    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wyprzedzić bezpiecznik
    Date: Mon, 14 Feb 2011 10:59:44 +0100

    Am 13.02.2011 23:13, schrieb Adam Dybkowski:
    > Witam.
    > Mam instalację elektryczną 1-fazową zabezpieczoną wkładką topikową 25A
    > szybką (BiWts gF). Chciałbym w obwodzie za tym bezpiecznikiem (w innym
    > pomieszczeniu) zainstalować nowocześniejszy wyłącznik nadprądowy, w
    > miarę możliwości na taki sam prąd znamionowy. No i mam pytanie jaki
    > zakupić aby wyłączył się szybciej niż topikowy spali. Chodzi mi o
    > sytuacje przekroczenia znamionowego prądu po włączeniu jednocześnie
    > kilku urządzeń (razem pobierających np. 40A; żonie nie da się
    > wytłumaczyć aby jednocześnie nie używała piekarnika i gotowała wodę w
> [...]

    Nie przejdzie. Będzie loteria. Obecnie w instalacjach domowych używa się
    stopniowania bezpieczników też po stronie użytkownika. Ja mam na
    przykład wkładkę topikową 35A, za tym kilka obwodów 16A i jeden na 25A
    (teoretycznie, bo nie podłączony). Tobie mogę tylko doradzić (oprócz
    wyszkolenia żony) zainstalowanie stycznika wyłączającego obwód czajnika,
    jak działa piekarnik.
    Inna możliwość to sprawdzenie, czy obwód przed bezpiecznikiem topikowym
    strawi 35A, (dać) wymienić stopkę na 35A i dodać między topikowym a
    resztą wyłącznik nadprądowy na 25A. Oczywiście bezpiecznik
    przedlicznikowy musi być odpowiednio duży (63A, na przykład), inaczej
    będziesz płacił za każde plombowanie, a za to już worek topikowych
    dostaniesz.

    Waldek