcej, a potem po
    > skalowaniu je odcina. Zresztą nawet jak mamy 12 bitów od razu i mnożymy
    > piksele po jednym to tak bardzo to nie boli, a byćmoże nawet pomaga (?).

    Niby na jakiej zasadzie ma pomagać? To tak, jak z wyciąganiem
    niedoświetlonego zdjęcia - jeśli nie masz zapasu w postaci nadmiaru
    zarejestrowanych poziomów jasnosci (czyli plik źródłowy zarejestrowany z
    wiiększą ilością bitow na piksel niż potzrebujesz w pliku wynikowym), to
    podciągajac jasnosć kontrast i gammę spowodujesz, że pzrejscia tonalne staną
    się nieciągłe.

    >[...]
    >
    > Chodzi o to, że do piksela dociera bardzo mało światła, sporą część
    > wyrzucimy przez filtr bayera, jeszcze jakaś część się odbije, a jakaś
    > trafi w coś co nie powinna. Ostatecznie problemem jest to, że w
    > pojedynczym pikselu jednego koloru światła może wpaść tyle samo co w tak
    > samo naświetlonym pikselu obok, a może wpaść mniej lub więcej. Wynika to
    > tylko z tego, że powierzchnia już jest bardzo mała i tłumienie spore.
    > Może niefortunnie to nazwałem, ale chodzi właśnie o szum związany z
    > wpadającym światłem.

    jak dla mnie jest to szum kwantyzacji wynikajacy z kwantowej natury światła.
    Przy wspólczesnych rozmaiarach komórek matryc i osiaganych wysokicgh
    czułościach takie efekty juz wyłażą.

    >[...]
    >
    > To zależy od kosztów, technologi i potrzeb. Może kiedyś będą, a może wciąż
    > będzie to pędzić tak, że łatwiej będzie obkupić się na połowie Tajwanu :)

    A myslisz, zę na Tajwanie i w Chinach to o integracji nie myślą? Te
    zintegrowane matryce bedzie się kiedys kupować włąśnie w krajach z niskimi
    kosztami produkcji.

    >[...]
    >
    > Sony pokazało A500, gdzie matryca jest pewnie taka sama jak w k-x, oraz
    > A550/A450 gdzie matryca ma 14Mpix. Obie są niezłe, w obu nie można
    > wyłączyć odszumiania (w menu najniższej jest "delikatne"), charakter tego
    > odszumiania jest znacznie różniący się od k-x. Pentaks moim zdaniem bardzo
    > dobrze się spisał z odszumianiem - ale zrobił to zdecydowanie poza
    matrycą.

    Może - nie chcę sioę spierać, bo nie wiem, gdzie to jest robione i prawdę
    powiedziawszy szkoda mi czasu na długie poszukiwania niezbędnych danych.
    Wskazywałem tylko, ze isnieje możliwość skonstruowania matrycy załatwiajacej
    od razu wstępne odszumianie a w dalszej przyszosći do całkowitej integracji
    funkcji matrycy i procesora aparatu w jednym układzie i są przesłanki
    techniczne oraz ekonomiczne wskazujace na celowosć takiego rozwiązania -
    można się zatem spodziewać, że w jakiejś, nie wiadomo jak odległej
    przyszłości tak właśnie będzie elektronika aparatu wyglądała.

    > Za to wracając do papierów - w specyfikacji jest o zczytywaniu,
    > kontrolerach, ich szybkości itd. Nie ma słowa o komepnsacji, nie ma
    > czegokolwiek o dodatkowych operacjach. Sony wprawdzie chwaliło się jakimś
    > odszumianiem analogowym przy exmorze, ale wyszło jak wiemy (vide A700,
    > A900). Zresztą wcale nie zdziwiłbym się, gdyby to było odszumianie
    > nieanalogowe, ale marketoidy się popisały.

    Pentax jesli chodzi o publikowanie informacji w specyfikacjach ma od lat
    bardzo dziwną politykę - o bardzo wielu ciekawych funkcjach w ogóle nie
    informuje.

> [...]
    > do postaci możliwie zgodną z rzeczywistością (kompensacja daje rzeczywistą
    > wartość piksela) dodatkowo to wszystko z algorytmem bezstratnej kompresji.
    > Innym typem rawa powinien być cRAW czy sRAW - czyli format lepszy od JPG
    > (więcej danych) ale rzeczywiście obrobiony/skompresowany stratnie (co
    > czasem wiele osób cieszy bo oszczędzą miejsce). To jest coś pośredniego i
    > tam dla mnie obróbka jest naturalna (np sRAW - przy zmianie rozmiaru
    > zdecydowanie należy odszumić w rozsądnym poziomie zdjęcie).
    > No i oczywiście JPG - czyli format wprost odbitkowy - ale o tym wiemy.

