  • 1. Data: 2013-02-06 17:37:06
    Temat: Wzmacniacz słuchawkowy do modułu GSM - jeszcze jedno pytanie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Finalizując projekt telefonu "retro" z modułem GSM w środku natknąłem
    się na jeszcze jeden problem.
    O ile bowiem wzmacniacz mikrofonowy okazał się zbędny (mikrofon
    elektretowy z minimalną liczną elementów zewnętrznych dostarcza
    dostatecznie dużego poziomu sygnału) o tyle wzmacniacz słuchawkowy
    będzie raczej nieodzowny.

    Powody są następujące:

    1) Raczej za mała głośność. W cichym pokoju całkiem komfortowo się
    rozmawia przy maksymalnym (programowym) ustawieniu głośności, jednak
    wystarczy drobny hałas w tle i już trzeba będzie się wsłuchiwać.
    Przydałaby się pewna rezerwa mocy.

    2) Pojawia się dosyć dziwna sytuacja. Mianowicie linia pełniąca funkcję
    wyjścia audio modułu jest jednocześnie wyłącznikiem modułu. Niby wkładka
    jest podłączona przed kondensator elektrolityczny 10uF (i klucz CD4066),
    a jednak zdarzają się pewne przypadki niestabilnego działania.
    Mianowicie parę razy już zdarzyło mi się, że po podniesieniu słuchawki
    celem odebrania połączenia przychodzącego, gdy klucz podłączył słuchawkę
    do kondensatora, nie usłyszałem niczego. Wydaje mi się, że problem
    występuje jedynie na oryginalnej słuchawce o rezystancji 150 omów. Po
    wymienieniu jej na W66 (250 omów) wszystko zdawało się być w porządku.
    W66 jest jednak ciut za duża...
    Przydałoby się więc, żeby wejście wzmacniacza było widziane przez moduł
    jako duży opór. Chyba, że coś innego może być powodem takiego zachowania?

    3) Na wejście wzmacniacza chcę też podawać (przez drugi klucz CD4066)
    sygnał 425 Hz (dialtone) generowany przez Atmegę. Tutaj wzmacniacz
    będzie nieodzowny, bo przecież bezpośrednio do uC słuchawki nie podłączę...

    Możecie mi polecić jakiś scalak pracujący przy niskim napięciu zasilania
    (3,6V) albo zaproponować jakieś proste rozwiązanie na tranzystorach,
    które będzie najbardziej odpowiednie w tej sytuacji?

  • 2. Data: 2013-02-06 19:59:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Co do punktu drugiego, to jednak byłem w błędzie. To nie mały opór
    słuchawki jest powodem takiego stanu rzeczy, ale najwyraźniej jakiś błąd
    w programie, którego doszukać się nie mogę.
    Pomyliłem się w obserwacjach - to tajemnicze zrywanie połączenia
    przychodzącego w momencie podniesienia słuchawki nie ma nic wspólnego z
    wkładką, gdyż zależy od momentu w którym podniesie się słuchawkę. Jeśli
    ta zostanie podniesiona gdy dzwonek dzwoni - połączenie zostanie
    odrzucone. Gdy odbiorę w przerwie pomiędzy dzwonkami - zostanie nawiązane.

    Fragment kodu odpowiedzialny za dzwonek i odbieranie połączeń znajduje
    się w funkcji głównej i wygląda następująco (nie wgłębiając się w
    kształt innych funkcji):

    while(1)
    {
    while (!HOOK)
    {
    if (RI)
    {
    PORTLED |= _BV(LED);
    while (RI)
    {
    if HOOK break;
    PORTRING |= _BV(RING1);
    PORTRING &= ~_BV(RING2);
    _delay_ms(10);
    PORTRING &= ~_BV(RING1);
    PORTRING &= ~_BV(RING2);
    _delay_ms(10);

    if HOOK break;
    PORTRING &= ~_BV(RING1);
    PORTRING |= _BV(RING2);
    _delay_ms(10);
    PORTRING &= ~_BV(RING1);
    PORTRING &= ~_BV(RING2);
    _delay_ms(10);
    }
    PORTLED &= ~_BV(LED);
    }
    }

    if HOOK
    {
    _delay_ms(200);
    clear_buffer();
    if (usart_response("ATA\r\n", "OK\r\n", 200)) mantain_call();
    else make_call();
    }
    }

  • 3. Data: 2013-02-06 20:05:03
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Dodać jeszcze mogę, że wewnątrz funkcji mantain_call() faktycznie
    znajduje się instrukcja warunkowa, która odrzuca połączenie przychodzące
    w momencie pojawienia się stanu niskiego na linii RI.
    Jednak tutaj nic takiego nie powinno mieć miejsca - w momencie
    podniesienia słuchawki dzownienie zostanie przerwane, program wychodzi z
    pętli "while (!HOOK)" i napotyka na instrukcję "if HOOK". Do modułu
    zostaje wysłane "ATA\r\n" i połączenie zostaje odebrane?

    Co niby może go tutaj odrzucić?

  • 4. Data: 2013-02-08 09:23:10
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Co niby może go tutaj odrzucić?

    Ok, a czy RI na pewno zmienia stan od razu po ATA, czy minimalnie później?

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 5. Data: 2013-02-08 09:26:19
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Możecie mi polecić jakiś scalak pracujący przy niskim napięciu zasilania
    > (3,6V) albo zaproponować jakieś proste rozwiązanie na tranzystorach,
    > które będzie najbardziej odpowiednie w tej sytuacji?

