    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Prad z wiatrakow
    <l8khfa$5dj$1@node2.news.atman.pl> <l8qplq$dnt$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <l8sgqj$kah$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <l8sn3q$qks$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <l8t0dd$50d$1@node1.news.atman.pl>
    Date: Wed, 18 Dec 2013 23:39:35 +0100

    Pan Mirek napisał:

    > No właśnie - najpierw należało by oszacować czy nie ma tu błędu
    > w założeniach. Zmierzyć ile to faktycznie światła odbija i jakoś
    > przeliczyć czy będzie widać.
    > Ostatecznie żeby było widać chociaż przez lornetkę - zawęzi to
    > trochę grono potencjalnych obserwatorów, ale z drugiej strony
    > mniej będzie paniki i doniesień o UFO ;)

    A kto tu donosił, że "podobno widać"? Niech szacują ci, co tak twierdzą.
    No dobra, ja też mogę spróbować. Załóżny na początek, że mamy nić
    o albedo równym jeden i na milimetr grubą. To pierwsze nie jest wcale
    nierealne. Ale raczej nie będzie to przędza, tylko włóczka, dla ustalenia
    uwagi przyjmijmy, że z wełny białej lamy. No to kilometr takiej nitki
    ma powierzchnię boczną metra kwadratowego. Więc odbija promienie słońca
    o mocy ponad 1 kW. Jeden metr odbija jeden wat. Żeby to przeliczyć na
    znane nam żarówki, uwzględniając ich sprawność, trzeba wziąć jakieś 60 W
    na dwa metry. Czy taki łańcuch choinkowy widać z odległości 400 km?
    Hmm... wydaje się, że trudno od razu odpowiedzieć. Ale możemy zauważyć,
    że to podobnie jak oświetlenie dróg. Latarnie są kilka razy rzadziej
    niż co dwa metry, ale moc mają kilka razy większą. Oświetlone nocą drogi
    widać z orbity, więc w drugą stronę to też możliwe.

    Teraz wróćmy to tych texów. Weźmy nić o średnicy 0,1 mm. Przekrój będzie
    rzędu 0,01 mm^2. Zakładamy gęstość materiału zbliżoną do wody. Kilometr
    takiej nici ma objętośc litra i masę kilograma. A to jest 1000 texów.
    Ta przędza, 30 tex, to ma średnicę najwyżej kilku setnych milimetra.
    Czy to też widać na orbicie? Ano nie wiem, jakaś możliwośc jest, ale ja
    tylko przedstawiłem zgrubne szacunki. Jak ktoś będzie chcał tego satelitę
    z kołowrotkiem zrobić, powinien dokładniej policzyć. I przypominam o tym,
    że mam w domu niepotrzebną szpulkę od nici i szprychę rowerową. Szkoda
    żeby się marnowały.

    --
    Jarek