    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <129bz8mal4i80$.1s8drwp2gy3nb$.dlg@40tude.net>
    <6...@g...com>
    Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Date: Mon, 4 Feb 2019 12:18:56 +0100

    Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Tak samo jest niewielki. Jak podłączę mój nowy akumulator do
    >prostownika to po naładowaniu, jak napięcie wzrośnie 16 V, prąd jest
    >na poziomie 800 mA. Więc nie jest >to żaden problem!

    Ja jak podlaczylem swoje stare aku, to one przy 5A do 16V nawet nie
    doszedl.

    >Przy napięciu 14,4 V podejrzewam, że będzie połowę tej wartości.

    To jest mocno nieliniowe, wiec mysle ze 100mA albo i mniej.
    W koncu musi starczyc na co najmniej 1000h elektrolizy bez dolewania
    wody :-)

    >Na dokładnie tej samej. Akumulator stale gazuje. Nie ma w tym niczego
    >odkrywczego.

    Hm, zdaje mi sie, ze nie.
    Ale moze ... tylko ze na pewno nie robi tego intensywnie, jak gazuje
    pod koniec ladowania, gdzies przy przekroczeniu 14.5V

    > A wody juz dolac nie mozna, bo bezobslugowy.
    > Wyglada na to, ze przy 14.5V gazowanie jest minimalne ... albo nie
    > bez
    > powodu samochody zmniejszyly napiecie do 14.0V czy nawet mniej.

    >Przyjęło się, na podstawie doświadczeń, że napięcie 14 V jest granicą
    >ładowania. Choć tak naprawdę, to akumulator gazuje nawet przy niższym
    >napięciu ładowania. >Ustalono doświadczalnie, że do napięcia 14,4 V
    >nie trzeba uzupełniać wody, bo jej ubytek w całym okresie
    >eksploatacji jest niewielki.
    >Stąd w części baterii usunięto korki.

    One nadal sa. Tylko zaklejone gustowna naklejka.

    >Jednak z tego powodu nie da się takiej baterii zdiagnozować pod kątem
    >usterek, gdyż nie można się dostać do elektrolitu i go zbadać.

    A zerwanie naklejki oznacza problemy z gwarancja :-)

    >I słusznie, że nie doszedł. To że napięcie szczytowe w stanie jałowym
    >jest 19 V nie oznacza, że akumulator do takiego się naładuje.
    >Spadek napięcia powstanie na diodach, na uzwojeniach trafa i na
    >rezystancji trafa.

    19V to juz po diodach, ale przy zerowym pradzie.

    >Więc realny napięcie będzie 15-16 V gdy prąd spadnie do jakieś
    >niedużej wartości.

    Tak czy inaczej - chwilami prostownik produkuje te 19V.
    Jesli akumulator bierze wtedy sredni prad, to napiecie z prostownika
    spada to tych 15, 16 czy 17V - na ile tam sie ustawi.
    A jak nie bierze, to bedzie wieksze napiecie.
    I gazuje. Srednio intensywnie.
    Tak jak piszesz - u Ciebie na nowym aku 800mA przy 16V.

    J.