  • 21. Data: 2024-09-09 10:31:23
    Temat: Re: dokładne poziomowanie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 05 Sep 2024 23:33:10 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > 1/4 deg to jest spory przechył dla zdjęcia. Przy czym tak się
    > zastanawiam, czy taki gimbal ma faktycznie realną możliwości aby
    > stabilizować na tym poziomie, w sensie np. jego silnik, czy może mieć
    > taką precyzję. Kamera w sumie jest bardzo lekka, to może i ma.

    Zalezy co za silnik. Krokowy z microsteppingiem 1/64 może miec taką
    ... rozdzielczośc.

    Kiedyś dawałem linka do "telescope direct drive". 24-bitowy enkoder
    dawali radę ustawić.

    Teraz już chyba nie znajdę, bo .. wszyscy zaczęli oferować.

    To nie te, ale

    https://www.youtube.com/watch?v=GPIc6RijOqc

    https://www.youtube.com/watch?v=HeUVFfCYoLo

    J.

  • 22. Data: 2024-09-09 12:21:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Chodzi o gimbala drona i jak ten gimbal jest kalibrowany. Mam z jednym
    > takim problem, a efekty są takie, że automatyczny soft do składania
    > panoram robi mi ze zdjęć lekką masakrę. W praktyce, wyszło mi, że odchył
    > od lini horyzontu na jakieś 0.2 deg jest już mocno widoczny więc
    > chciałem mieć pewność, że ów gimbal jest skalibrowany w oparciu o
    > rzeczywiście wypoziomowaną powierzchnię. A powierzchnia dlatego, że
    > kalibruje się kładąc drona na płaskim.

    Doczytałem o co chodzi (poznałem przy tym nowe słowo: gimbal). Nie mam
    w tym żadnej praktyki, ale może to i lepiej, bo łatwiej mi uciec z utarych
    ścieżek, które nie zawsze prowadzą prosto do celu. Co będzie, jeśli dron
    ma jedną nóżkę bardziej? Chyba nietrudno o to, by nawet na płaskiej
    powierzchni gibnął się o taki ułamek stopnia. Rozumiem o co chodzi w
    tej masakrze i panoramach. Może łatwiej zrobić "rozpoznanie bojem"?
    Z testowych zdjęć powinno dać się wyliczyć, jakie korekty należy zadać
    temu gimbalowi.

    Jarek

    --
    -- To się dopiero zacznie. Dziś znowu jest mocno wstawiony, więc będzie
    na pewno mówił o ciernistej drodze grzechu.

  • 23. Data: 2024-09-09 12:36:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 Sep 2024 12:21:47 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    [...]
    > Doczytałem o co chodzi (poznałem przy tym nowe słowo: gimbal). Nie mam

    Przy czym
    https://en.wikipedia.org/wiki/Gimbal

    > w tym żadnej praktyki, ale może to i lepiej, bo łatwiej mi uciec z utarych
    > ścieżek, które nie zawsze prowadzą prosto do celu. Co będzie, jeśli dron
    > ma jedną nóżkę bardziej?

    Hm, chyba bardzo dobre pytanie.
    Wewnętrzny akcelerometr się skalibruje źle.
    Będzie uciekał w bok w czasie lotu?
    w drozszych modelach GPS to skoryguje, bo innej metody korekcji to
    chyba nie ma.

    Ale jak to przełożyć na gimbal kamery?
    Nie widzę metody.

    Marcin chyba może sprawdzic - jedna czy dwie podkładki.

    Z drugiej strony ... na panoramę chyba to nie powinno wpływać,
    jesli tylko jest ona obracana wokół stałej osi.
    Najwyżej będzie linia horyzontu na panoramie trochę sfałdowana.
    Ale na lądzie to ona chyba i tak nie jest nigdy czysta.

    J.

  • 24. Data: 2024-09-09 14:17:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-09, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > tej masakrze i panoramach. Może łatwiej zrobić "rozpoznanie bojem"?
    > Z testowych zdjęć powinno dać się wyliczyć, jakie korekty należy zadać

    Problem jest tu taki, że to nie jest jedyny czynnik. Inny czynnik nazywa
    się, że wieje. Żeby to jakoś ogarnąć to trzeba by zrobić sporo tych
    zdjęć. Może by się dało z logów wyciągnąć, czy w momencie wykonania
    zdjęcia wiało, ale trochę wątpie aby się dało łatwo skorelować.

    Rzecz jest ogólnie statystyczna. Panoramy dronowe się dość często
    rozjeżdżają właśnie z powodu wiatru. U mnie na mój gust trochę za często
    (prawie nie mam zadowalających), tym bardziej, że mam też starszy model,
    któremu te panoramy jakby częściej wychodzą poprawne.

