  • Data: 2013-01-06 19:45:55
    Temat: Re: stare budownictwo
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 06 Jan 2013 18:27:57 +0100, anhin napisał(a):
    > natomiast jeszcze na początku
    > XX w. ratusz nie był tylko miejscem pracy urzędników miejskich, ale też
    > stanowił szczególne świeckie centrum, równoważne kościołowi co do wagi
    > spełnianych funkcji

    No nie wiem, bo miejsca na "dom kultury" to tam chyba nie bylo :-)

    > także dworzec kolejowy spełniał liczne funkcje
    > symboliczne, poza czysto komunikacyjną. Miało to swoje odbicie w

    troche mi sie to rozmija z sytuacja gdy kolej jest prywatnym
    przedsiewzieciem.

    > urbanistyce, porządkowało przestrzeń, tworzyło rodzaj symbolicznej
    > siatki czy osi, nakładanych na plan miasta, i dla ówczesnych ludzi było
    > tak oczywiste, że właściwe niedostrzegalne.

    Czesciowo przyznam racje - we wroclawiu jakis urbanista miejski byl, i
    nakladal te swoje linie na plan i tworzyl piekna przestrzen ... kompletnie
    niedostrzegalna, no chyba ze z balonu ... a teraz pozostalo tylko klac :-)

    > Czytałem też kiedyś świetną
    > pracę na temat funkcji semantycznych i semiotycznych Księżego Młyna w
    > Łodzi, właśnie w aspekcie tworzenia "uroczystej", "bogatej" i
    > "wzniosłej" przestrzeni, która symbolizowała i odbijała funkcje
    > społeczne/kulturowe Scheiblera, jego zarządców/inżynierów i pracujących
    > dla niego robotników.

    Z tym ze doczytuje sie ze Ksiezy Mlyn byl enklawa wylaczona spod wladzy
    miejskiej.
    Lodz to jest zreszte nietypowy przyklad, bo z gwaltownie sie rozrosla z
    mikroskopijninego miasteczka w wielki przemysl.

    > BTW -być może wątek jest częściowo postawiony na głowie. Obecność
    > ornamentów na fasadzie mogła być właśnie wyrazem oszczędności -bo czasem
    > taniej zamiast budować kosztowny "prawdziwy pałac" było wymurować
    > "kostkę" (albo wyremontować istniejącą ruderę) i okleić ją stiukowymi
    > gzymsami i pilastrami. W ten sposób i budynek zyskiwał na prestiżu, i
    > budżet wytrzymywał. Można się jeszcze natknąć i w Łodzi, i Warszawie, i
    > na Śląsku na dość oczywiste przykłady takiego procesu.

    No ale minelo 150 lat, czy jakas hala fabryczna wyglada dzis tak:
    http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:%C5%8
    1%C3%B3d%C5%BA_Majewski_fabryka_Pozna%C5%84skiego.jp

    I o czym to swiadczy ?

    J.