  • 31. Data: 2024-09-11 05:58:52
    Temat: Re: dokładne poziomowanie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Sep 2024 00:40:39 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Tego typu gimbale? Bardzo wątpię.

    Drony maja żyroskopy, tzn czujniki rotacji, bo inaczej by sie nie
    mogły stabilizowac w powietrzu.
    No i jak sie dron przechyli, to czujnik wykrywa, i mozna by gimbala
    przekrzywic odpowiednio.

    > Bardziej zgrubne gimbale tego typu to
    > są np. do komórek. Są na tyle masywne, że jakby tam był zyroskop to byś
    > go wyczuł. Miałem ze 2 takie i nic nie wskazywało na żyroskop.

    Malutki czujnik rotacji MEMS :-)

    > A ten w
    > dronie to jest naprawdę filigranowy. Tam nawet nie byłoby gdzie upchnąć
    > zyroskopu.

    To jest mniejsze od chipa kamery :-)

    Ale nie twierdzę, ze tam są, bo w zasadzie wystarczy ten w dronie.

    > No i też do takich wniosków doszedłem. Tzn. ja nie mam jak mierzyć, ale
    > zakładam, że gimbal ma :)

    Tylko Jarek słusznie zauwaza, ze nózki musiały by byc precyzyjne,
    a to udarowy element.

    No cóż, są jezcze dwa inne wyjscia:
    -napisac własny program do składania,
    -nauczyc AI składać.

    To ostatnie wydaje mi się na czasie :-)

    J.

  • 32. Data: 2024-09-11 06:17:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 Sep 2024 23:56:25 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > To zobacz to:
    > https://tinyurl.com/2aftjbr4
    >
    > Lepiej zdefiniowanej lini horyzontu trudno sobie wyobrazić.

    Singapur chyba nie .. Bali ?

    Ale to chyba nie są błędy poziomowania, które można skorygowac
    kalibracją. Przy kazdym zdjęciu inne - chwilowe przechyły ?

    > Nb. to jak wygląda panorama zalezy tez (w tym przypadku) od
    > przeglądarki. FF, przynajmniej linuksowy, jeszcze dodaje pofalowanie
    > horyzontu. Nie jest ono rzeczywiste. Ale to taki bonus, bo problem
    > głównie w przesunięciach.

    na windowsie FF i Egde jakby bardzo podobnie pokazuja.

    Tylko - w zaleznosci od kąta patrzenia, przeglądarka musi tu chyba
    zdeformować zdjęcia. No to może to robić inaczej. Choc to chyba jakis
    JS robi?
    Ale IMHO - przeskoków na linii horyzontu nie powinno to robic.
    Jakies załamania (dzióbki) tak.

    > Może by i nawet zręczna sfera wyszła z tylko niewielkimi dziurami.

    Ze sferą chyba gorzej. Walec to powinno dobrze skanowac

    > W tej
    > chwili najłatwiej, z bardziej budżetowych rzeczy, to aparatem typu
    > Insta360. Całkiem mu to dobrze nawet wychodzi, ale jakość dronowej
    > (jak nie spieprzy się składania) dużo lepsza.

    No wlasnie - składanie sfery chyba trudne?

    J.

  • 33. Data: 2024-09-11 06:31:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-11, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Drony maja żyroskopy, tzn czujniki rotacji, bo inaczej by sie nie
    > mogły stabilizowac w powietrzu.

    A co rozumiesz przez żyroskop, bo ja takie coś z obracającą sie
    mechaniczną tarczą. Drony mają IMU (Inertial Measurement Unit) ale
    niekoniecznie musi zawierać mechniczny żyroskop.

    > No i jak sie dron przechyli, to czujnik wykrywa, i mozna by gimbala
    > przekrzywic odpowiednio.

    Pewne można ale nie jestem pewien czy gimbal korzysta z IMU. Raczej
    spodziewam się, że nie.

    > Malutki czujnik rotacji MEMS :-)

    No musimy sie porozumiec co kto uważa za żyroskop :)

    > To jest mniejsze od chipa kamery :-)

    Czyli niemechaniczny. W to wierzę.

    > Tylko Jarek słusznie zauwaza, ze nózki musiały by byc precyzyjne,
    > a to udarowy element.

    Coś w tym faktycznie jest. Może się zakłada, że w tych modelach (<300g)
    mało udarowy.

    > No cóż, są jezcze dwa inne wyjscia:
    > -napisac własny program do składania,
    > -nauczyc AI składać.
    >
    > To ostatnie wydaje mi się na czasie :-)

    Niech mi lepiej AI już w tym nie grzebie :)

    --
    Marcin

  • 34. Data: 2024-09-11 06:39:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-11, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Singapur chyba nie .. Bali ?

    Malediwy.

    > Ale to chyba nie są błędy poziomowania, które można skorygowac
    > kalibracją. Przy kazdym zdjęciu inne - chwilowe przechyły ?

