  • Data: 2013-01-06 13:01:57
    Temat: Re: stare budownictwo
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 6 Jan 2013 11:12:53 +0000 (UTC), AMX napisał(a):
    > Zbytno skróciłem: ,,Gdyby dzisiaj ceny'' =:-)

    > I tak to się odbywało ale wydajność przy braku maszyn nie jest
    > imponująca.

    No ale o to mi chodzilo - skoro wydajnosc mierna, to budynki powinny byc
    drogie, to skad te wybujale budowle ?
    Tak wielkie rozwarstwienie spoleczne bylo - i niektorych bylo stac na
    fanaberie i nadazanie za moda, a inni mieszkali w czworakach (jeden dom na
    4 rodziny) ?

    > Nieco skrajny przykład: w kopalni w Wieliczce
    > wydobywano sól ręcznie ale jej cena była zawrotna. Hetman
    > Czarniecki miał ponoć mawiać ,,Ja nie z soli...''

    Tak mowia, ale to mnie tez ciekawi ... zupa i kasza bez soli byly tak
    niesmaczne, czy dzieli soli mozna bylo magazynowac mieso na wojne ?

    > Jeśli pańszczyzna, to nie kapitalizm. Ale coś w tym jest.

    No ale skad fabrykanci mieli pieniadze na pierwsza fabryke ?
    Czesc owszem, z handlu. Inni zaczeli od rzemiosla i sie rozrastali ..

    > Wieże wodne?

    Nie, obronne :-)

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wroc%C5%82aw_G%C5%82%C3
    %B3wny
    http://www.wypozyczauto.pl/Wynajem_aut_Wroclaw_Dworz
    ec_kolejowy_PKP

    > Takie do uzupełniania wody w parowozach. Niejaki
    > Triandaffiłow pisał, że pod koniec I w.ś. Niemcy wycofując się
    > Belgii do tego stopnia zniszczyli infrastrukturę kolejową (m.in.
    > właśnie wieże wodne), że Alianci nie byli w stanie wykorzystać
    > militarnie tego terytorium. =;-)

    Nie wiem czy wieze byly tak istotne, to sie chyba daje szybko zastapic.
    infrastrukture niszczy sie tak:
    http://www.youtube.com/watch?v=kRBN6oFt2hw

    Blyskawicznie to idzie, a po tym torze dlugo nic nie przejedzie :-)

    > A postawiłbyś salon luksusowych samochodów w biednym miasteczku?

    No, moze masz racje. Czyli nie tyle kupiec powazniejszy od "handlujący
    jajami i serem z pobliskimi wsiami", co jednak handlujacy luksusowymi
    towarami.

    > Jaki obywatel? Baba z pobliskiej wsi z koszem jajek na targ
    > wsiądzie jeśli bilet trzeciej klasy będzie wystarczająco tani.
    > A pan hrabia wsiądzie, jeśli nie będzie musiał się mieszać z
    > całym tym pospólstwem.

    No, klas biletow bylo 4 czy 5, ... w sumie - komfort w poczekalni I klasy
    rozumie sam przez sie ... moze niepotrzebnie sie dziwie..

    > Ważne jednak jest nie to kto wsiądzie ale gdzie wysiądzie,
    > szczególnie w przypadku pana hrabiego, który może wysiąść w tym
    > miasteczku bądź następnym. Przecież pani hrabina widząc nędzny
    > dworzec nie uwierzy, że w tym mieście dostanie modną w tym
    > sezonie suknię sprowadzoną z Paryża. =:-)

    Ale to co pokazuje to front dworca.
    Widoczny dla tych co z miasta na dworzec ida, a nie dla tych co
    przyjezdzaja pociagiem. I nawet jak wysiada i wyjda, to dworzec zostanie za
    plecami, beda podziwiac budynki przed dworcem.

    Poza tym nie bardzo chce mi sie wierzyc zeby hrabina jechala bez celu i
    patrzyla gdzie ladny dworzec/miasto. Po suknie jechala do
    Paryza/Wiednia/Krakowa, taki bilet kupowala i tam wysiadala :-)

    > Nie o to mi chodziło ale sprawdź może, kiedy pojawiła się gruszka
    > Bessmera i kiedy pojawiły się piece martenowskie.

    Ale zelazne mosty pojawily sie wczesniej
    http://en.wikipedia.org/wiki/Menai_Suspension_Bridge
    http://en.wikipedia.org/wiki/Clifton_Suspension_Brid
    ge
    http://en.wikipedia.org/wiki/Union_Bridge_(Tweed)
    czy wymienione na dole prace tego pana
    http://en.wikipedia.org/wiki/Isambard_Kingdom_Brunel

    To juz wymaga opanowania sztuki inzynierskiej.

    Hale nad peronami we wroclawskim dworcu tez stalowe, czy tam "zelazne".

    J.