-
11. Data: 2014-06-06 20:53:47
Temat: Re: Zakup felgi
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>
W dniu 2014-06-06 17:22, Poldek pisze:
> Tomasz Wójtowicz wrote:
>> W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
>>
>>> Co ma do tego nacisk na oś?
>>> Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło blokuje
>>> się wcześniej niż drugie.
>>>
>>
>> Przecież moment powstaje z pędu całego samochodu. Moment bezwładności
>> felgi to przy tym pierdnięcie.
>>
>> Kilka lat przejeździłem z różnymi felgami stalowymi (inna liczba
>> wyciętych kółek) na jednej osi i nie odczułem żadnej różnicy. Na prostej
>> i przy hamowaniu auto jechało po linii, bez żadnego ściągania.
>
> https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowa
na
:D
Jeszcze gdybyśmy rozmawiali o ciężarze osi napędowej w pociągu, na
której wisi ciężar silnika i/lub przekładni (kilka ton ekstra w stosunku
do osi tocznej) to problem masy nieodsprężynowanej byłby istotny.
Natomiast w samochodzie, nawet jeśli taka felga byłaby cięższa o
kilogram, to nie robi żadnej różnicy, zwłaszcza, że zawieszenie
samochodu pracuje inaczej niż zawieszenie pociągu - większa niezależność
poszczególnych kół.
-
12. Data: 2014-06-06 21:01:57
Temat: Re: Zakup felgi
Od: Poldek <p...@i...eu>
Tomasz Wójtowicz wrote:
> W dniu 2014-06-06 17:22, Poldek pisze:
>> Tomasz Wójtowicz wrote:
>>> W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
>>>
>>>> Co ma do tego nacisk na oś?
>>>> Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło blokuje
>>>> się wcześniej niż drugie.
>>>>
>>>
>>> Przecież moment powstaje z pędu całego samochodu. Moment bezwładności
>>> felgi to przy tym pierdnięcie.
>>>
>>> Kilka lat przejeździłem z różnymi felgami stalowymi (inna liczba
>>> wyciętych kółek) na jednej osi i nie odczułem żadnej różnicy. Na prostej
>>> i przy hamowaniu auto jechało po linii, bez żadnego ściągania.
>>
>> https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowa
na
>
> :D
>
> Jeszcze gdybyśmy rozmawiali o ciężarze osi napędowej w pociągu, na
> której wisi ciężar silnika i/lub przekładni (kilka ton ekstra w stosunku
> do osi tocznej) to problem masy nieodsprężynowanej byłby istotny.
> Natomiast w samochodzie, nawet jeśli taka felga byłaby cięższa o
> kilogram, to nie robi żadnej różnicy, zwłaszcza, że zawieszenie
> samochodu pracuje inaczej niż zawieszenie pociągu - większa niezależność
> poszczególnych kół.
Dlatego niektórzy wydają kilka stów, a nawet kilka tys. na felgi
aluminiowe, że są lżejsze o te parę deko.
-
13. Data: 2014-06-06 21:04:06
Temat: Re: Zakup felgi
Od: Poldek <p...@i...eu>
k...@g...com wrote:
> W dniu piątek, 6 czerwca 2014 17:22:43 UTC+2 użytkownik Poldek napisał:
>> Tomasz Wójtowicz wrote:
>>
>>> W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
>>
>>>
>>
>>>> Co ma do tego nacisk na oś?
>>
>>>> Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło blokuje
>>
>>>> się wcześniej niż drugie.
>>
>>>>
>>
>>>
>>
>>> Przecież moment powstaje z pędu całego samochodu. Moment bezwładności
>>
>>> felgi to przy tym pierdnięcie.
>>
>>>
>>
>>> Kilka lat przejeździłem z różnymi felgami stalowymi (inna liczba
>>
>>> wyciętych kółek) na jednej osi i nie odczułem żadnej różnicy. Na prostej
>>
>>> i przy hamowaniu auto jechało po linii, bez żadnego ściągania.
