    From: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zasilanie mcu z niewielikm prądem przy pracy jałowej
    Date: Mon, 19 Aug 2013 07:53:19 +0200

    W dniu 2013-08-18 11:52, Marek pisze:
    > Potrzebuję zrobić układ zasilający mcu z aku 12V (najlepiej 12-24V),
    > który sam będzie pobierał jak najmniejszy prąd (max kilkadziesiat uA)
    > przy pracy jałowej podtrzymujacej mcu, gdy on jest w pełnym uspieniu.
    > Większość regulatorów ma możliwość wyłączenia (pin enable), tylko jak je
    > włączyć gdy one zasilają układ, który ma je włączyć? Skad podac Vin na
    > enable, gdy całość wyłączona? Zrobilem układ zastępczy z dioda Zenera
    > zamiast regulatora a być może są bardziej eleganckie rozwiązania...

    Bez konkretów to trudno cokolwiek prorokować. Jak chcesz mało prądu to
    mogę np zaproponować układy serii MCP1700 (w tym przypadku pewnie 1703
    albo coś koło tego). Tylko musisz zadbać o odprowadzenie ciepła, a to
    małe, za dużo z tego nie wyciągniesz, ale do zasilania części
    podtrzymywanej jak znalazł. Tylko cały układ musisz mieć odpowiednio
    zbudowany, czyli albo jakiś zewnętrzny układ przełączający zasilanie,
    albo procek z taką funkcją.
    Czy łatwo znajdziesz jakieś mikroprzetwornice, które będą w stanie
    działać poprawnie przy małym prądzie, to ja wątpię.

    > PS. Wcześniej robilem bardzo podobne zadanie, z tym że mcu wybudzal się
    > regularnie co 2 min, a energię na wybudzenie regulatora gromadzilem w
    > superkondensatorze daładowywanym przy wybudzeniu (całość jest zasilana z
    > 1 ogniwa nimh, ładowanego w dzień fotoogniwem i pełni rolę
    > bezprzewodowego czujnika temp., działa już pół roku bez zarzutu).
    > Teraz mcu może być wybudzany nieregularnie, np. raz na 2 tyg, stąd w tak
    > długim stanie uśpienia całość nie może pobierać więcej niż kilka lub
    > kilkanascie uA z aku...

    Zależy jak często możesz do skrzynki zaglądać. Jak ktoś już proponował
    CR2032 to całkiem dobre rozwiązanie. Dostałem układ, który przez rok
    brał kilkanaście uA, bateria miała jakieś 2.8V, czyli już się kończyła.
    W tym samym czasie bateria backupowa (taka sama) zasilająca jakiegoś
    ARMa 9 miała zero już od dawna (wystarcza na kilka miesięcy).

    Pozdrawiam

    DD