  • 191. Data: 2013-04-19 10:55:38
    Temat: Re: Magister Inżynier elektronik
    Od: "ak" <a...@n...pl>

    "Dariusz K. Ładziak" wrote:
    > Trzydzieści parę lat temu to telewizor uchem, nosem i nożyczkami
    > naprawiałem - znaczy transformator odchylania poziomego milczy czyli
    > mocy w rdzeniu nie ma, pentoda odchylania poziomego dziwnie gorąco
    > pachnie - znaczy że na początek należy odciąć kondensator blokujący
    > uzwojenie transformatora odchylania poziomego... Kumpel dostał
    > wytrzeszczu jak mu telewizor (jedna pozioma jasna kreska na środku
    > ekranu...) naprawiłem nożyczkami!

    Jesli byla pozioma kreska, to swiadczylo o uszkodzeniu w odchylaniu
    pionowym...

  • 192. Data: 2013-04-19 10:55:59
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 18.04.2013 21:20, schrieb Anerys:

    > Użytkownik "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Wolę spokojnie przejechać 40kkm, niż niespokojnie 50...

    > To od czego on jest, od kasowania pieniędzy?

    No ale to też może być dziwne. Na przykład w styczniu miałem awarię
    samochodu. Dzwonię do automobilklubu coby mi drania zawieźli do
    warsztatu (mam za darmo w ramach członkowstwa). Rozmowa była taka:
    proszę o przysłanie lawety z dźwigiem, mam pęknięte zawieszenie z
    przodu, holować i wciągnąć się nie da. Odpowiedź: OK.
    Za pół godziny (szybko!) przyjeżdża samochód: VW polo. Popatrzył: no
    faktycznie, zawieszenie poszło, zamówię lawetę. To jeszcze było prawie
    ok, bo może jestem idiotą i nie wiem co to pęknięte zawieszenie. Po
    godzinie przyjeżdża laweta z wciągarką i pyszczy: gdzie ja mam zaczepić,
    przecież nie da się wciągnąć. Razem skurwiliśmy dysponenta, zadzwonił do
    kolegi i zamienili się kursami. Tak, że po ok. 3h byłem (zmarznięty) w
    warsztacie. Ile kursów na darmo zrobili w sumie?

    Waldek

  • 193. Data: 2013-04-19 11:12:52
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:517085de$0$1222$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    > znaczy że na początek należy odciąć kondensator blokujący uzwojenie
    > transformatora odchylania poziomego... Kumpel dostał

    Znaczy się, tymi nożyczkami odciąłeś ten kondensator? :)
    Lampa... jak mi się zwarcie w trafo zrobiło, to anoda (6P45S) taka czerwona
    ze wstydu była...
    Kiedyś, jako dzieciak - potrafiłem na słuch powiedzieć, w którym mieszkaniu
    w jakim stanie jest telewizor... :) Nie na audio, tylko właśnie na trafo WN
    :) Czyli np. z sąsiedniego pokoju od razu wiedzieć, ze pozioma poszła się
    je...wróć, leżeć :)

    > wytrzeszczu jak mu telewizor (jedna pozioma jasna kreska na środku

    Trafo nie ma mocy, pozioma kreska... Nie pionowa jednak? Czy to inny
    przypadek...? Jakoś nie mogę zajarzyć, nie obudziłem się jeszcze do końca :)

    > ekranu...) naprawiłem nożyczkami!

    Z braku laku, różne rzeczy ratowały nas w tamtych czasach z opresji :))
    Niekiedy tak komicznie to wyglądało, że na sam dźwięk ich nazwy w
    zestawieniu z sytuacją, twarz się śmieje :)

  • 194. Data: 2013-04-19 11:27:14
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:51708736$0$1232$65785112@news.neostrada.pl...

