  • 1. Data: 2011-02-13 22:13:29
    Temat: Wyprzedzić bezpiecznik
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Witam.
    Mam instalację elektryczną 1-fazową zabezpieczoną wkładką topikową 25A
    szybką (BiWts gF). Chciałbym w obwodzie za tym bezpiecznikiem (w innym
    pomieszczeniu) zainstalować nowocześniejszy wyłącznik nadprądowy, w
    miarę możliwości na taki sam prąd znamionowy. No i mam pytanie jaki
    zakupić aby wyłączył się szybciej niż topikowy spali. Chodzi mi o
    sytuacje przekroczenia znamionowego prądu po włączeniu jednocześnie
    kilku urządzeń (razem pobierających np. 40A; żonie nie da się
    wytłumaczyć aby jednocześnie nie używała piekarnika i gotowała wodę w
    czajniku el.). Wystarczy zwykły S-301 B25 i wyłączy się szybciej niż
    topikowy ulegnie samozagładzie?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 2. Data: 2011-02-13 22:38:47
    Temat: Re: Wyprzedzić bezpiecznik
    Od: "Waldek" <s...@n...cpam>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości
    > czajniku el.). Wystarczy zwykły S-301 B25 i wyłączy się szybciej niż
    > topikowy ulegnie samozagładzie?

    Moze tak, a moze nie, kwestia IMO rozrzutu tolerancji
    i pewnie zuzycia obu elementow - raczej nie bedziesz mial gwarancji.
    Ja ostatnio miałem podobny problem z zabezpieczeniem
    zastosowalem jak stopien wstepny szybka 16-tke co i tak niewiele dalo
    bo w momencie "ordynarnego zwarcia" poleciala 25-tka na tablicy glownej
    Obciazeniowo ok, ale przy udarze pradowym nie pomoglo.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2011-02-13 23:20:11
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-02-13 23:38 Waldek napisał(a):

> [...]
    > bo w momencie "ordynarnego zwarcia" poleciala 25-tka na tablicy glownej
    > Obciazeniowo ok, ale przy udarze pradowym nie pomoglo.

    A można kupić coś szybszego na listwę DIN niż taki B25? W handlu
    widziałem tylko B i C (czyli jeszcze wolniejsze).

    Mam dostęp też do wkładki topikowej. Ale tu chodzi [też] o
    bezpieczeństwo a chyba w instalacjach domowych nie stosuje się nic
    wolniejszego niż szybkie (gF)?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 4. Data: 2011-02-13 23:50:10
    Od: Padre <P...@n...net>

    > A można kupić coś szybszego na listwę DIN niż taki B25? W handlu
    > widziałem tylko B i C (czyli jeszcze wolniejsze).

    Można czasem kupić bezpieczniki o charakterystyce A, stosuje się je przy
    zabezpieczeniu bodaj układów tyrystorowych. Znajomy ma wyłącznie takie w
    domu w ilości kilkunastu(zdobyczne za Niemcu:) Wszystko jest prawie OK
    tylko żeby uruchomić 2KW szlifierkę z obwodu zabezpieczonego A 16A
    trzeba ja podłączyć do 20 metrowego przedłużacza żeby złagodzić impuls
    prądu przy załaczeniu żeby nie zadziałały bezpieczniki. Przy normalnych
    domowych obciążeniach nie sprawiają problemów.

  • 5. Data: 2011-02-14 00:10:49
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 13 Feb 2011 23:13:29 +0100, Adam Dybkowski
    <a...@4...pl> wrote:

> [...]
    >wytłumaczyć aby jednocześnie nie używała piekarnika i gotowała wodę w
    >czajniku el.). Wystarczy zwykły S-301 B25 i wyłączy się szybciej niż

    Musisz dobrać oba zabezpieczenia ze względu na selektywność - jednym
    słowem cała charakterystyka S-ki powinna leżeć poniżej (czyli być
    szybsza) niż wkładki topikowej. Masz następujące wyjścia:
    * ściągasz katalogi i porównujesz krzywe;
    * korzystasz z tabel producentów dot. selektywności;
    * korzystasz z programu taki jak ten:
    http://www.schneider-electric.pl/sites/poland/pl/sup
    port/downloads/software/curvedirect.page

    W każdym razie na 99,999% nie do zrobienia przy takich samych prądach
    nominalnych. S-ka powinna być jak najszybsza i o sporo mniejszym
    prądzie niż bezpiecznik, a ten najlepiej aby był zwłoczny.

    I podstawowa sprawa: mylisz zastosowania aparatów elektrycznych.
    Bezpiecznik służy TYLKO do przerywania prądów zwarciowych. To co ty
    chcesz zrobić to zabezpieczenie przed przeciążeniem. Zrealizujesz to
    montując w instalacji wyłącznik / osobny moduł
    termiczny/przeciążeniowy lub wyłącznik silnikowy, gdzie możesz sobie
    ustawić pewien prąd a po określonym czasie on odłączy instalację. Prąd
    zadziałania możesz w takim aparacie dobrać do zastosowań ale i tak
    czeka cię sprawdzenie selektywności z bezpiecznikiem.