>>
>>
>>
>> https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowa
na
>
> Masz rację że istnieje pojęcie masy nie resorowanej. Ale nie bierzesz pod uwagę że
nie liczy się w opisywanym przypadku to że felga będzie miała inną masę a różnica
masy pomiędzy lewą i prawą stroną. W skład masy nie resorowanej wchodzi wiele
elementów a nie tylko felga. Jak felga będzie cięższa albo lżejsza o 10 deko to 10
deko stanowi ułamek masy nieresorowanej jaka przypada na koło.
Oprócz pojęcia masy nieresorowanej warto jeszcze odwołać się do drugiego
pojęcia, które ściśle się z nim wiąże w omawianym kontekście, czyli
efektu żyroskopowego. Przy założeniu, że po lewej mamy koło o takiej
samej masie, jak po prawej, ale różny jest rozkład masy, to efekt
żyroskopowy na każdym z tych kół będzie różny.
-
14. Data: 2014-06-06 21:16:22
Temat: Re: Zakup felgi
Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>
Użytkownik "Poldek" <p...@i...eu> napisał w wiadomości
news:lmt376$5o7$1@usenet.news.interia.pl...
> Tomasz Wójtowicz wrote:
>> W dniu 2014-06-06 17:22, Poldek pisze:
>>> Tomasz Wójtowicz wrote:
>>>> W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
>>>>
>>>>> Co ma do tego nacisk na oś?
>>>>> Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło
>>>>> blokuje
>>>>> się wcześniej niż drugie.
>>>>>
>>>>
>>>> Przecież moment powstaje z pędu całego samochodu. Moment bezwładności
>>>> felgi to przy tym pierdnięcie.
>>>>
>>>> Kilka lat przejeździłem z różnymi felgami stalowymi (inna liczba
>>>> wyciętych kółek) na jednej osi i nie odczułem żadnej różnicy. Na
>>>> prostej
>>>> i przy hamowaniu auto jechało po linii, bez żadnego ściągania.
>>>
>>> https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowa
na
>>
>> :D
>>
>> Jeszcze gdybyśmy rozmawiali o ciężarze osi napędowej w pociągu, na
>> której wisi ciężar silnika i/lub przekładni (kilka ton ekstra w stosunku
>> do osi tocznej) to problem masy nieodsprężynowanej byłby istotny.
>> Natomiast w samochodzie, nawet jeśli taka felga byłaby cięższa o
>> kilogram, to nie robi żadnej różnicy, zwłaszcza, że zawieszenie
>> samochodu pracuje inaczej niż zawieszenie pociągu - większa niezależność
>> poszczególnych kół.
>
> Dlatego niektórzy wydają kilka stów, a nawet kilka tys. na felgi
> aluminiowe, że są lżejsze o te parę deko.
tu strzeliles kula w plot- zwykle popularne felgi aluminiowe nie beda
lzejsze od odpowiednika w tym samym rozmiarze wykonanym ze stali
--
pozdr
tck(at)top.net.pl
-
15. Data: 2014-06-06 21:53:06
Temat: Re: Zakup felgi
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>
W dniu 2014-06-06 21:16, tck pisze:
>
> Użytkownik "Poldek" <p...@i...eu> napisał w wiadomości
> news:lmt376$5o7$1@usenet.news.interia.pl...
>> Tomasz Wójtowicz wrote:
>>> W dniu 2014-06-06 17:22, Poldek pisze:
>>>> Tomasz Wójtowicz wrote:
>>>>> W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
>>>>>
>>>>>> Co ma do tego nacisk na oś?
>>>>>> Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło
>>>>>> blokuje
>>>>>> się wcześniej niż drugie.
>>>>>>
>>>>>
>>>>> Przecież moment powstaje z pędu całego samochodu. Moment bezwładności
>>>>> felgi to przy tym pierdnięcie.
>>>>>
>>>>> Kilka lat przejeździłem z różnymi felgami stalowymi (inna liczba
>>>>> wyciętych kółek) na jednej osi i nie odczułem żadnej różnicy. Na
>>>>> prostej
>>>>> i przy hamowaniu auto jechało po linii, bez żadnego ściągania.
>>>>
>>>> https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowa
na
>>>
>>> :D
>>>
>>> Jeszcze gdybyśmy rozmawiali o ciężarze osi napędowej w pociągu, na
>>> której wisi ciężar silnika i/lub przekładni (kilka ton ekstra w stosunku
>>> do osi tocznej) to problem masy nieodsprężynowanej byłby istotny.