    Tu obstawiam wiatr, choć alarmu nie było a taki przy bardzo silnym jest.
    Ale to bardziej dla ilustracji, że programy składające nie patrzą jednak
    po horyzoncie.

> [...]
    > JS robi?
    > Ale IMHO - przeskoków na linii horyzontu nie powinno to robic.

    Przeskoki nie, mi FF pofalował dodatkowo horyzon. Chrome i Chromium nie
    mają tego problemu.

    > Ze sferą chyba gorzej. Walec to powinno dobrze skanowac

    Jak długa linia a "soczewki" z dość szerokim kątem widzenia, to może?

    > No wlasnie - składanie sfery chyba trudne?

    ZTC algorytmy są oparte na identyfikacji jakiś charakterystycznych
    obiektów/elementów na zdjęciach i dopasowaniu po tych obiektach. Zdjęcia
    są robione tak, że część obszarów zdjęć przyległych się zawsze pokrywa.

    --
    Marcin

  • 35. Data: 2024-09-11 07:40:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Sep 2024 04:39:40 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Malediwy.

    > Tu obstawiam wiatr, choć alarmu nie było a taki przy bardzo silnym jest.
    > Ale to bardziej dla ilustracji, że programy składające nie patrzą jednak
    > po horyzoncie.

    Tu by się sprawdziło, w miescie kompletnie zawiodło :-)

    >>> Nb. to jak wygląda panorama zalezy tez (w tym przypadku) od
    >>> przeglądarki. FF, przynajmniej linuksowy, jeszcze dodaje pofalowanie

    > Przeskoki nie, mi FF pofalował dodatkowo horyzon.

    Ja tu widzę przeskoki.
    pofalowanie moze byc, bo w zależnosci od ustawienia zdjęc źródłowych,
    moze wymagać przekształcenia.

    tzn - jesli robiles zdjęcia z osia obiektywu ustawioną pochyło,
    to juz na samym zdjęciu linia horyzontu moze byc krzywa
    (zniekształcenia poduszkowe?).

    A potem, przy prezentacji na ekranie, trzeba zdjęcia odpowiednio
    zdeformowac.

    > Chrome i Chromium nie mają tego problemu.

    > Jak długa linia a "soczewki" z dość szerokim kątem widzenia, to może?

    Ale to z zalozenia linie na płaskiej kartce skanuje.
    Jak obrócisz - to linie na walcu.

    I zrobi panorame w stylu Racławickiej, a nie sfery.

    P.S. Ponoc PR nie jest walcem, tylko jest na srodku zwężona, aby
    skorygować ludzkie, złe, wrażenia.

    > ZTC algorytmy są oparte na identyfikacji jakiś charakterystycznych
    > obiektów/elementów na zdjęciach i dopasowaniu po tych obiektach. Zdjęcia
    > są robione tak, że część obszarów zdjęć przyległych się zawsze pokrywa.

    ale to trzeba miec zdjecia w kształcie jakby brytów na piłce, czy na
    globusie.

    J.

  • 36. Data: 2024-09-11 07:50:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Sep 2024 04:31:03 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > A co rozumiesz przez żyroskop, bo ja takie coś z obracającą sie
    > mechaniczną tarczą. Drony mają IMU (Inertial Measurement Unit) ale
    > niekoniecznie musi zawierać mechniczny żyroskop.

    Te "czujniki żyroskopowe" od dawna wirujących żyroskopów nie
    zawierają, ale generalnie służą do tego samego - zmierzenia obracania
    w przestrzenii.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Vibrating_structure_gy
    roscope

    > Pewne można ale nie jestem pewien czy gimbal korzysta z IMU. Raczej
    > spodziewam się, że nie.

    no cóz:
    -moze miec wlasny czujnik,
    -moze założyc, ze dron ma stabilną orientację.

    P.S. uwaga na hel
    https://www.youtube.com/watch?v=vvzWaVvB908
    https://www.youtube.com/watch?v=dDzumv366r8

    > No musimy sie porozumiec co kto uważa za żyroskop :)

    > Czyli niemechaniczny. W to wierzę.

    W zasadzie mechaniczny. Ale nie wirnikowy.

    Laserowe sa niestety większe :-)

  • 37. Data: 2024-09-12 02:17:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-11, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tu by się sprawdziło, w miescie kompletnie zawiodło :-)

    Też prawda. Ale moznaby i tak i tak.

    > Ja tu widzę przeskoki.

    Przeskoki są zawsze.

> [...]
    >
    > tzn - jesli robiles zdjęcia z osia obiektywu ustawioną pochyło,
    > to juz na samym zdjęciu linia horyzontu moze byc krzywa

    To jest obiektyw o stałej ogniskowej. Takie rzeczy jak zniekształcenia
    sferyczne i reszta zniekształceń w pakiecie są gdzies na twardo
    zdefiniowane.

    > A potem, przy prezentacji na ekranie, trzeba zdjęcia odpowiednio
    > zdeformowac.