    Ale może to być też kwestia szczęścia i paru jeszcze innych czynników
    (np. specyficzne uwarunkowania oprogramowania do panoram). Po prostu
    chcę wyeliminować jeden z potencjalnych powodów.

    Masakra:
    https://tinyurl.com/3vwacrar

    Akceptowalnie:
    https://tinyurl.com/ywwmj8nr

    To samo miejsce, widać pogoda inna, więc może i wiatr...

    Problem osobliwie daje się tym bardziej we znaki im bardziej jest
    zdefiniowana (widoczna) linia horyzontu. Paradoksalnie, bo wydawałoby
    się oprogramowanie do panoram jakoś to mogłoby po tym horyzoncie
    efektywnie korygować.

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2024-09-09 14:42:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-09, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Gimbal

    > Hm, chyba bardzo dobre pytanie.
    > Wewnętrzny akcelerometr się skalibruje źle.

    Wydaje się, że to są układy od siebie niezależne, tzn. gimbal i
    stabilizacja drona. Te, których używam, są w miarę skomplikowane. Jak
    mają grunt w pobliżu, to zdaje się analizują przesunięcia optycznie. Jak
    są wysoko, to po gps'ie. Dodatlkowo kalibruje się też kompas i w ogóle
    robi się różne kalibracji trójwymiarowo (obraca dronem we wszystkie
    strony). Tak, że nie łączyłbym tych 2ch systemów. Jakaś busola tam
    pewnie jest.

    > w drozszych modelach GPS to skoryguje, bo innej metody korekcji to
    > chyba nie ma.

    Ma ma. Nawet ten starszy (dji mini 2) ma czujniki optyczne od przodu.
    Nowszy (dji mini 4 pro), praktycznie widzi wszystko - ma system
    rozpoznawania przeszkód.

    > Ale jak to przełożyć na gimbal kamery?
    > Nie widzę metody.

    Nijak.

    > Marcin chyba może sprawdzic - jedna czy dwie podkładki.

    Nie sądzę aby na drona miało to wpływ.

> [...]
    > Najwyżej będzie linia horyzontu na panoramie trochę sfałdowana.
    > Ale na lądzie to ona chyba i tak nie jest nigdy czysta.

    Bywa akceptowalna.

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2024-09-09 15:44:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 09 Sep 2024 12:42:22 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Wydaje się, że to są układy od siebie niezależne, tzn. gimbal i
    > stabilizacja drona.

    Jesli gimbal ma własny czujnik poziomu, to się IMHO nie skalibruje,
    tzn źle się skalibruje, jeśli podstawa krzywa, nóżki nierówne,
    lub przekładnia czy enkoder przestawiony.

    > Te, których używam, są w miarę skomplikowane. Jak
    > mają grunt w pobliżu, to zdaje się analizują przesunięcia optycznie.

    Co też nie jest takie proste bo każde przechylenie skutkuje
    przesunięciem widzianego obrazu.
    Ale do przechylenia mają żyroskopy.

> [...]
    > robi się różne kalibracji trójwymiarowo (obraca dronem we wszystkie
    > strony). Tak, że nie łączyłbym tych 2ch systemów. Jakaś busola tam

    No ale jedyna możliwośc skalibrowania tego czujnika w gimbalu,
    to ustawić na poziomej powierzchni, mieć równe nóżki, aby dron był
    poziomo, ustawić gimbala równolegle do drona, i mierzyć co czujnik
    pokazuje.
    Trzy miejsca, które mogą spowodować, ze gimbal nie jest tak naprawdę
    poziomy.

    > Ma ma. Nawet ten starszy (dji mini 2) ma czujniki optyczne od przodu.
    > Nowszy (dji mini 4 pro), praktycznie widzi wszystko - ma system
    > rozpoznawania przeszkód.

    A zawis robi świetnie?

    > Nie sądzę aby na drona miało to wpływ.

    Jest kalibracja, to na coś ma wpływ :-)

    J.

  • 27. Data: 2024-09-09 17:21:12
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Majster
    > przyniósł poziomnicę laserową, która wyświetla na ścianach zielone
    > poziomice. Te pogibią się kilka sekund, później stają w miejscu.
    > Czujniki w środku pewnie te same, co w telefonie. Precyzja też. Tyko
    > prezentacja lepsza.

    Tam nie ma czujników. To se wisi i dynda. A magnes uspokaja.

