    From: Michał Lankosz <m...@t...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Twierdzenie Kotelnikowa-Shannona
    Date: Mon, 02 Jan 2012 00:51:15 +0100

    W dniu 2011-12-30 15:29, pbartosz pisze:
    > Czy dobrze rozumiem, że twierdzenie Kotielnikowa-Shannona mówi, że
    > [...] to możemy dokładnie odtworzyć sygnał próbkowany.

    W tym i poniższym kontekście może lepiej to (do)określić przez słowo
    "jednoznacznie".

    > Czyli twierdzenie to mówi tylko o sygnałach, które zawierają
    > częstotliwości mniejsze niż częstotliwość próbkowania.
    > Nie mówi (!) natomiast co dzieje się, gdy sygnał zawiera składowe o
    > częstotliwościach większych lub równych częstotliwości próbkowania.

    Nie mówi, bo wtedy nie da się jednoznacznie określić rzeczywistej
    częstotliwości f_0>fs/2 "analogowej". Da się natomiast dokładnie podać
    szereg prawdopodobnych częstotliwości.

    > Tutaj wchodzi odrębne pojęcie aliasingu, które mówi, że jeśli w
    > sygnale mamy częstotliwość składową f_0 większą niż częstotliwość
    > próbowania f_s, to po przepuszczeniu przez transformatę Fouriera lub
    > DFT będzie ona rozpoznana jako składowa o częstotliwości f = |n * f_s
    > - f_0], gdzie n * f_s to wielokrotność częstotliwości próbkowania
    > leżąca najbliżej f_0.

    Najpierw f_0 jest próbkowana i już na tym etapie otrzymuje się fafoła w
    widmie sygnału. DFT zatem tylko to pokaże w dziedzinie częstotliwości
    zamiast czasu.

    > Jeśli moje powyższe rozumowanie jest poprawne, to nie rozumiem jeszcze
    > relacji zachodzącej pomiędzy twierdzeniem Kotelnikowa-Shannona, a DFT.
    > Z definicji aliasingu wnioskuję tylko, że jeśli częstotliwość
    > próbkowania jest>= od największej składowej, to aliasing nie wystąpi.
    > Ale co z odtwarzalnością sygnału? W twierdzeniu korzystam z FT i
    > zespolonego szeregu Fouriera, a tutaj jest DFT i IDFT.
    >
    > Oczywiście aliasing może w FT i DFT występować, ale co ma do tego
    > powyższe twierdzenie?
    >
    > Łopatologicznie proszę. :)

    DFT otrzymuje informację przekłamaną, ale o tym nie wie i przetwarza jak
    umie?