    From: Michoo <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED
    Date: Sat, 13 Oct 2012 03:06:18 +0200

    On 12.10.2012 22:55, Dondu wrote:

    > Aby uporządkować:
    Oj tak.

    > Czyli gdybyś miał 10 segmentów to 90mA spełniałoby wymóg z datasheet
    > dla 100mA. Ale Ty masz tylko 4 segmenty, musisz więc obniżyć ten prąd,
    > by nie przekroczyć parametru IPF

    W skrócie IPF "P" jest od Peek - szczytowy.

    > dla duty wynoszącego 0.1. O ile? Możesz
    > to policzyć zwykłą proporcją:
    >
    > 100mA * 4 * 0.1 = 40mA
    Imo to się liczy trochę inaczej - wychodzi mi 55mA/segment przy duty
    cycle 0.25, wyjaśnienie na dole.

    > Czyli przy 4 multipleksowanych segmentach przez każdą diodę
    > powinieneś puszczać prąd zbliżony lecz nie przekraczający 40mA.
    > Bezpiecznie przyjmij 35mA.

    W takim przypadku wyświetlacz byłby zasilany prądem jedynie 40% większym
    od IAF przez 25% czasu...

    > Teraz musisz zastosować odpowiednio wydajne źródło prądowe. Ponieważ
    > masz 8 diod w segmencie, to źródło musi mieć wydajność co najmniej:
    > 35mA * 8 = 280mA. Proponuję wykorzystać LM117:
    > http://www.ee.buffalo.edu/courses/elab/LM117.pdf

    I po jakim czasie wyświetlacz spłynie gdy będą włączone tylko 2 segmenty
    z 8 (wyświetlana cyfra 1)?
    W takim przypadku źródło prądowe (o ile będzie miało taką możliwość
    napięciowo) popchnie 140mA/segment.

    Wyjaśnienie (jak ktoś widzi jakieś rażące błędy to proszę o uwagi -
    fizykę miałem dawno temu i mogłem coś pomieszać, ale wydaje mi się, ze
    wszystko trzyma się kupy przy założeniu liniowości przepływu ciepła):

    W diodzie interesuje nas głównie nie przekroczenie maksymalnej
    temperatury (Tmax). Możemy to osiągnąć na dwa sposoby:
    a) zasilać diodę stałym prądem - po pewnym czasie temperatura się
    ustabilizuje na Tmax
    b) zasilać diodę większym prądem do czasu aż osiągnie Tmax, następnie
    pozwolić jej wystygnąć, cykl powtórzyć

    Pomijając nieliniowości przepływu ciepła i inne zawiłości
    fizyczno-matematyczne:
    jeżeli dioda (5.6V) ma oznaczenie 25mA/140mW przy ciągłym zasilaniu to
    znaczy, że gdy osiąga zadaną temperaturę w każde 100us jest w stanie
    przetransportować 'na zewnątrz' 140mW*100us=14uJ

    Jeżeli ma dodatkowo podane, 100mA/0.1 duty cycle/1kHz to oznacza, że
    przy 4 razy większym prądzie zagrzeje się do Tmax w 100us. Nie jest to
    dziwne, skoro dostała przez te 100us 54uJ a odprowadziła z tego tylko 14
    - pozostałe 40uJ podniosło temperaturę. Teraz dioda najpierw odprowadza
    nadwyżkę a potem stygnie mocno poniżej Tmax, żeby w kolejnym cyklu pracy
    mieć odpowiedni "zapas" na nagrzanie się. I tak w kółko. Jak widzimy
    temperatura maksymalna jest taka sama, ale średnia jest mniejsza niż
    przy zasilaniu ciągłym, mniejsze jest też moc wydzielana na diodzie
    (54mW średnio).

    Gdy teraz mamy świecić 200us co się stanie gdy zmniejszymy prąd o
    połowę? Dioda świecąc 200us pobierze tyle samo energii co wcześniej
    przez 100us, ale ponieważ przez pierwsze 100us zdąży odpłynąć 14uJ to
    temperatura będzie niższa od Tmax. Możemy więc zwiększyć prąd tak, aby
    znowu osiągnąć Tmax.

    (100mA-25mA) - to jest nadwyżka powodująca grzanie
    t - nasz czas grzania
    Skoro zakładamy liniowość to dodatkowe grzanie doprowadzi do Tmax po
    czasie (100mA - 25mA)/(t/100us).

    Po uwzględnieniu prądu niepowodującego grzania:
    Imax(t)=(100mA - 25mA)/(t/100us)+25mA

    Michoo