    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Date: Sun, 31 Jan 2010 22:45:39 +0100
    <hj5mjd$7pj$1@inews.gazeta.pl> <hj6996$pgm$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj7h8r$gg6$1@inews.gazeta.pl> <hj7nkh$5j0$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj8o0p$ljd$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjlhg0$67c$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjq80t$kru$1@inews.gazeta.pl> <hjqal4$6j3$1@news.onet.pl>
    <hjqic3$no1$1@inews.gazeta.pl> <hjrb53$pa5$1@news.onet.pl>
    <hjta01$m2j$1@inews.gazeta.pl> <hjveu1$b1d$1@news.onet.pl>
    <hk1o6g$ova$1@inews.gazeta.pl> <hk26be$u7q$1@news.onet.pl>
    <hk4b0a$itk$1@inews.gazeta.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

> [...]
    > trzymać trochę szybkiej pamięci, umożliwiać jej programowanie, zmiany, a w
    > razie uszkodzenia w produkcji leci cała matryca. Raczej takie elementy
    > przesuwa się dalej, a w danych zakłada lekką nadwyżkę. Widziałeś jak
    > pentaks sobie zaprojektował 22 bity coby być do przodu w temacie? Na złe
    > im to wyszło bo ani efektów nie było lepszych, ani na przyszłość się
    > przydało. Podejrzewam że raczej dokłada się ze dwa bity więcej, a potem po
    > skalowaniu je odcina. Zresztą nawet jak mamy 12 bitów od razu i mnożymy
    > piksele po jednym to tak bardzo to nie boli, a byćmoże nawet pomaga (?).

    Niby na jakiej zasadzie ma pomagać? To tak, jak z wyciąganiem
    niedoświetlonego zdjęcia - jeśli nie masz zapasu w postaci nadmiaru
    zarejestrowanych poziomów jasnosci (czyli plik źródłowy zarejestrowany z
    wiiększą ilością bitow na piksel niż potzrebujesz w pliku wynikowym), to
    podciągajac jasnosć kontrast i gammę spowodujesz, że pzrejscia tonalne staną
    się nieciągłe.

    >[...]
    >
    > Chodzi o to, że do piksela dociera bardzo mało światła, sporą część
    > wyrzucimy przez filtr bayera, jeszcze jakaś część się odbije, a jakaś
    > trafi w coś co nie powinna. Ostatecznie problemem jest to, że w
    > pojedynczym pikselu jednego koloru światła może wpaść tyle samo co w tak
    > samo naświetlonym pikselu obok, a może wpaść mniej lub więcej. Wynika to
    > tylko z tego, że powierzchnia już jest bardzo mała i tłumienie spore.
    > Może niefortunnie to nazwałem, ale chodzi właśnie o szum związany z
    > wpadającym światłem.

    jak dla mnie jest to szum kwantyzacji wynikajacy z kwantowej natury światła.
    Przy wspólczesnych rozmaiarach komórek matryc i osiaganych wysokicgh
    czułościach takie efekty juz wyłażą.

    >[...]
    >
    > To zależy od kosztów, technologi i potrzeb. Może kiedyś będą, a może wciąż
    > będzie to pędzić tak, że łatwiej będzie obkupić się na połowie Tajwanu :)

    A myslisz, zę na Tajwanie i w Chinach to o integracji nie myślą? Te
    zintegrowane matryce bedzie się kiedys kupować włąśnie w krajach z niskimi
    kosztami produkcji.

    >[...]
    >
    > Sony pokazało A500, gdzie matryca jest pewnie taka sama jak w k-x, oraz
    > A550/A450 gdzie matryca ma 14Mpix. Obie są niezłe, w obu nie można
    > wyłączyć odszumiania (w menu najniższej jest "delikatne"), charakter tego
    > odszumiania jest znacznie różniący się od k-x. Pentaks moim zdaniem bardzo
    > dobrze się spisał z odszumianiem - ale zrobił to zdecydowanie poza
    matrycą.

    Może - nie chcę sioę spierać, bo nie wiem, gdzie to jest robione i prawdę
    powiedziawszy szkoda mi czasu na długie poszukiwania niezbędnych danych.
    Wskazywałem tylko, ze isnieje możliwość skonstruowania matrycy załatwiajacej
    od razu wstępne odszumianie a w dalszej przyszosći do całkowitej integracji
    funkcji matrycy i procesora aparatu w jednym układzie i są przesłanki
    techniczne oraz ekonomiczne wskazujace na celowosć takiego rozwiązania -
    można się zatem spodziewać, że w jakiejś, nie wiadomo jak odległej
    przyszłości tak właśnie będzie elektronika aparatu wyglądała.

    > Za to wracając do papierów - w specyfikacji jest o zczytywaniu,
    > kontrolerach, ich szybkości itd. Nie ma słowa o komepnsacji, nie ma
    > czegokolwiek o dodatkowych operacjach. Sony wprawdzie chwaliło się jakimś
    > odszumianiem analogowym przy exmorze, ale wyszło jak wiemy (vide A700,
    > A900). Zresztą wcale nie zdziwiłbym się, gdyby to było odszumianie
    > nieanalogowe, ale marketoidy się popisały.

    Pentax jesli chodzi o publikowanie informacji w specyfikacjach ma od lat
    bardzo dziwną politykę - o bardzo wielu ciekawych funkcjach w ogóle nie
    informuje.

> [...]
    > do postaci możliwie zgodną z rzeczywistością (kompensacja daje rzeczywistą
    > wartość piksela) dodatkowo to wszystko z algorytmem bezstratnej kompresji.
    > Innym typem rawa powinien być cRAW czy sRAW - czyli format lepszy od JPG
    > (więcej danych) ale rzeczywiście obrobiony/skompresowany stratnie (co
    > czasem wiele osób cieszy bo oszczędzą miejsce). To jest coś pośredniego i
    > tam dla mnie obróbka jest naturalna (np sRAW - przy zmianie rozmiaru
    > zdecydowanie należy odszumić w rozsądnym poziomie zdjęcie).
    > No i oczywiście JPG - czyli format wprost odbitkowy - ale o tym wiemy.

    To tu się różnimy. W/g mnie, jeśłi w samym aparacie można pewne rzeczy
    zrobić lepiej - to powinien to robić aparat. Oczywiscie trzeba uwzglednić
    różnorodność zastosowań i nie pozwolić aparatowi decydować o tym, co ma być
    lepsze dla użytkownika.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)