  • 81. Data: 2013-04-18 02:01:24
    Temat: Re: Magister Inżynier elektronik
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 Apr 2013 20:23:03 +0200, Anerys napisał(a):

    > Jężynier powiadasz... a jak pójdę do lekarza, to na czym on się znać będzie?
    > :P Na obsłudze rentgena i EKG?

    Na obsludze to on sie nie zna - od tego jest technik.
    On sie zna na odczytywaniu zdjec i wykresow. Oczywiscie po
    specjalizacji

    > A jak dostanę sraczki, to co, wyśle mnie do
    > apteki po Stoperan, czy po Laremid?

    A masz jakies watpliwosci ? :-)

    > Jak tak, to po chu..dego woła mi lekarz,
    > sam pójdę do apteki i kupię co trzeba :P I przypuszczam, że lepiej na tym
    > wyjdę, bo jak nie pomoże, to dalej będę szukać pomocy i może wreszcie trafię
    > na kogoś, kto raczył uważać na wykładach...?

    A le to dopiero jak po stoperanie nie przejdzie.

    > Wolałbym wszakże, żeby tego pokroju taki architekt, jednak nie projektował,
    > ani tym bardziej nie budował, domu w którym mieszkam, czy mostu, po którym
    > jeżdżę...

    Tu sie moge mylic - ale architekt jest chyba u nas od projektu
    plastyczno-estetycznego, a od wytrzymalosci budowlaniec.
    I od budowy tez.

    Ale architekci tez p* robote rowno, byc moze nawet im "lepszy" tym
    bardziej. Bo oni chca zeby to pieknie wygladalo, a ja zeby sie dobrze
    mieszkalo ...

    J.

  • 82. Data: 2013-04-18 06:51:06
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Na obsludze to on sie nie zna - od tego jest technik.

    Tak, robi to technik. Lekarz jednak niech ma tę orientację, że przycisk (nie
    wiem, co tam jest na aparacie napisane, muszę brata spytać, może jeszcze
    pamięta) "START" na konsoli aparatu służy do odpalania maszyny, gałka
    "power" dobiera intensywność, a "time" czas... a nie służą do gry
    kosmicznej, czy nie uruchamiają miksowania koktajlu truskawkowego.

    > On sie zna na odczytywaniu zdjec i wykresow. Oczywiscie po
    > specjalizacji

    Oczywiście. A bez tego niech wie, że takie rzeczy załatwia specjalista
    radiolog, a nie jakaś szeptucha.

    > A masz jakies watpliwosci ? :-)

    Ja nie. Ale powodem sraczki nie musi być chwilowa niestrawność. Więc
    wolałbym, aby lekarz umiał to rozróżnić, o coś stosuje się badania
    wszelakie.

    > A le to dopiero jak po stoperanie nie przejdzie.

    Może być za późno na dalsze akcje. Jasne, że jeżeli ma się rzadkość i nic
    poza tym, to żaden rozsądny lekarz nie zacznie robić od razu całej
    biochemii, analiz i tomografii. Chyba, że coś od razu zauważy - takich jest
    większość. Wolałbym jednakże nie znaleść się w złym miejscu o złym czasie.
    Żeby np. wobec faktu, że jedno nie pomaga, nie kazał brać drugiego
    podobnego. A to np. ostry stan zapalny, który postępuje i może się smutno
    skończyć. Pisałem o tym, że trzech lekarzy ten tego. Jeszcze by pojął, gdy
    pierwszy nie da rady, bo objawy są "A", ale w rzeczywistości dzieje się "B".
    Tylko czemu drugi (do tego kierownik przychodni, więc samo przez się, że
    taki ktoś powinien być jeszcze lepszy) nic nie zrobił, praktycznie nie
    zmienił leczenia, pogarszając stan zdrowia? Pani J.K. młoda lekarka zrobiła
    swoje, naprawdę się mną zajęła, skutecznie. To się dla mnie liczy, znacznie
    bardziej niż to, że na codzień była nieco opryskliwa. Widocznie po prostu
    uważała na wykładach i wiedziała jak się zająć przypadkiem takim, jak mój.

