  • Data: 2012-10-13 15:56:21
    Temat: Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 13 Oct 2012 15:21:50 +0200, Bartosz Derleta napisał(a):

    > Nie, rezystory 10k umieszczone między wyjściami procesora a bazą tych
    > tranów. I po fakcie cieszyłem się, że je tam dałem, bo na tych bazach
    > pojawiło się 16v, procesor mógłby być do wywalenia gdyby ich tam nie było.

    Moglby, wrecz niemal pewne :-)
    oporniki zreszta nie rozwiazuja problemu. Nadal sa przylaczone do tych
    15.3V, tylko prad plynie znosny, a procek z reguly ma jakies diody
    zapezpieczajace ... o ile zasilacz ma gdzie te miliampery upuscic.

    Potrzebujesz wyjscie typu OC (open collector), i to "wysokonapieciowe".
    A poniewaz we wspolczesnych prockach takich nie ma ... trzeba dodatkowy
    tranzystor (czyli razem dwa).
    Albo jak wczesniej pisalem - uzyc dekodera z wyjsciami OC.

    > Nie wątpię. :)

    > Zdecydowałem się na rozwiązanie NMOS + PMOS, na symulacjach bardzo
    > fajnie to działało.

    nie zapomnij dac rezystora miedzy bramka tranzystora pmos a jego zrodlem.
    No i 16V to za duzo - 7-8 byloby w sam raz.

    > Próbowałem też na samym NMOSie to zasymulować, ale
    > to chyba nie tedy droga?

    W tym przypadku ... niemal by sie dalo :-)
    Potrzebujesz na anodzie wyswietlacza wlaczonego ok 6V, o ile zmniejszysz
    oporniki w katodach, i tyle bedzie na S tranzystora. Zeby otworzyc BS170
    trzeba jakies 3V, wiec na bramke trzeba podac 9V. Na drenie tez moze tyle
    byc, wiec zasilacz 9V.
    Zeby ten wyswietlacz wylaczyc wystarczy mu obnizyc napiecie do ok 3V,
    nie chce mi sie pdf szukac, ale zakladam ze przy 1V Ugs to BS170 ledwo
    zaczyna przewodzic - musimy obnizyc napiecie/potencjal bramki do 4V.
    uP zmienia napiecie na wyjsciu o ok 5V, wiec w zasadzie wystarcza.
    Trzeba tylko przesunac poziom 0-5V do 4-9V.
    Jedna zenerka i opornik, drugi opornik dla bezpieczenstwa :-)

    > Przepraszam za lamerstwo, jednak sucha teoria (przynajmniej na tak
    > niskim poziomie jak ją przyswoiłem) ma się nijak do faktycznych
    > parametrów tranzystorów, które nie są idealne... :(

    Nie - to w procesie nauczania nie kladzie sie nacisku na to "jak tranzystor
    naprawde dziala". A inzynierow sie katuje macierzami zamiast zaczac od tego
    jak zaswiecic diode :-)

    J.