    Robert

  • 28. Data: 2024-09-10 12:11:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]

    > zdefiniowana (widoczna) linia horyzontu. Paradoksalnie, bo wydawałoby
    > się oprogramowanie do panoram jakoś to mogłoby po tym horyzoncie

    O poszukaniu linii horyzontu przez program pomyślałem zanim to
    przeczytałem i obejrzałem obrazki. Teraz dodam, że *dla mnie*
    linia jest łatwijsza do określenie w tej dobrej panoramie, nie
    w masakrycznej. Czyli paradoksu nie dostrzegam.

    Tak przy okazji, ze dwadzieścia lat temu myślałem o robieniu panoram
    przerobionym skanerem płaskim. Skaner widzi ostro nie tylko kartkę
    papieru, ale przedmioty oddalone, kilka czy kilkanaście centymetrów
    od szkła. Gdyby mu skorygowac optycznie krótkowzroczność i ustawić
    ostrość na nieskończoność oraz zamienić ruch posuwisty na obrotowy,
    to by można zdejmować panoramy 365°.

    Jeszcze wcześniej, w połowie lat dziewięćdziesiątych, po raz pierwszy
    używałem cyfrowego aparatu fotograficznego. Studyjnego, drogiego jak
    diabli. Nie miał on matrycy, tylko liniowy przetwornik poruszany
    mechanicznie, jak w skanerze. Z zasady aparat przeznaczony do martwej
    natury, ale dało się zrobić portret, gdy kto spokojnie siedział przez
    kilkanaście sekund.

    Jarek

    --
    -- Czy dworzec kolejowy trudno fotografować?
    -- Lżej niż cokolwiek innego -- odpowiedział Szwejk -- bo dworzec

  • 29. Data: 2024-09-11 01:56:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-10, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > linia jest łatwijsza do określenie w tej dobrej panoramie, nie
    > w masakrycznej. Czyli paradoksu nie dostrzegam.

    To zobacz to:
    https://tinyurl.com/2aftjbr4

    Lepiej zdefiniowanej lini horyzontu trudno sobie wyobrazić.

    Nb. to jak wygląda panorama zalezy tez (w tym przypadku) od
    przeglądarki. FF, przynajmniej linuksowy, jeszcze dodaje pofalowanie
    horyzontu. Nie jest ono rzeczywiste. Ale to taki bonus, bo problem
    głównie w przesunięciach.

> [...]
    > od szkła. Gdyby mu skorygowac optycznie krótkowzroczność i ustawić
    > ostrość na nieskończoność oraz zamienić ruch posuwisty na obrotowy,

    Może by i nawet zręczna sfera wyszła z tylko niewielkimi dziurami. W tej
    chwili najłatwiej, z bardziej budżetowych rzeczy, to aparatem typu
    Insta360. Całkiem mu to dobrze nawet wychodzi, ale jakość dronowej
    (jak nie spieprzy się składania) dużo lepsza.

    Idealny do zdjęć portretowych dzieci.

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2024-09-11 02:40:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-09, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > lub przekładnia czy enkoder przestawiony.

    > Co też nie jest takie proste bo każde przechylenie skutkuje

    Tego typu gimbale? Bardzo wątpię. Bardziej zgrubne gimbale tego typu to
    są np. do komórek. Są na tyle masywne, że jakby tam był zyroskop to byś
    go wyczuł. Miałem ze 2 takie i nic nie wskazywało na żyroskop. A ten w
    dronie to jest naprawdę filigranowy. Tam nawet nie byłoby gdzie upchnąć
    zyroskopu.

> [...]
    > to ustawić na poziomej powierzchni, mieć równe nóżki, aby dron był
    > poziomo, ustawić gimbala równolegle do drona, i mierzyć co czujnik

    No i też do takich wniosków doszedłem. Tzn. ja nie mam jak mierzyć, ale
    zakładam, że gimbal ma :)

    > Trzy miejsca, które mogą spowodować, ze gimbal nie jest tak naprawdę
    > poziomy.

    > A zawis robi świetnie?

    Pływa. Natomiast stabilizacja gimbala, w sensie kompensacji takich i
    duzo gorszych ruchów jest zasadniczo imponująca, tylko, że jak filmujesz
    czy robisz zdjęcia tradycyjne, to odchyłki rzędu 1-2 deg, nie mają
    wiekszego znaczenia. Szczególnie przy filmowaniu. A pojedyńcze zdjęcie
    bez problemu się wypoziomuje.

    Zresztą oprogramowanie do panoram też ma często funkcje ręcznego
    składania, tyle, że jest to sporo pierniczenia nawet przy wstepnym
    poskładaniu automatem.

    --
    Marcin