    > Tu sie moge mylic - ale architekt jest chyba u nas od projektu
    > plastyczno-estetycznego, a od wytrzymalosci budowlaniec.
    > I od budowy tez.

    Niech sobie będą i od bawienia dzieci w przedszkolu, czy sprzedawania
    pietruszki, byle w ostatecznym rezultacie wykonać swoje zadanie jak należy.

    > Ale architekci tez p* robote rowno, byc moze nawet im "lepszy" tym
    > bardziej. Bo oni chca zeby to pieknie wygladalo, a ja zeby sie dobrze
    > mieszkalo ...

    A potem mamy aferę jak ze stadionem w Poznaniu... A ja bym wolał, żeby mi
    się dach na łeb nie zawalił. Samochód, aby nie stracił hamulców. Uszyte
    przez krawca ubranie by się nie rozeszło na szwach. Żeby kupiony filet rybny
    nie sponiewierał mnie zawartymi ośćmi, które nie zostały dobrze
    powyciągane... ITD. Tyle, że od krawca... to najwyżej publika się usmieje,
    że świecę gołą dupą (o ile tam się rozedrze), a jak architekt spitoli swoje,
    to w najlepszym razie wyjdę z tego ze wstrząsem mózgu. Wybieram śmiech
    publiki podziwiającej moją dupę :P

  • 83. Data: 2013-04-18 07:46:48
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2013-04-17 17:33, Desoft pisze:

    > Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Takie uproszczenie myślowe.
    > Nie chodzi o lampy czy inne relikty. Chodzi o zasadę działania lampy
    > (prawa fizyki).
    > Na powyższym przykładzie bez znajomości działania lampy okazuje się że
    > nie tylko nie zaprojektuje tej metalowej miseczki, ale nawet PCB.

    Ja wcale nie mówię, że nie warto znać praw fizyki, tylko to że wciskanie
    ludziom, że znajomość ch-ki pentody jest potrzebna przeciętnemu
    inżynierowi to anachronizm.

  • 84. Data: 2013-04-18 08:21:22
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-04-17 19:40, Honza pisze:

    > Tylko ze Wiekszosc dobrych wzmacniaczy estradowych wlasnie zbudowana
    > jest na lampach panie docent wlasnie dlatego ze dotad nie udalo sie
    > wyeliminowac znieksztalcen od tranzystorow.

    Panie student. Napisz pan jeszcze, co to jest "dobry", kryteriów jest dużo.
    Bo jeżeli chodzi o "dobre brzmienie", to się zastanów dlaczego one mają
    "dobre brzmienie", a inne tego nie maja? Ja tylko podpowiem, że na
    lampach masz generalnie sporo parzystych harmonicznych, które są
    odbierane jako "przyjemniejsze dla ucha". Na dobrych wzmacniaczach
    tranzystorowych (pracujących w klasie AB) generalnie masz zniekształceń
    znacznie mniej w ogóle, ale dominują w nich harmoniczne nieparzyste. No
    i w ogóle, to sprawdź poziom zniekształceń. Powiedz, dlaczego fuzz na
    diodach germanowych brzmi lepiej niż na krzemowych, nie wspominając już
    o tak oczywistym rozwiązaniu jak użycie komparatora. To nie o
    wyeliminowanie zniekształceń chodzi, ale o ich wprowadzanie w
    odpowiedniej ilości i charakterze. Taki "dobry wzmacniacz lampowy" jest
    po prostu instrumentem, i tak należy go traktować. Kiedyś mówiło się
    nawet o wzmacniaczach tranzystorowych z celowo wprowadzanymi
    nieliniowościami "typu lampowego". To się chyba w sumie nie przyjęło -
    jak już ktoś chciał wydawać kasę na "dobry wzmacniacz lampowy", to
    głupio byłoby kupować tranzystorowy udający lampowy. W sumie to i tak
    jest coś z pogranicza audiocośtamhiperduper, tyle, że tu wzmacniacz jest
    częścią systemu (instrument-wzmacniacz-głośnik) tworzącego dźwięk, więc
    uzasadnienie użycia w sumie kiepskiego wzmacniacza widzę. Dalej w torze
    akustycznym już nie ma żadnego uzasadnienia dla użycia technologii
    lampowej.
    Co innego w.cz dużej mocy - tu póki co lampy są niezastąpione, ale zanim
    do lamp się dojdzie, trochę trzeba posiedzieć nad innymi tematami. Lampy
    przy tym to pikuś.