    To tu się różnimy. W/g mnie, jeśłi w samym aparacie można pewne rzeczy
    zrobić lepiej - to powinien to robić aparat. Oczywiscie trzeba uwzglednić
    różnorodność zastosowań i nie pozwolić aparatowi decydować o tym, co ma być
    lepsze dla użytkownika.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 192. Data: 2010-01-31 22:26:43
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

    > [...]
    >
    > Z całą pewnością mogę powiedzieć - napewno nie.
    > Kompensacja ma za zadanie wyrównać wartości poszczególnych pikseli, czyli
    > łapiesz wzorcową ilość światła i zapisujesz w tablicy kompensacji jakie są
    > odchyłki wartości dla poszczególnych pikseli. Aby zrobić to dokładnie
    > najlepiej złapać kilkukrotnie w najniższym iso po prostu jednolity szary.

    Zastanowiłęm się trochę głębiej nad tematem i - szary wcale nie musi być
    jednolity. Dla kompensacji charakterystyk matrycy nie do wszystkich komórek
    musi docierać identyczna ilosć światła - musisz natomiast wiedzieć, ile do
    ktorej dociera. na pozór wygląda to gozrej, ale w rzeczywistosci ulatwia
    korekcje charakterystyk komensacji. Wystarczy w komorze lustra zamontować
    stabilne źrodlo swiatła, ktore w czasie kompensacji oświetla matrycę nie
    koniecznie do końca równomiernie (przy odcietym dopływie światał
    zewnętzrnego - mozna to uzyskać zakładajać dekielek na obiektyw). W fabryce
    wykonujesz najpierw kompensację dla jednolitego oświetlenia matrycy
    zewnętrznym swiatlem, a anstępnie rejestrujesz tablicę sygnałó wyjściowych z
    poszczególnych komórek dla oświetlenia światłem źródła wbudowanego w komorę
    lustra. Korekcja kompensacji u użytkownika bedzie już tylko wymagała
    porównania aktualnych wartosci sygnałó uzyskiwanych z matrycy oświetlonej
    wewnętzrnym źródłem z zapamiętaną tablicą. Oczywiscie żadna z oferowanych na
    rynku obecnie lustzranek takiej korekcji nei ma, ale jak widzisz da z się to
    zrobic omijajac skomplikowany do uzyskania w warunkach domowych wymóg
    oświetlenia matrycy dokładnie jednorodnym swiatlem.

    > Nie mogę za to sobie zupełnie wyobrazić jak byś chciał wykonywać
    > kompensację "na ciemno". Wtedy masz szansę złapać *jedynie* szumy, a te są
    > czynnikiem stałym i nie do wyeliminowania jakąś tablicą.

    Kompensacji 'na ciemno' rzeczywiscie wykonać nie damy rady, ale właśnie
    zbierajać te szumy na ciemno możemy uzyskać informacje o aktualnej
    charakterystyce szumów poszczególnych elementów matrycy - o czym pisał lrem.
    Fakt, że tylko w jednym punkcie pracy. Inny punkt pracy można by uzyskać
    wykozrystujać źrodło światła w komorze lustra - to, o którym pisałem przed
    chwilą.

    >[...]
    >
    > Tak, ale do tego trzeba naprawdę stabilnej technologii i lat doświadczeń.

    Lata mijaja i doświadczenia pzrychodzą:-)

    > W matrycach tego nie ma i z roku na rok coraz to nowsze matryce coraz to
    > inne technologie wykorzystują. To nie jest temat, który garnie się do
    > stabilizacji i do obniżania kosztów za wszelką cenę - wązniejszy jest
    > rozwój, nowa technika, nowe wykonanie i końcowe efekty - bardziej niż
    > cena, która jednak pozostaje cały czas na rozsądnym poziomie. Kiedyś to
    > pewnie się zmieni jak najemy się megapikselami i czułością, wtedy właśnie
    > będzie czas na to, żeby szukać oszczędności w kosztach.
    > [...]