>>> Natomiast w samochodzie, nawet jeśli taka felga byłaby cięższa o
>>> kilogram, to nie robi żadnej różnicy, zwłaszcza, że zawieszenie
>>> samochodu pracuje inaczej niż zawieszenie pociągu - większa niezależność
>>> poszczególnych kół.
>>
>> Dlatego niektórzy wydają kilka stów, a nawet kilka tys. na felgi
>> aluminiowe, że są lżejsze o te parę deko.
>
> tu strzeliles kula w plot- zwykle popularne felgi aluminiowe nie beda
> lzejsze od odpowiednika w tym samym rozmiarze wykonanym ze stali
Bym powiedział, że wręcz cięższe, a trochę felg nosiłem.
-
16. Data: 2014-06-06 22:53:42
Temat: Re: Zakup felgi
Od: k...@g...com
W dniu piątek, 6 czerwca 2014 21:04:06 UTC+2 użytkownik Poldek napisał:
> k...@g...com wrote:
>
> > W dniu pi�tek, 6 czerwca 2014 17:22:43 UTC+2 u�ytkownik Poldek napisa�:
>
> >> Tomasz W�jtowicz wrote:
>
> >>
>
> >>> W dniu 2014-06-06 15:14, Poldek pisze:
>
> >>
>
> >>>
>
> >>
>
> >>>> Co ma do tego nacisk na oďż˝?
>
> >>
>
> >>>> Je�eli na ko�ach s� r�ne momenty, to przy hamowaniu jedno ko�o
blokuje
>
> >>
>
> >>>> si� wcze�niej ni� drugie.
>
> >>
>
> >>>>
>
> >>
>
> >>>
>
> >>
>
> >>> Przecie� moment powstaje z p�du ca�ego samochodu. Moment bezw�adno�ci
>
> >>
>
> >>> felgi to przy tym pierdni�cie.
>
> >>
>
> >>>
>
> >>
>
> >>> Kilka lat przeje�dzi�em z r�nymi felgami stalowymi (inna liczba
>
> >>
>
> >>> wyci�tych k�ek) na jednej osi i nie odczu�em �adnej r�nicy. Na
prostej
>
> >>
>
> >>> i przy hamowaniu auto jecha�o po linii, bez �adnego �ci�gania.
>
> >>
>
> >>
>
> >>
>
> >> https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=masa+nieresorowa
na
>
> >
>
> > Masz racj� �e istnieje poj�cie masy nie resorowanej. Ale nie bierzesz pod
uwag� �e nie liczy si� w opisywanym przypadku to �e felga b�dzie mia�a
inn� mas� a r�nica masy pomi�dzy lew� i praw� stron�. W sk�ad masy
nie resorowanej wchodzi wiele element�w a nie tylko felga. Jak felga b�dzie
ci�sza albo l�ejsza o 10 deko to 10 deko stanowi u�amek masy nieresorowanej
jaka przypada na ko�o.
>
>
>
> Opr�cz poj�cia masy nieresorowanej warto jeszcze odwo�a� si� do drugiego
>
> poj�cia, kt�re �ci�le si� z nim wi��e w omawianym kontek�cie, czyli
>
> efektu �yroskopowego. Przy za�o�eniu, �e po lewej mamy ko�o o takiej
>
> samej masie, jak po prawej, ale r�ny jest rozk�ad masy, to efekt
>
> �yroskopowy na ka�dym z tych k� b�dzie r�ny.
Oczywiście efekt żyroskopowy występuje. Jeśli by jednak był dostatecznie duży to by
się nie dało kołami skręcić. A bez względu na prędkość z jaką obracają się kola w
samochodzie daje się skręcić kołami. Różnica w masie na poziomie dwudziestu deko nie
spowoduje takiego wzrostu momentu żyroskopowego żeby był zauważalny. Poza tym
wszystkim dlaczego inna felga miała by być cięższa? Felg fabryka nie robi na oko
tylko najpierw liczą pod względem wytrzymałości. Przy podobnej mocy każdemu
konstruktorowi wyjdą podobne grubości blachy. Zgodnie za sztuką weźmie najbliższą
grubość powyżej grubości jaka wyszła z obliczeń. Nie wiem na 100% ale elementy typu
felga, czyli współpracujące z oponami wytwarzanymi przez innego producenta są na
pewno tak jak opony znormalizowane. Parametrem decydującym w takiej sytuacji będzie
to czy ilość otworów pod śruby będzie zgodna i czy da się fizycznie felgę zalożyć.