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Ale to z zalozenia linie na płaskiej kartce skanuje.
    > Jak obrócisz - to linie na walcu.

    Ale będą jeszcze ekstra soczewki, bo te na linijce wyostrzają do paru cm.

    > ale to trzeba miec zdjecia w kształcie jakby brytów na piłce, czy na
    > globusie.

    Obiektyw jest chyba 70-90 deg i można nim machać góra-dół w zakresie coś
    -90 deg do +8X deg (nad kamerą jest lekki nawis). Dla każdej pozycji
    samego drona robi on taką serię góra-dół. Potem dronik obraca się o
    ilośc stopni wynikającą kąta widzenia kamery i proces się powtarza, aż
    zaliczy pełen obrót wokół osi. Tak, że to jest w zasadzie jak na piłce.
    Taka sfera. Przynajmniej w trybie sfery, bo jest tez i tryb Panoramy
    Racławickiej.

    --
    Marcin

  • 38. Data: 2024-09-12 02:20:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-11, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Te "czujniki żyroskopowe" od dawna wirujących żyroskopów nie
    > zawierają, ale generalnie służą do tego samego - zmierzenia obracania
    > w przestrzenii.

    A to nie jestem językowo na bieżąco.

    > P.S. uwaga na hel
    > https://www.youtube.com/watch?v=vvzWaVvB908
    > https://www.youtube.com/watch?v=dDzumv366r8

    Ciekawe, potem sobie obejrzę.

    --
    Marcin

  • 39. Data: 2024-09-12 11:50:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Sep 2024 00:17:24 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    >
    > To jest obiektyw o stałej ogniskowej. Takie rzeczy jak zniekształcenia
    > sferyczne i reszta zniekształceń w pakiecie są gdzies na twardo

    A i tak mogą być. Albo trzeba korygować obrazki, albo linia horyzontu
    będzie pofalowana i z dzióbkami. Ale bez przeskoków.

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    przestałem rozumiec. To oglądane w Chrome
    https://tinyurl.com/2aftjbr4

    nie ma przeskoków na linii horyzontu?

    czy horyzont od przeskoku do przeskoku linią prostą jest,
    bo przyznaję, ze w FF lekka krzywizna zdaje się być - taka na piksel.
    No i nie jest ta linia piozioma, tylko skośna, w kazdym fragmencie
    inaczej.

    > Ale będą jeszcze ekstra soczewki, bo te na linijce wyostrzają do paru cm.

    Nie wiem, co tam Jarek chciał zrobić, moze tylko odległość zmienić :-)

> [...]
    > zaliczy pełen obrót wokół osi. Tak, że to jest w zasadzie jak na piłce.
    > Taka sfera. Przynajmniej w trybie sfery, bo jest tez i tryb Panoramy

    Nie od dzis wiadomo, ze sferę sie trudno przenosi na płaskie obrazy,
    a szczególnie prostokątne.
    Więc musi to być ciekawie zapamiętane, i ciekawie prezentowane, tzn
    przekształcane dla ekranu.

    J.

  • 40. Data: 2024-09-14 05:48:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-12, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > On Thu, 12 Sep 2024 00:17:24 GMT, Marcin Debowski wrote:
    > A i tak mogą być. Albo trzeba korygować obrazki, albo linia horyzontu
    > będzie pofalowana i z dzióbkami. Ale bez przeskoków.

    Ufam, że nie, bo zniekształcasz poszczególne obrazy rozciągając bądź
    kurcząc raczej po pewnych liniach (części nakładające się) niż podług
    pewnych punktów. Punkty mają się zgadzac, ale nie na zasadzie, że
    chwycisz taki i przeciągniesz jak kisiel.

    > przestałem rozumiec. To oglądane w Chrome
    > https://tinyurl.com/2aftjbr4
    >
    > nie ma przeskoków na linii horyzontu?

    FF
    https://imgur.com/EkV3I7J.png

    Chrome
    https://imgur.com/NjuDCic.png

    Przeskoki są w obu, FF pofalowuje horyzont

> [...]
    > bo przyznaję, ze w FF lekka krzywizna zdaje się być - taka na piksel.
    > No i nie jest ta linia piozioma, tylko skośna, w kazdym fragmencie

    Może linuksowy bruździ co wynika z jakiś właściwosci sterowników i
    procedur dotyczących określonych transformacji graficznych?

    > Nie od dzis wiadomo, ze sferę sie trudno przenosi na płaskie obrazy,
    > a szczególnie prostokątne.
    > Więc musi to być ciekawie zapamiętane, i ciekawie prezentowane, tzn
    > przekształcane dla ekranu.

    Może nie aż tak bardzo. Ekran jest traktowany jak wycinek tej sfery. Są
    znieksztacenia bo nie jest, ale można to np. zrobić wyobrażając sobie
    ekran jako projekcję fragmentu sfery na postokąd. Nie wydaje się to być
    jakieś karkołomne obliczeniowo.

    --
    Marcin