    Pozdrawiam

    DD

  • 85. Data: 2013-04-18 08:35:53
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Ktoś chyba pomylił wzmacniacze estradowe ze wzmacniaczami
    > instrumentalnymi.

    Chyba nie do końca - kwestia co nazwiemy wzmacniaczami estradowymi.
    Bo jeżeli wzmacniacze "gitarowe", to rzeczywiście raczej wciąż lampy.
    Ale jeżeli chodzi o nagłośnienie - wzmacniacze dużej mocy - to jak
    najbardziej. Class D. Z jakiegoś powodu czuję do nich sympatię, chociaż
    generalnie nie lubię impulsówki.

    Być może znasz tę firmę:
    http://www.icepower.bang-olufsen.com/en/solutions/sp
    eaker/
    a w szczególności:
    http://www.icepower.bang-olufsen.com/en/solutions/sp
    eaker/ASP_SERIES

    Bo IRF czy analoga to pewnie znasz:
    http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-1071.p
    df
    http://www.irf.com/product-info/audio/classdtutorial
    .pdf
    http://www.analog.com/library/analogDialogue/archive
    s/40-06/class_d.pdf

    Dalej mi się nie chce szukać - chociaż wydaje mi się, że Ty ten temat
    znasz. Ja się z tym spotkałem na przełomie lat 7x-8x.
    W sumie, z Twoimi kontaktami i wiedzą... może warto spróbować?

    Pozdrawiam

    DD

  • 86. Data: 2013-04-18 08:39:55
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-04-17 21:31, Robbo pisze:

    > Ja trochę działam w zgrzewalnictwie. Robię przy układach częstotliwości
    > 50Hz i bardzo rzadko 1000Hz. Niemniej są zgrzewarki wysokiej
    > częstotliwości i obiło mi sie o uszy, że robi się je na lampach.

    Mnie to nie dziwi. Podobnie jak wzmacniacze radiowe, magnetrony i pewnie
    parę innych tematów. Tyle, że to (poza magnetronami w mikrofalówkach, bo
    w radarach to już inna bajka) kawał specjalistycznej jak by nie było
    wiedzy, którą trzeba mieć na temat "okolic" lampy. A i skala tematu nie
    uzasadnia zajmowania się tematem lamp na studiach.

    Pozdrawiam

    DD

  • 87. Data: 2013-04-18 08:54:13
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 2013-04-18 07:46, Zbych wrote:
    > W dniu 2013-04-17 17:33, Desoft pisze:
    >>

    > Ja wcale nie mówię, że nie warto znać praw fizyki, tylko to że wciskanie
    > ludziom, że znajomość ch-ki pentody jest potrzebna przeciętnemu
    > inżynierowi to anachronizm.

    Ujalbym to jeszcze inaczej. Uczenie detalistyczne na studiach o lampach
    to anachronizm. Jakies tam pojecie o lampach powinno sie miec, ale
    poswiecanie temu wiecej niz 30s na rozmowie kwalifikacyjnej swiadczy
    bardziej o pytajacym niz pytanym. Obecnie wszystko bazuje na
    tranzystorach - zminiaturyzowanych ale jednak - i jesli juz chcemy pytac
    o podstawy fizyczne to raczej wlasnie tranzystora.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 88. Data: 2013-04-18 09:10:15
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości
    > uzasadnienie użycia w sumie kiepskiego wzmacniacza widzę. Dalej w torze
    > akustycznym już nie ma żadnego uzasadnienia dla użycia technologii
    > lampowej.