Reszta to jakieś kosmetyczne różnice wynikające z polityki producenta samochodów.
Oprócz felg fabrycznych istnieję felgi typu unisex. Są produkowane przez fabryki
felg, są zgodne z normami i pasują do wielu marek i modeli samochodów. Unifikacja to
się nazywa. I jest powszechnie stosowana w każdym przemyśle, z samochodowym włącznie.
-
17. Data: 2014-06-07 13:33:54
Temat: Re: Zakup felgi
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 6 Jun 2014 13:53:42 -0700 (PDT), k...@g...com
> Oczywiście efekt żyroskopowy występuje. Jeśli by jednak był
> dostatecznie duży to by się nie dało kołami skręcić. A bez względu
> na prędkość z jaką obracają się kola w samochodzie daje się skręcić
> kołami. Różnica w masie na poziomie dwudziestu deko nie spowoduje
> takiego wzrostu momentu żyroskopowego żeby był zauważalny.
Bo to g* prawda z tym momentem zyroskopowym.
Przeciwstawia sie skretowi tylko przy swobodnym kole, a nie
utrzymywanym przez zawieszenie w osi pionowej.
Zreszta mamy dwa kola krecace sie w te sama strone i momenty sie
dodaja a nie znosza.
> Poza tym
> wszystkim dlaczego inna felga miała by być cięższa? Felg fabryka
> nie robi na oko tylko najpierw liczą pod względem wytrzymałości.
> Przy podobnej mocy każdemu konstruktorowi wyjdą podobne grubości
> blachy.
Podobnej, ale nie takiej samej.
Tyle ze te gramy nie maja znaczenia.
> Zgodnie za sztuką weźmie najbliższą grubość powyżej
> grubości jaka wyszła z obliczeń. Nie wiem na 100% ale elementy typu
> felga, czyli współpracujące z oponami wytwarzanymi przez innego
> producenta są na pewno tak jak opony znormalizowane.
Ale widzisz ile roznych felg na rynku jest.
Kazdy robi jak mu wygodniej. A potem waga rozna :-)
J.
-
18. Data: 2014-06-07 15:01:55
Temat: Re: Zakup felgi
Od: k...@g...com
W dniu sobota, 7 czerwca 2014 13:33:54 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> Dnia Fri, 6 Jun 2014 13:53:42 -0700 (PDT), k...@g...com
>
> > Oczywi�cie efekt �yroskopowy wyst�puje. Je�li by jednak by�
>
> > dostatecznie du�y to by si� nie da�o ko�ami skr�ci�. A bez wzgl�du
>
> > na pr�dko�� z jak� obracaj� si� kola w samochodzie daje si�
skr�ci�
>
> > ko�ami. R�nica w masie na poziomie dwudziestu deko nie spowoduje
>
> > takiego wzrostu momentu �yroskopowego �eby by� zauwa�alny.
>
>
>
> Bo to g* prawda z tym momentem zyroskopowym.
>
> Przeciwstawia sie skretowi tylko przy swobodnym kole, a nie
>
> utrzymywanym przez zawieszenie w osi pionowej.
>
>
>
> Zreszta mamy dwa kola krecace sie w te sama strone i momenty sie
>
> dodaja a nie znosza.
>
>
>
>
>
> > Poza tym
>
> > wszystkim dlaczego inna felga mia�a by by� ci�sza? Felg fabryka
>
> > nie robi na oko tylko najpierw licz� pod wzgl�dem wytrzyma�o�ci.
>
> > Przy podobnej mocy ka�demu konstruktorowi wyjd� podobne grubo�ci
>
> > blachy.
>
>
>
> Podobnej, ale nie takiej samej.
>
>
>
> Tyle ze te gramy nie maja znaczenia.