    --
    Grzegorz Krukowski

  • 6. Data: 2011-02-14 07:08:54
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Swoją droga to ta żona, chyba jeszcze jednocześnie włącza coś więcej...
    Jeśli to jest kuchnia - to pewnie ma ze 2kW i czajnik też 2kW, to 25A na czas
    gotowania powinno wystarczyć swobodnie. No chyba, że kuchnia ciągnie znacznie
    więcej...

    Można się zastanowić nad jakimś przekaźnikiem priorytetowym - jak grzeje kuchnia
    to nie załączy się czajnik.

    Albo daj w domu zabezpieczenie mniejsze, ale łatwe do włączenia. Może się żona w
    końcu nauczy, żeby nie przeciążać sieci lub nie będzie jej przeszkadzać
    załączenie bezpiecznika. Wsadź 10A :).
    EM

  • 7. Data: 2011-02-14 07:32:20
    Od: "spa" <s...@a...er>

> [...]
    > szybką (BiWts gF). Chciałbym w obwodzie za tym bezpiecznikiem (w innym
    > pomieszczeniu) zainstalować nowocześniejszy wyłącznik nadprądowy, w

    Marne szanse.
    Jedynie co możesz spróbować to dać wkładkę topikową zwłoczną (bardzo
    zwłoczna), a nie szybką, ale to dalej loteria, skoro następny bezpiecznik
    nie jest słabszy.
    Szybki topik będzie szybszy od wszelakich instalacyjnych przy przeciążeniu.
    Inaczej sprawa wygląda przy zwarciu

  • 8. Data: 2011-02-14 09:59:13
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 13.02.2011 23:13, Adam Dybkowski pisze:
> [...]
    > wytłumaczyć aby jednocześnie nie używała piekarnika i gotowała wodę w
    > czajniku el.). Wystarczy zwykły S-301 B25 i wyłączy się szybciej niż

    Tobie potrzebny wyłącznik/przekaźnik priorytetowy.
    Jak żona włączy piekarnik, potem czajnik to się piekarnik wyłączy, albo
    odwrotnie, zależy co ma wyższy priorytet dla Ciebie/żony/ciasta/herbaty.

  • 9. Data: 2011-02-14 09:59:44
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.02.2011 23:13, schrieb Adam Dybkowski:
> [...]
    > wytłumaczyć aby jednocześnie nie używała piekarnika i gotowała wodę w
    > czajniku el.). Wystarczy zwykły S-301 B25 i wyłączy się szybciej niż

    Nie przejdzie. Będzie loteria. Obecnie w instalacjach domowych używa się
    stopniowania bezpieczników też po stronie użytkownika. Ja mam na
    przykład wkładkę topikową 35A, za tym kilka obwodów 16A i jeden na 25A
    (teoretycznie, bo nie podłączony). Tobie mogę tylko doradzić (oprócz
    wyszkolenia żony) zainstalowanie stycznika wyłączającego obwód czajnika,
    jak działa piekarnik.
    Inna możliwość to sprawdzenie, czy obwód przed bezpiecznikiem topikowym
    strawi 35A, (dać) wymienić stopkę na 35A i dodać między topikowym a
    resztą wyłącznik nadprądowy na 25A. Oczywiście bezpiecznik
    przedlicznikowy musi być odpowiednio duży (63A, na przykład), inaczej
    będziesz płacił za każde plombowanie, a za to już worek topikowych
    dostaniesz.

    Waldek

  • 10. Data: 2011-02-14 10:33:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 13 Feb 2011 23:13:29 +0100, Adam Dybkowski wrote:
    >Mam instalację elektryczną 1-fazową zabezpieczoną wkładką topikową 25A
    >szybką (BiWts gF).

    Wsadzic wolna ? Normalny topik po niewielkim przekroczeniu pradu
    bedzie sie topil dluuuugo, tzn minutami. Wystarczy na czajnik.

    >No i mam pytanie jaki
    >zakupić aby wyłączył się szybciej niż topikowy spali.

    Ta czesc el-m w serii B jest ustawiona cos na 3x prad znamionowy.

> [...]
    >kilku urządzeń (razem pobierających np. 40A; żonie nie da się
    >wytłumaczyć aby jednocześnie nie używała piekarnika i gotowała wodę w

    To moze nic nie robic - ty nie wytlumaczysz, ale bezpiecznik to zrobi
    :-)

    spojrz na podany na koncu link do Moellera

    charakterystyka Z moze ci sie na da.

    A poza tym elektronik jestes - dorob pomiar pradu polaczony z syrena w
    kuchni :-)

    J.