    Odnoszę wrażenie, ze pewne symptomy tego najedzenia juz widzimy - zauważ, że
    wyścig na megapiksele wydaje się ostatnio zamierać.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 193. Data: 2010-01-31 22:34:51
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-31 22:45, Marek Wyszomirski wrote:
    > Niby na jakiej zasadzie ma pomagać?

    Powiedzmy że mniej więcej tak jak to jest w fuji - mniejsze i większe
    piksele. Pomaga na DR.

> [...]
    > podciągajac jasnosć kontrast i gammę spowodujesz, że pzrejscia tonalne staną

    Tak, ale tu masz do czynienia z pojedynczymi pikselami, a nie jakimś
    obszarem. Po drugie to jednak o wiele mniej poważna operacja niż opisujesz
    i "ginie w statystyce".

    > jak dla mnie jest to szum kwantyzacji wynikajacy z kwantowej natury światła.
    > Przy wspólczesnych rozmaiarach komórek matryc i osiaganych wysokicgh
    > czułościach takie efekty juz wyłażą.

    Ale kwantyzacja się odbywa na gotowym - napełnionym pikselem. Wpadające
    światło wyzwala elektrony, a te dają jakiśtam ładunek na pikselu, to jest
    kwantyzowane. Gdyby to o czym mówisz było prawdą to akurat CMOS możesz
    czytać i 100 razy, a średnia dałaby Ci gładki obraz przy najwyższym iso.
    Ale jak wiemy tak nie jest. Problemem więc jest nie mierzenie piksela
    tylko zaburzone to co już mierzysz.

    > A myslisz, zę na Tajwanie i w Chinach to o integracji nie myślą? Te
    > zintegrowane matryce bedzie się kiedys kupować włąśnie w krajach z niskimi
    > kosztami produkcji.

    Po prostu uważam, że wciąż koszt nie jest tak ważny jak jakość, a ta tylko
    przy najnowszych i najbardziej eksperymentalnych technologiach. Właściwie
    to realny problem z matrycami jest tylko w większym formacie, a tam z
    pewnością nikt nie będzie ryzykował dodatkowego odrzutu narazie :)

> [...]
    > można się zatem spodziewać, że w jakiejś, nie wiadomo jak odległej
    > przyszłości tak właśnie będzie elektronika aparatu wyglądała.

    Pozostaje mi tylko się zgodzić, ale poza tym, że raczej jestem pewien, że
    odszumianie zaszło "dalej" niż matryca - bo według mnie wszystko na to
    wskazuje, a co będzie kiedyś... pewnie ten czarny krzem :)

    > Pentax jesli chodzi o publikowanie informacji w specyfikacjach ma od lat
    > bardzo dziwną politykę - o bardzo wielu ciekawych funkcjach w ogóle nie
    > informuje.

    Nie tylko pentaks. A wiesz, że np minolta pokazywała wykresy jak
    przedstawia się GO, jak były naświetlane komórki na światłomierzu itd? Też
    w zapomnieniu.

> [...]
    > różnorodność zastosowań i nie pozwolić aparatowi decydować o tym, co ma być

    Najpierw musielibyśmy dojść do wniosku, że rzeczywiście aparat ma szansę
    zrobić to lepiej np dysponując informacjami, które do RAW nie lecą.
    Po drugie - możliwość decydowania, czyli wyłączanie - rzecz święta.
    Oczywiście jeśli aparat ma szansę zrobić to lepiej to jestem za tym -
    przykładowo sony miał niby odszumiać analogowo i wtedy też byłem za.
    Jednak jak wyszło - wiemy. Wyobrażasz sobie jak się wszyscy cieszyli jak
    pozwolili to wyłączyć? :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 194. Data: 2010-01-31 23:03:42
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hk4n3u$461$1@inews.gazeta.pl>,
    dominik nabazgrał:

    > Nie o to mi chodziło - powiedz w jaki sposób chcesz wykorzystać te
    > dodatkowe informacje przy odszumianiu by osiągnąć realne korzyści w tym
    > procesie.

    Powiem szczerze: ja się specjalizuję w sieciach P2P, o algorytmach obróbki
    sygnałów wiem tyle, co mnie kiedyś tam zmusili. Jednak na moje wyczucie
    informacja o tym, które piskele są bardziej ,,wiarygodne'', daje spore
    ułatwienie w odróżnieniu obrazu od zakłóceń. Jeśli serio chcesz odpowiedzi
    (i jesteś przekonany, że ją zrozumiesz) to mogę spróbować przekierować
    to pytanie do kogoś kto siedzi w obróbce obrazów.

