    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mam pytanie o przyszłość radia naziemnego
    Date: Wed, 16 Dec 2009 14:07:51 +0100
    <hfojnr$h2n$1@inews.gazeta.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hfpb7b$6qp$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hfvo5n$h3l$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <hg18bu$f3r$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hg2ege$hnb$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <5...@4...com>
    <hg2ve0$8g3$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <d...@4...com>
    <s...@t...dom>
    <hg6h1k$qcj$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@t...dom>

    Tomasz Szczesniak pisze:

    > Nawet nie to - Internet jest wygodniejszy pod każdym względem, a usług
    > takich jak www w FIDO nie zrobisz. Choć paru cech FIDO brakuje mi w
    > usenecie...

    Internet też dosyć długo istniał bez WWW. To ostatnie było faktycznie
    jego "killer application", gdyż napędziło mnóstwo nowych użytkowników.
    Śmiem jednak zaryzykować twierdzenie, iż nawet gdyby T. B. Lee nigdy nie
    wymyślił WWW to i tak Internet w pewnym momencie zrobiłby furorę w
    środowisku komputerowych pasjonatów, zastępując Fido i BBSy. To jest to
    o czym piszesz - po prostu jest wygodniejszy pod każdym względem. ;)

    > Owszem, ale przetrwa jako hobby i zapewne w postaci muzealnej. A przez
    > ładnych sporo lat to krótkofalowcy byli w awangardzie rozwoju
    > radiotechniki...

    Nie przesadzałbym. Wciąż się pojawiają ciekawe nowości, jak chociażby
    technologia D-Star. Radiotechnika w pewnym sensie osiągnęła już pewien
    stan nasycenia, w którym pewne rzeczy trudno osiągnąć w domu przy pomocy
    lutownicy i pudełka tranzystorów. ;)
    Oczywiście wciąż można podążać naprzód w oparciu o gotowe półprodukty.
    Całkiem ciekawym kierunkiem na przyszłość jest chociażby SDR. Tyle
    tylko, że tutaj można zadać pytanie, które kiedyś usłyszałem w
    kontekście programowania mikrosterowników: czy to jeszcze elektronika
    czy już informatyka?

    No i jeszcze jeden aspekt. Dzisiejsza awangarda rozwoju radiotechniki to
    transmisje bardzo dużych ilości cyfrowych danych na wysokich
    częstotliwościach, zwykle z zastosowaniem niewielkiej mocy i na mły
    dystans. Trudno przy takich założeniach wołać CQ. ;)