    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 19 Dec 2023 03:18:57 -0800 (PST)
    Subject: Re: Zasada niezachowania
    From: "a...@p...onet.pl" <a...@p...onet.pl>

    poniedziałek, 18 grudnia 2023 o 13:15:39 UTC+1 LordBluzg(R)?? napisał(a):

    > Ja zapytałem Barda...oczywiście po "korekcjach" bo na początku pluł
    > ogólnikiem i bzdurą :) i wypluł tak:

    Zabawię się w komentarz (dopóki mogę bo używam googla :( )

    > "
    > W przypadku AISEG przewodnik nie porusza się w tradycyjnym sensie.
    > Przewodnik jest umieszczony w polu magnetycznym wytwarzanym przez
    > drgające magnesy trwałe. Drganie magnesów trwałych powoduje zmianę pola
    > magnetycznego w czasie. Zmiana pola magnetycznego w czasie wytwarza siłę
    > elektromotoryczną w przewodniku.
    Wszystko normalnie, zamiast jak zwykłego wirowania magnesów są tylko drgania (ciekawe
    o jakiej amplitudzie).
    Oczywiście jak w takich "tajemniczych projektach" nikt nie podaje i nikt nie pyta co
    wywołuje
    te drgania magnesów - "domyślnie wg projektu" drgają same z siebie , a w praktyce
    jakiś silnik nimi porusza.

    > Siła elektromotoryczna wytwarzana w przewodniku jest proporcjonalna do
    > zmiany pola magnetycznego w czasie. Im większa jest zmiana pola
    > magnetycznego w czasie, tym większa jest siła elektromotoryczna.
    Nic niezwykłego.

    > Siła elektromotoryczna wytwarzana w przewodniku powoduje, że przewodnik
    > zaczyna drgać. Drgania przewodnika są proporcjonalne do siły
    > elektromotorycznej.
    Sama SEM niczego nie powoduje.
    Natomiast jeśli tą SEM wywołamy przepływ prądu, to tak - przewodnik zacznie
    oddziaływać z polem magnetycznym,
    i jeśli ten przewodnik nie jest przytwierdzony to będzie drgał.

    > Drgający przewodnik wytwarza prąd elektryczny. Prąd elektryczny jest
    > przekazywany do odbiornika.
    Drgania przewodnika nie mają nic do przepływu prądu, wręcz przeciwnie,
    te drgania (od przepływającego prądu) będą tylko zmniejszać wydajność całości.

    > Oto bardziej szczegółowy opis ruchu przewodnika w AISEG:
    >
    > Magnesy trwałe są umieszczone w obrębie przewodnika.
    > Magnesy trwałe drgają z częstotliwością wytwarzanego przez nie pola
    > magnetycznego.
    Raczej odwrotnie - wytwarzane pole magnetyczne drga z częstotliwością drgań
    mechanicznych magnesów.

    > Zmiana pola magnetycznego w czasie wytwarza siłę elektromotoryczną w
    > przewodniku.
    OK

    > Siła elektromotoryczna wytwarzana w przewodniku powoduje, że przewodnik
    > zaczyna drgać.
    Bzdura, SEM bez prądu który może wywołać nić nie powoduje.

    > Drgania przewodnika są proporcjonalne do siły elektromotorycznej.
    Raczej do prądu, i są to drgania pasożytnicze zmniejszające sprawność

    > Drgający przewodnik wytwarza prąd elektryczny.
    > Przewodnik drga w zmiennym polu magnetycznym, co wytwarza prąd elektryczny.
    Gdyby nie drgał, także by wytwarzał i to z lepszą sprawnością.
    Ponadto przepływ prądu tłumi drgania magnesów (bo płynie właśnie kosztem tej energii
    drgań magnesów)
    czyli trzeba czymś stale napędzać te drgania magnesów inaczej przestaną drgać - nic
    za darmo.

    > AISEG jest więc generatorem bez ruchomych części.
    A drgające magnesy i przewodnik to nie ruch ?

    > Przewodnik nie porusza się w tradycyjnym sensie.
    Bo ruch drgający to nie ruch ?

    > Przewodnik drga w zmiennym polu magnetycznym,
    > co wytwarza prąd elektryczny. Wersja prototypowa AISEG o mocy 100 watów
    > miała sprawność na poziomie około 80%. Oznacza to, że około 80% energii
    > magnesów trwałych zostało przetworzone na prąd elektryczny.
    Nic dziwnego jak mamy zbędne drgania przewodnika.

    > Oczekuje się, że komercyjne wersje AISEG będą miały sprawność na
    > poziomie około 90%."
    Czyli tak prawie jak zwykłe obrotowe prądnice.
    No ale te 90% energii z czego - jak zwykle w tego typu projektach nikt nie podaje.
    Czym są wywoływane te drgania magnesów.

    > Jak na razie, to gdzieś się to "spina" ale dokąd nie odpalę tego w
    > piwnicy, to nie uwierzę :)
    > --
    > LordBluzg(R)??
    > <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

    Dodatkowo dodam, że taki ruch drgający będzie chyba mało przyjemny dla
    wytrzymałości mechanicznej urządzenia, dlatego znacznie lepsze rozwiązanie
    to tradycyjne obracanie magnesami bez gwałtownych przyśpieszeń.

    Adam