    TS4902/LM4902

    Zobacz też tu:

    http://forums.parallax.com/showthread.php/134833-Pre
    ferred-Audio-Amplifiers-for-Propeller

    Musisz też liczyć się z niewielką mocą - prawa Ohma nie przeskoczysz (chyba że
    podbijesz napięcie zasilania jakąś przetworniczką boost).

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 6. Data: 2013-02-08 10:46:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-02-08 09:23, Adam Wysocki pisze:

    > Ok, a czy RI na pewno zmienia stan od razu po ATA, czy minimalnie później?

    Dokładnie tutaj znajdowało się źródło problemu. Sądziłem, że opóźnienie
    200ms wystarczy. Jednak jak się okazało RI wciąż miało niski poziom i
    program rozłączał połączenie.

  • 7. Data: 2013-02-08 11:01:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-02-08 09:26, Adam Wysocki pisze:

    > Musisz też liczyć się z niewielką mocą - prawa Ohma nie przeskoczysz (chyba że
    > podbijesz napięcie zasilania jakąś przetworniczką boost).

    Właśnie zastanawiam się na ile gra jest warta świeczki. Z jednej strony
    pewien zapas mocy by się przydał. Z drugiej po serii prób mogę
    stwierdzić, że sama wkładka (nie W66 ale ta 150 omów) też się sprawdza,
    zwłaszcza przy maksymalnym (programowym) ustawieniu głośności. Nawet
    muzyka w tle nie przeszkadza bardzo w prowadzeniu rozmowy, a niektóre
    komórki też bywają za ciche np. na zatłoczonej ulicy...

    Teraz zastanawiam się jeszcze nad kwestią generowania i podawania
    dialtone'u na słuchawkę.

    Załóżmy, że będę generował go mikrosterownikiem przez PWM. Rozumiem, że
    nie mogę podpinać wkładki bezpośrednio za filtrem dolnoprzepustowym?
    Potrzebny będzie tranzystorek? Sygnał powinienem włączać i wyłączać
    programowo czy też wystarczy, jeśli będzie aktywny cały czas, a ja będę
    kluczował go za pomocą CD4066?

  • 8. Data: 2013-02-08 15:37:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-02-08 09:26, Adam Wysocki pisze:

    > TS4902/LM4902

    Z tym układem jest jeszcze jedna kłopotliwa kwestia - tutaj słuchawka ma
    być podłączona między nóżkę 5 a 8 scalaka. W przewód od słuchawki w moim
    telefonie ma tylko trzy żyły (mikrofon, słuchawka, wspólna masa). Z
    kilku różnych względów nie chciałbym go wymieniać na współczesny,
    czterożyłowy. Mogę w tym wypadku podpiąć słuchawkę do nóżki 5 przez
    szeregowy kondensator, ale moc będzie mniejsza.
    Naprawdę nie wiem czy gra jest warta świeczki.

    Można by w końcu zastosowań najbardziej prostackie rozwiązanie - osobna
    bateryjka 9V, zasilająca LM386. :)

  • 9. Data: 2013-02-08 17:40:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-02-08 09:26, Adam Wysocki pisze:

    > Musisz też liczyć się z niewielką mocą - prawa Ohma nie przeskoczysz

    Hmm... Jeszcze jedna rzeczy przyszła mi do głowy. Już kilka razy
    słyszałem, że przy niskim napięciu zasilania nie ma co liczyć na zbyt
    wielką głośność na wyjściu audio itp. Trochę kłóci się to z moim
    doświadczeniem - lata temu zbudowałem kilka prostych odbiorniczków,
    dosłownie na paru tranzystorach. Była wśród nich słynna konstrukcja na
    UL1111 z "Młodego Technika". Radyjko zasilanie z JEDNEJ bateryjki 1,5V
    potrafiło grać tak głośno, że muzykę odtwarzaną przez W66 było słychać w
    całym pokoju. Mogłem bez większego problemu zrozumieć wypowiedzi spikera
    albo rozpoznać grany utwór, bez przykładania ucha do słuchawki.

  • 10. Data: 2013-02-08 18:03:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości
> [...]
    >słychać w całym pokoju. Mogłem bez większego problemu zrozumieć
    >wypowiedzi spikera albo rozpoznać grany utwór, bez przykładania ucha

    A nie byla to jedna plaska bateria 4.5V, albo jedna bateria 9V ?

    W66 ma 260ohm. Napiecie o amplitudzie 0.5V (1V pp) dostarcza 0.5mW
    mocy sredniej.
    Duzo to to nie jest.

    W dodatku krzemowe tranzystory lubia miec ponad 0.7V, wiec uzyskanie
    1V pp wymaga juz zejscia w nasycenie - nie mowie ze sie nie da.
    Moze to nie W66 byla ? Albo z transformatorem ?

    Co innego dzis, jak uzyjesz glosnika 4 ohm, wzmacniacz mostkowy, na
    mosfetach - to moze calkiem niezle zagrac.

    Do sluchawek stereo ze wspolna masa mostek zasadniczo sie nie nadaje
    ... ale przeciez w scalaku moze byc przetwornica podnoszaca napiecie
    zasilania..

    Niektore telefony niezle daja, no ale one maja 3.6V do dyspozycji.

    J.