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    Styczeń plecień bo przeplata...

  • 195. Data: 2010-02-01 00:38:22
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-01-31 23:26, Marek Wyszomirski wrote:
> [...]
    > zrobic omijajac skomplikowany do uzyskania w warunkach domowych wymóg
    > oświetlenia matrycy dokładnie jednorodnym swiatlem.

    Owszem - po zastosowaniu jakiegoś światła to by było możliwe, ale nie wiem
    czy ma sens - tzn. czy rzeczywiście te tablice się zmieniają z czasem
    (poza padniętymi lub gorącymi pikselami, ale to inny temat i pewnie inna
    tablica).
    Co do Twojej wizji to już widzę reklamy takiego czegoś z sloganem "dzięki
    wbudowanym lampkom wyczyścisz matrycę nawet o 3 w nocy!" :) hihi :)

    > Kompensacji 'na ciemno' rzeczywiscie wykonać nie damy rady, ale właśnie
    > zbierajać te szumy na ciemno możemy uzyskać informacje o aktualnej
    > charakterystyce szumów poszczególnych elementów matrycy - o czym pisał lrem.

    Czyli dokładnie co, bo nie rozumiem czegoś w tym zakresie?
    To co robią lustrzanki z bagnetem A do wywalania popsutych pikseli? O tym
    nie wątpiłem. Podobnie też wyrzucenie hotów robić można ciemną klatką -
    ale o tym wiemy. Za to pytałem jakie to dodatkowe informacje masz do
    odszumiania? Że dane piksele są i tak uwalone? (to wydaje się mi być już
    zagwarantowane przez coś innego).

    > Fakt, że tylko w jednym punkcie pracy. Inny punkt pracy można by uzyskać
    > wykozrystujać źrodło światła w komorze lustra - to, o którym pisałem przed
    > chwilą.

    O lampkach - rozumiem, ale czego zakładasz że ta charakterystyka jest tak
    bardzo zmienna? No i czy to dobre założenie?

    > Lata mijaja i doświadczenia pzrychodzą:-)

    Owszem :D

    > Odnoszę wrażenie, ze pewne symptomy tego najedzenia juz widzimy - zauważ, że
    > wyścig na megapiksele wydaje się ostatnio zamierać.

    Bo wystartował pełną parą wyścig na iso :)
    Ciężko przecież wmawiać każdemu że potrzebuje więcej niż 10Mpix, za to iso
    zylion czasem będzie i mało :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 196. Data: 2010-02-01 01:06:31
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-02-01 00:03, l...@l...localdomain wrote:
> [...]
    > informacja o tym, które piskele są bardziej ,,wiarygodne'', daje spore
    > ułatwienie w odróżnieniu obrazu od zakłóceń.

    Jeśli mówisz o tablicy kompensacji pikseli - to IMHO służy ona tylko do
    odczytania prawdziwej wartości piksela. Jeśli o tablicy walniętych pikseli
    (niewiarygodne?) to tam i tam masz uśrednione wartości z sąsiednich pól.

    > Jeśli serio chcesz odpowiedzi
    > (i jesteś przekonany, że ją zrozumiesz) to mogę spróbować przekierować
    > to pytanie do kogoś kto siedzi w obróbce obrazów.

    Na serio chcę, chociaż podejrzewam, że Ciężko Ci zadać będzie pytanie z
    tyloma niewiadomymi (tzn. szczegółami tego procesu). Nie wiemy nawet jakie
    są te różnice i w czym mierzalne.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 197. Data: 2010-02-01 06:43:37
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

    > Powiedzmy że mniej więcej tak jak to jest w fuji - mniejsze i większe
    > piksele. Pomaga na DR.

    Z jedną różnicą - rozklad tych pikseli został świadomie ustalony pzrez
    projektanta matrycy. W przypadku który rozważamy ten rozkład może być bardzo
    różny - moze się np. okazać że występują duże plamy w których średnia
    czułość pikseli jest znacząco różna niz w pozostałych.

    > Tak, ale tu masz do czynienia z pojedynczymi pikselami, a nie jakimś
    > obszarem. Po drugie to jednak o wiele mniej poważna operacja niż opisujesz
    > i "ginie w statystyce".

    Zakałdając w miarę rownomierny rozkłąd pikseli o różnych czułościach na
    całej powierzchni matrycy. A to założenie wcale nie musi być spełnione.

