eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaWzmacniacz słuchawkowy do modułu GSM - jeszcze jedno pytanie › Re: Wzmacniacz słuchawkowy do modułu GSM - jeszcze jedno pytanie
  • Data: 2013-02-13 02:39:41
    Temat: Re: Wzmacniacz słuchawkowy do modułu GSM - jeszcze jedno pytanie
    Od: "Anerys" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:kfe4vv$peq$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
    > Kolejna sprawa to dialtone. Autor artykułu twierdzi, że nie ma on racji
    > bytu w urządzeniu GSM. Z tym nie mogę się zgodzić. Po pierwsze jego brak
    > ujmuje trochę "klimatu". Po drugie można go użyć w roli wskaźnika zasięgu,
    > chociażby binarnego - jest albo nie ma.

    Dokładnie tak mam w Sferii, terminal LG LST250, jak nie ma zasięgu, to i nie
    ma sygnału "centrali". Można jedynie dokonać lokalnych operacji.
    Nieco podobnie mam w modemie VoIP UPC (bardzo dobrej jakości) - dopiero
    włączony modem nie daje sygnału, aż przejdzie wszystkie procedury
    "zbzykiwania się" z "bazą". Jeśli modem dokonał inicjacji power-on, ale z
    jakiegoś powodu kontaktu z bazą brak, daje sygnał przerywany 0.25/0.25, czy
    może nawet 0.2/0.2, aż do powrotu sygnału z kabla.

    > BTW pytanie do osób, które pamiętają tamte realia techniczne. Dialtone na
    > starych centralach załączał się natychmiast po podniesieniu słuchawki czy
    > zdarzało się jakieś opóźnienie? Modułowi GSM też trzeba dać trochę

    Na każdej centrali masz opóźnienie, różne w różnych rodzajach, uzależnione
    to jest od tego, ile czasu minie, od momentu wykrycia przez centralę
    wywołania, do momentu, aż urządzenia będą gotowe do jego odebrania.
    Zależność jest też znaczna od konstrukcji urządzeń centrali. Może to być od
    nawet 0.2, do kilku sekund, a moja ACMM, w bardzo dużym ruchu, potrafiła
    nawet przez półtorej minuty(!) "zwlekać" z podaniem sygnału, taki potrafił
    być ruch - zajęcie rejestrów. IMHO jednak, jeśli chcesz tu dać zwłokę, to
    daj 0.5-1 sekundy, Dla powiększenia klimatu, możesz też dać, w razie, gdy po
    podniesieniu mtf numer nie jest wybierany, zrzucić na sygnał zajętości
    (jeśli chcesz, mogę osobno "pobajdurzyć" o niuansach tego stanu), z tym bywa
    różnie, od nieskończoności (albo raczej, gdy obsługa stwierdzi nadmiernie
    długie zajęcie wybieraka (Strowger), wyrzuca wtedy alarm niepilny i
    abonentowi odcina się linię, lub rzadziej, w inny sposób unieczynnia go, na
    jakiś czas(1)), do zaledwie 8 sekund (zdarzyło mi się spotkać centralę,
    która już po 5 sekundach zwalała rejestr, ale IMHO to już przesada, 10
    sekund to dla mnie akceptowalne minimum

    > czasu na wybudzenie się po podniesieniu słuchawki, udzielenie odpowiedzi
    > na kilka pytań itp.

    Wydaje mi się, że start modułu niech się robi automatycznie - podnosisz mtf
    i uruchamiasz coś jak rejestr, przyjmuje numer, a wtedy, niech się spokojnie
    obudzi, przyjmie co trzeba (dla numerów alarmowych można zrobić ponaglenie,
    by szybciej wstawał), a zanim zrealizuje połączenie, można dać tzw.
    marszrutę, rzadko, ale jeszcze spotykany sygnał, nadawany w cyklu 0.05/0.05,
    (w każdym kraju inny, np. u Hindusów w cyklu 0.1/0.7), oznaczający, ze
    centrala podjęła zestawianie połączenia (stary sferiowy terminal Motoroli
    też to ma). Tu należało by rozróżnić (nie)określoność długości numeru
    (niektóre E10A miewały problem z tym), czyli, dla np. numerów krajowych
    (stacjonarne, komórki) długość jest określona i wynosi 9 cyfr, analizując
    początek wybieranego numeru można badać to kryterium. Co nam daje ustalona
    długość? Można zezwolić na inicjację połączenia gdy cały numer zostanie
    przyjęty, tu rozróżnić niuans, gdy z jakiegoś powodu wybrano mniejszą ilość
    cyfr, niż założona dla określoności (np. wybierając alarmowe, czy
    informacyjne, choć i tu się da, gdy analiza będzie bardziej szczegółowa),
    oprogramować ten stan, że albo potraktuje się wtedy numer, jak o długości
    nieokreślonej i odczeka kilka sekund do rozpoczęcia łączenia, albo
    wyprowadzi się odpowiedni sygnał informujący, ze wybieranie przebniegło
    niepomyslnie. Tu też mogę pobajczyć nieco co do szczegółów, w końcu to mój
    zawód.

    > Wrażenie robi za to strona programowa - konfiguracja i diagnostyka przez
    > port USB (osobny program na PC), obsługa tarczy z wykorzystaniem tylko
    > jednej linii (mierzenie czasu rozwarcia styków),

    Pamiętaj tylko o dopuszczalnym zakresie czasów "oferowanych" przez
    impulsator w tarczy. Stosunek czasu przerwy do zwarcia, formalnie wynosi 2/3
    do 1/3, a granicznie od (4/5 do 1/5), do (1/2 do 1/2), częstotliwość
    impulsowania 8-12 Hz, formalnie 10. Co w prawidłowo wyregulowanej tarczy
    daje czasy przerwy 66.(6)ms, a zwarcia 33.(3) ms. Aby uznać, że układ
    prawidłowo rozpoznaje impulsy - musi być w stanie rozpoznać się w podanych
    czasach i częstotliwościach jednocześnie w całym ich zakresie. Zbyt
    rygorystyczne zaprogramowanie czasów (E10A też trapił ten problem, bo była
    niezwykle powolna) może spowodować, ze tarcza, poużywana jakiś czas,
    rozjedzie swoje parametry, które mogą wyjść poza wartości rozpoznawane i
    zacznie losowo przekłamywać, to jest mechanizm.
    Mierzyłbym także czas zwarcia, aby wyeliminować skutki stanu, gdy styki będą
    przy impulsowaniu mikroodbijać się, co dać może niezauważoną z początku
    serię impulsów, zamiast jednego poprawnego. Może to skomplikuje program, ale
    powinno wyeliminować fałszywki wynikłe z tego mikroodbijania się.

    Raczej nie doprogramowywałbym zakłóceń, zależnych od siły sygnału GSM.
    (więcej postu nie było, wygląda na urwany)