    > Stare, dobre AM-owe brzmienie... Cała muzyka do połowy lat pięćdziesiątych
    > na zachodzie a do połowy lat sześćdziesiątych w Układzie Warszawskim była
    > aranżowana z założeniem że pójdzie przez radio na falach długich lub
    > średnich w modulacji amplitudy - czyli z obcięciem pasma do 4.5 kHz.
    > Wyższe tony w aranżacji nie miały sensu - i tak się muzykę wówczas
    > tworzyło, odtwarzanie tej muzyki w paśmie do 20 kHz tylko poziom szumów
    > podnosi...

    Przegryzałem się ostatnio przez ogromną ilość muzyki, z obecnych, jak i
    tamtych czasów. W pełni potwierdzam Twoje słowa - mocno ścięta, ciemno
    brzmiąca góra, niekiedy nawet z czymś, co można dzisiaj na długich usłyszeć,
    jako AM-owy pogłos (hmm... nie jest to ścisła nazwa... chodzi mi o szczegóły
    brzmienia pozwalające od razu przypisać to do AM)

    > Ja naprawdę mam wystarczająco wiele lat żeby takie szczegóły kojarzyć.

    Witaj w klubie :)) Pamiętam, jak w SP5PKN mnie uczyli, jak rozpoznać drogę
    propagacji sygnału po tym, jak słychać korespondenta DX-owego... Jeszcze
    trochę z tego pamiętam :)) Niuanse potrafiły być nieziemsko drobne :))

  • 195. Data: 2013-04-19 11:40:38
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:atcf6aF2r2lU2@mid.uni-berlin.de...
    > przecież nie da się wciągnąć. Razem skurwiliśmy dysponenta, zadzwonił do
    > kolegi i zamienili się kursami. Tak, że po ok. 3h byłem (zmarznięty) w
    > warsztacie. Ile kursów na darmo zrobili w sumie?

    Martwisz się? W sumie, czy to Twoja brocha, że ktoś inny się nie umie
    zorganizować? Że jest za przeproszeniem - pochwa? Uderzyło to w Ciebie, bo
    zmarnowałeś mnóstwo czasu nie ze swojej winy. Ale co do reszty - niech
    martwi się zarządzający tym...
    Jako członek związku... hmm... może by wypadało przycisnąć tu i ówdzie,
    takie organizmy, to jednak mały układ naczyń połączonych, jak z jednego
    wycieknie, to w pozostałych ubędzie...

  • 196. Data: 2013-04-19 11:52:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >Jak w mediach był szum 2000 to szczerze mówiąc myślałem, że to jest
    >wymysł dziennikarzy aby mieć o czym mówić.
    >Teraz już wiem, że byłem w błędzie, ale nadal nie rozumiem jak to
    >było możliwe. Przecież jak się odczyta z RTC czas i tam jest rok
    >2-cyfrowy to trzeba go jakoś przeliczyć na 4 cyfry. Nawet w 1980 roku
    >musiało chyba być dla piszącego program programisty oczywiste, że jak
    >odczytał 79 to nie może to być 1979 bo podróże w czasie to jeszcze
    >nie teraz.

    Programista nie zajmowal sie przypadkami <80, bo nigdy ich nie mialo
    byc.
    Rok mogl byc nie BCD, tylko bitowo, po konwersji wychodzilo '100' i
    ten trzeci znak mogl zajezdzac inna dana w pamieci.
    A moze wychodzilo mu 0, a te liczbe zarezerwowal do oznaczenia braku
    daty.
    A moze jak w unixie, liczyl czas w postaci sekund od 1970, tylko ze
    podstawil 1900, i mu wyszly ujemne liczby.
    Ktore potraktowal jak dodatnie i mu wyszedl np. 2030 rok

    Majac dane spoza specyfikacji urzadzenie moglo w ogole nie
    wystartowac - bo sie bios zawiesil.
    Albo zawiesic w trakcie pracy - jakis PLC np, robil, robil, dostal
    glupie dane, zawiesil sie w procedurze obliczenia aktualnego czasu,
    przestal program robic.