    Wiadomo. Jednakże apelowałbym, przy odchodzeniu od lampowości, aby nie
    postponować techniki lampowej, bo... bo... bo...
    Poz tym, ja jeszcze jednego aspektu niezastąpioności lampiaków w technice
    estradowej się doszukuję - cechą charakterystyczną lamp jest efekt
    mikrofonowania, w jednych silniejszy, w innych słabszy... Grajek na gitarze
    z pewnością wykorzystuje nie tylko efekty wbudowane, ale też sprzężenie
    akustyczne głośnika z lampami we wzmacniaczu (a tego rzeczywiście
    tranzystory nie zaoferują(1)) i to niuanse wynikłe z mikrofonowania (gdzieś
    nawet o tym przeczytałem), stanowią często o niepowtarzalności brzmienia.
    Dlatego wielu gitarzystów z pewnością woli piece lampowe.

    (1) osobiście zetknąłem się z mikrofonowaniem w układach czysto
    półprzewodnikowych. Ale to wynikało jednak z czego innego, niż z
    niedoskonałości półprzewodników, raczej niedokładny styk, którego oporność
    zmienia się podobnie, jak w mikrofonie węglowym.

    Wrócę na chwilę do lamp. Faktycznie, nie ma już uzasadnienia do stosowania
    ich we współczesnych urządzeniach domowych/etc. audio/video, nawet kineskopy
    się zastepuje w telewizorach (i bardzo dobrze, są bezpieczniejsze, potrącony
    kineskop może pokaleczyć trącającego, potrącona matryca najwyżej rozbije się
    w siateczkę, ale nie wystrzeli na odległość implozją napędzana). Uważam
    jednak, że brak wiedzy (bo to stare jest, wiekowe, historyczne) w tym
    temacie zdecydowanie chwały niewiedzącemu NIE PRZYNOSI.

  • 89. Data: 2013-04-18 09:17:51
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > wiedzy, którą trzeba mieć na temat "okolic" lampy. A i skala tematu nie
    > uzasadnia zajmowania się tematem lamp na studiach.

    OK, wiedzy superspecjalistycznej to rzeczywiście nie. Jednak, podstawy
    wiedzy ogólnej w temacie uważam nadal za obowiązkowe, dopóki istnieje
    ostatnia lampa. Tak, aby wiedzieć, co jaka elektroda w lampie robi. Dobrze
    wiedzieć. Zaś, jak zechce pogłębić swoją wiedzę (co ze wszechmiar
    pochwalam), to ma do tego stosowną literaturę (tylko niech jakiś
    kmiot-decydent nie zdecyduje przypadkiem "o niszczeniu akt SB"), pewnie i
    fakultety na uczelni, kolegów/profesorów mających specjalistyczną wiedzę w
    temacie.

    Takie pytanie-wytrych: Oficjalnie wybito już czarną ospę. Czyli czarnej ospy
    nie ma. Czy to ma oznaczać, że lekarze nie będą się już tego uczyć? Bo po co
    mają się na studiach tym zajmować, skoro tego nie ma? Nie szedłbym na taką
    łatwiznę...

  • 90. Data: 2013-04-18 09:24:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Anerys" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Naprawdę, nie mogę zrozumieć, że niektórzy nobilitują się brakiem
    > wiedzy...

    Naprawdę, nie mogę zrozumieć, dlaczego znajomość funkcji wszystkich siatek w
    lampie uważasz za wiedzę podstawową, którą elektronik musi znać.

    Wydaje mi się, że jak ktoś Ci powie, że czegoś nie wie to przyjmujesz, że on
    się tym chwali.
    Ja z kolei wysoko cenię właśnie człowieka, który potrafi się powstrzymać od
    wypowiadania się na temat na którym się nie zna uzasadniając to prostą
    informacją - tego nie wiem.

    Jako nastolatek zbudowałem jeden układ lampowy - przystawkę UKF do radia
    lampowego (według gotowego schematu - nie rozumiejąc dokładnie jak działa -
    nie wiedziałem jak modulacja f jest zamieniana na modulację amplitudy)
    Nie mam pojęcia do czego służą poszczególne siatki w lampie i prawdopodobnie
    nigdy nie będę wiedział, bo jak mam wybrać czego by się tu pouczyć to akurat
    teraz bardziej interesuje mnie kryptologia niż siatki.
    P.G.