    > Ale kwantyzacja się odbywa na gotowym - napełnionym pikselem.

    Rozumiem, ze chodzi Ci o efekt dyskretnych poziomów przetwornika A/C. Ten
    efekt też oczywiscie występuje, ale nioe ma nic wspólnego z wpadaniem
    swiatła. Ja mam na myśli szum kwantyzacji wynikajacy z niewielkiej ilości
    fotonów padajacych na powierzchnię komórki światłoczułej matrycy. O ile
    pamiętam opisywał to niegdyś Marek Lewandowski w swoich wykłądach
    gościnnych.

> [...]
    > to realny problem z matrycami jest tylko w większym formacie, a tam z
    > pewnością nikt nie będzie ryzykował dodatkowego odrzutu narazie :)

    Wszystko zależy od zdefiniwania pojęć 'większy format' i 'na razie':-))))
    W/g mnie dla formatów matryc stosowanych w aparatach komorkowych i
    kompaktach od pewnego juz czasu koszt jest znacznie ważniejszy niż jakość,
    niedługo to samo będzie z matrycami 4/3 i APSC.

> [...]
    > przykładowo sony miał niby odszumiać analogowo i wtedy też byłem za.
    > Jednak jak wyszło - wiemy. Wyobrażasz sobie jak się wszyscy cieszyli jak

    Tylko i wyłącznie dlatego, ze nie potrafili dobrze zrealizować tego
    odszumiania. Gdyby zrobili to tak, ze szum by znikał bez straty szczegółów -
    nikt by nie chciał tej funkcji wyłączać - bo po co?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 198. Data: 2010-02-01 08:10:36
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

> [...]
    > ale o tym wiemy. Za to pytałem jakie to dodatkowe informacje masz do
    > odszumiania? Że dane piksele są i tak uwalone? (to wydaje się mi być już

    Zbieram sygnały przez pewien czas - np. 1s - i mogę wyznaczyć dla
    poszczególnych komórek matrycy widmo - czyli rozkład szumów w dziedzinie
    częstotliowosci. Mogę też wyznaczyć rozkład szumów na powierzchni matrycy
    (podobny do profilu tworzonego dla obrazu w niektórych programach
    odszumiajacych - np. Neat Image - wykorzystując fragment obrazu o jednolitej
    barwie). Znajomość takich parametrów może w znaczący sposób usprawnić pracę
    algorytmu odszumiania.

    > O lampkach - rozumiem, ale czego zakładasz że ta charakterystyka jest tak
    > bardzo zmienna? No i czy to dobre założenie?

    Parametry wielu elementów się zmieniaja pod wpływem starzenia. Nie ma powodu
    zakładać, że akurat matryce sa od tego wolne. Skoro z wiekiem pojawiaja sie
    dead i hot pixele, to dlaczego nie mogą pojawiać się piksele o zmienionej
    czułości czy poziomie szumów?

> [...]
    >
    > Bo wystartował pełną parą wyścig na iso :)
    > Ciężko przecież wmawiać każdemu że potrzebuje więcej niż 10Mpix, za to iso

    Marketing wymusza coraz to nowe wyścigi - pewnie bedą jeszcze na dynamike,
    na przenoszenie barw, może na szumy, a moze na jakiś zupełnie bzdetny
    parametr o istotnosci ktorego marketingowcy bedą w stanie przekonac tłumy
    (patrz np. obecna moda na błyszczące matryce w laptopach - już czuję, jak
    za kilka lat zaczną wracać matowe rekalmpowane jako 'nowość - matryce z
    powłokami antyrefleksyjnymi'). A wszystkie te wyścigi (choć często powodują
    rzeczywistą poprawę użyteczności wyrobów) to tylko kamuflaż dla jednego,
    naprawdę ważnego wyścigu - o poziom zysków producentów.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 199. Data: 2010-02-01 23:23:48
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-02-01 07:43, Marek Wyszomirski wrote:
> [...]
    > różny - moze się np. okazać że występują duże plamy w których średnia
    > czułość pikseli jest znacząco różna niz w pozostałych.

    W duże plamy - wątpię. Skoro to pod pikselem to będzie nieskorelowanym
    "szumem" i to raczej wyjdzie na dobre.

    > Zakałdając w miarę rownomierny rozkłąd pikseli o różnych czułościach na
    > całej powierzchni matrycy. A to założenie wcale nie musi być spełnione.

    Z tego co wiem to właśnie jest :)

    > Rozumiem, ze chodzi Ci o efekt dyskretnych poziomów przetwornika A/C.