    Dalej, jakikolwiek terminarz mogl zglupiec - ma sie wylaczyc
    01.01.2000 o 08:00, a mamy w systemie 07:59 01.01.1900.
    I otworzy drzwi skarbca w banku za 100 lat ... ale wtedy bedzie
    powtorka z rozrywki :-)
    Albo poczeka do roku 19100.

    Czy tak jak pisalem - pana karta ma date waznosci 01/00, a mamy
    01/1997, wiec jest od 97 lat niewazna.
    A przeterminowane wiecej 2 lata to nasz bankomat konfiskuje :-)

    Mozliwosci popelnienia bledu byly miliony.

    J.

  • 197. Data: 2013-04-19 11:59:34
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    ...a mikrofon weglowy ?
    Ten to przenosił.
    I jak analogowo...

    [śnieg po pas , a my przez żyto...]

  • 198. Data: 2013-04-19 12:35:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Rok mogl byc nie BCD, tylko bitowo, po konwersji wychodzilo '100' i ten
    > trzeci znak mogl zajezdzac inna dana w pamieci.
    Jak ktoś tak pisze program, że mu znaki zajeżdżają inne dane to długo przed
    2000 coś innego powinno mu coś zajechać i się rozsypać.

    > A moze wychodzilo mu 0, a te liczbe zarezerwowal do oznaczenia braku daty.
    Gdyby pisał program w 1920 :-) roku to bym zrozumiał, ale już gdzieś tak w
    1980 to powinno mu się czerwone zapalić w momencie takiego przyjmowania.

    [...]

    > Mozliwosci popelnienia bledu byly miliony.
    We wszystkich dalszych przykładach przyjąłeś, że 00 uznał za 1900 to jest
    jedna możliwość i właśnie mam problemy z wyobrażeniem sobie tego momentu
    kiedy pisząc musi z 2 cyfr zrobić 4 i nie załapie, że popełnia błąd. Wydaje
    mi się to "za oczywiste" aby to przegapić.
    P.G.

  • 199. Data: 2013-04-19 13:29:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    > Jak ktoś tak pisze program, że mu znaki zajeżdżają inne dane to długo przed
    > 2000 coś innego powinno mu coś zajechać i się rozsypać.

    Oj tam, ojtam. W 1987 roku pisałem program na Meritum i dyskietki
    5.25". Każdy bajt w przechowywaniu informacji był ważny i używałem
    własnych formatów danych pakując liczby w możliwie najmniejszą ilość
    bitów. Teraz już nie jestem w stanie przypomnieć sobie, czy w ogóle
    rozpatrywałem rok 2000 w tamtym czasie.
> [...]

    > kiedy pisząc musi z 2 cyfr zrobić 4 i nie załapie, że popełnia błąd. Wydaje
    > mi się to "za oczywiste" aby to przegapić.

    Ale np. FoxPro (do wersji 2.6A na pewno) domyślnie w polach daty z
    dwucyfrowym rokiem przyjmował 1900 przy 00. I nie było możliwości tego
    zmienić inaczej niż przez zmianę pól edycyjnych na pola z
    czterocyfrowym zapisem roku. Na szczęście wewnętrznie zawsze pamiętał
    4 cyfry.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 200. Data: 2013-04-19 14:14:18
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik "Anerys" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    pozioma poszła się je...wróć, leżeć :)

    > Trafo nie ma mocy, pozioma kreska... Nie pionowa jednak?

    Skąd pionowa? Pionowa to byłaby gdyby nie było odchylania poziomego.
    Jak nie ma odchylania poziomego, to znaczy że nie działa trafo linii, a więc
    nie ma WN, a jak nie ma WN, to nie ma świecenia ekranu, a jak nie ma
    świecenia ekranu to skąd pionowa kreska na ekranie? Przypadek, kiedy
    jest przerwa w cewce odchylania poziomego można chyba uznać tylko za
    teoretyczną usterkę, bo nie spotkałem się z taką przypadłościa,a trochę
    naprawiałem u siebie i po domach :)

    --
    Pzdr.
    Marek