>
>
>
> > Zgodnie za sztuk� we�mie najbli�sz� grubo�� powy�ej
>
> > grubo�ci jaka wysz�a z oblicze�. Nie wiem na 100% ale elementy typu
>
> > felga, czyli wsp�pracuj�ce z oponami wytwarzanymi przez innego
>
> > producenta sďż˝ na pewno tak jak opony znormalizowane.
>
>
>
> Ale widzisz ile roznych felg na rynku jest.
>
> Kazdy robi jak mu wygodniej. A potem waga rozna :-)
>
>
>
> J.
Ale ty pierdolisz, jak mały kazio przytrzaśnięty szafą.
-
19. Data: 2014-06-10 01:09:04
Temat: Re: Zakup felgi
Od: MichaelData(R) <s...@o...com>
"Poldek" wydumał(a) w wiadomości ID
news:5391bea9$0$2161$65785112@news.neostrada.pl
>>>>> Nie ryzykowałbym. Nawet jeżeli mają taką samą masę, to rozkład masy
>>>>> może być
>>>>> inny i wtedy inne momenty przy hamowaniu. Wolałbym kupić dwie takie
>>>>> same używane
>>>>> i kołpaki do zasłonięcia rdzy, niż jedną nową, ale inną niż po
>>>>> drugiej stronie.
>>>> Możesz wyjaśnić "rozkład masy" przy takich samych wymiarach i masie?
>>> Masa rozłożona bliżej lub dalej od osi obrotu. Ta sama masa, a inny
>>> moment
>>> bezwładności. Więc niby może to jakoś wpłynąć, np. na ABS.
>>> Teoretycznie. Moim
>>> zdaniem jest to pomijalne.
>> Wiesz, felga to nie balans zegarka :) Nawet w przypadku różnego
>> rozłożenia masy, przy tak sporym nacisku na oś jest to sumarycznie
>> niemierzalne, nawet przez ABS. Fizyka jest tutaj bezwzględna :)
> Co ma do tego nacisk na oś?
> Jeżeli na kołach są różne momenty, to przy hamowaniu jedno koło blokuje się
> wcześniej niż drugie.
Ten efekt uzyskasz nawet 500% większy jeśli jedno koło jedzie po wilgotnej linii
ciągłej a drugie po suchej nawierzchni:>
Rozmawiamy o efekcie żyroskopowym, który jes NIEMIERZALNY w tej materii. Nawet
niewyważone koło da Ci więcej zagadek niż różnica w rozłożeniu masy, nie
wspominając nawet o zużyciu (różnicach) bieżnika, gdzie pomiędzy prawą a lewą
oponą mogą być tak duże różnice, że nie dość iż przeważą różnice żyroskopowe felg
to jeszcze nanoszą swoje :> Gdzieś Ci się matematyka i fizyka pomieszała z SF :>
Porównaj teraz ciężar opony i cięzar felgi, dodaj 10% różnicę na oponach i
doznasz olśnienia że teoretyzujesz w temacie bez pokrycia w rzeczywistości.
--
Michael________
______/) /\ | /\
"Truth is a simple place, here for us all to see, reach as it comes to you
as it comes to me, as I will always need you inside my heart"(*Yes*)EUR(R)(TM)
-
20. Data: 2014-06-16 11:54:43
Temat: Re: Zakup felgi
Od: Poldek <p...@i...pl>
Tomasz Wójtowicz wrote:
> W dniu 2014-06-06 21:16, tck pisze:
>>
>> Użytkownik "Poldek" <p...@i...eu> napisał w wiadomości
>> news:lmt376$5o7$1@usenet.news.interia.pl...
>>> Dlatego niektórzy wydają kilka stów, a nawet kilka tys. na felgi
>>> aluminiowe, że są lżejsze o te parę deko.
>>
>> tu strzeliles kula w plot- zwykle popularne felgi aluminiowe nie beda
>> lzejsze od odpowiednika w tym samym rozmiarze wykonanym ze stali
>
> Bym powiedział, że wręcz cięższe, a trochę felg nosiłem.
Ok, w takim razie jakie jest uzasadnienie wywalenia ponad 1 tys. zł na
alufele? Cięższe i droższe w eksploatacji.