    Nie :)

> [...]
    > fotonów padajacych na powierzchnię komórki światłoczułej matrycy. O ile
    > pamiętam opisywał to niegdyś Marek Lewandowski w swoich wykłądach

    No to któryś z nas myli pojęcia :)
    Kwantyzacja to przypisanie poziomu reprezentacji do analogowej wartości.
    Czyli do piksela wpada ileść światła i z tego robimy możliwie wartość w
    jakimś ustalonym, skończonym systemie liczbowym, a tę wartość dalej
    przesyłamy już możliwie bezstratnie.
    Gdyby szumy były w właśnie tu, to mógłbyś odczytać wartość 1000 razy i
    uśrednić bo za każdym razem dostawałbyś sygnał +/- błąd pomiaru.
    Szum jednak tkwi w tym co piszesz - niewielkiej ilości światła wpadającej
    do pikseli. Jest go na tyle mało, że nawet dwa sąsiadujące z sobą piksele
    mogą mieć istotnie różne wartości mimo, że fotografujesz białą kartkę.

    > Wszystko zależy od zdefiniwania pojęć 'większy format' i 'na razie':-))))

    Póki co wszystko powyżej aps-c jest za drogie :) Powyżej pełnej klatki -
    astronomicznie drogie :)

    > W/g mnie dla formatów matryc stosowanych w aparatach komorkowych i
    > kompaktach od pewnego juz czasu koszt jest znacznie ważniejszy niż jakość,
    > niedługo to samo będzie z matrycami 4/3 i APSC.

    Tylko narazie brak realnie tanich aparatów APS-C. Tanich tzn. po dwie
    stówki z obiektywem f/8 fixed focus ;) hihi :)

    > Tylko i wyłącznie dlatego, ze nie potrafili dobrze zrealizować tego
    > odszumiania.

    Ale jak się okazało to było odszumianie po stronie cyfrowej. Jeśli
    analogowo coś robili to albo nikt nie zauważył, albo było to znacznie
    mniej widoczne.

    > Gdyby zrobili to tak, ze szum by znikał bez straty szczegółów -
    > nikt by nie chciał tej funkcji wyłączać - bo po co?

    By mieć wybór. Osobiście bym chciał, nawet odpowiem po co - dla b&w na
    wysokich czułościach.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 200. Data: 2010-02-01 23:40:35
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-02-01 09:10, Marek Wyszomirski wrote:
    > Zbieram sygnały przez pewien czas - np. 1s - i mogę wyznaczyć dla
    > poszczególnych komórek matrycy widmo - czyli rozkład szumów w dziedzinie
    > częstotliowosci.

    Jakiej częstotliwości?

> [...]
    > obrazu o jednolitej barwie). Znajomość takich parametrów może w znaczący
    > sposób usprawnić pracę algorytmu odszumiania.

    Chyba za dużo niewiadomych w tym równaniu by wykazać siłę słowa
    "znaczący". Przez chwilkę miałem olśnienie co do tego twierdząc, że może
    wpadłem na to jak by użyć te dane, ale szybko znalazłem sobie
    kontrprzykład na to. Powiem wobec tego, że to może mieć znaczenie tylko
    wtedy jeśli różnice pomiędzy pikselami są naprawdę spore.

> [...]
    > pojawiaja sie dead i hot pixele, to dlaczego nie mogą pojawiać się
    > piksele o zmienionej czułości czy poziomie szumów?

    Pewnie mogą, ale z doświadczenia powiem Ci, że szybciej się zmienia
    czynnik ludzki - tzn. przyzwyczaisz się do gładkiego wysokiego iso i nie
    spojrzysz już na kompakt, który szumi na iso 100 :)

> [...]
    > wszystkie te wyścigi (choć często powodują rzeczywistą poprawę
    > użyteczności wyrobów) to tylko kamuflaż dla jednego, naprawdę ważnego

    Pewnie tak, chociaż rozsądny wyścig nie jest zawsze zły. Czasem ktoś
    przegnie z tym lub tamtym, ale w ostatecznym rozrachunku wychodzi to na
    dobre. W sumie mam kilkadziesiąt megapikseli ale jak porównam pierwszy i
    ostatni aparat to jest wprost przepaść. Dzieli je 10 lat i każdy jeden
    parametr został poprawiony sto razy. Żle to nie jest - nie warto tylko
    kupować nowośc :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564