    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mała prądnica ( alternator )
    Date: Tue, 12 Mar 2013 10:03:18 +0100

    Am 10.03.2013 19:34, schrieb PeJot:

    > 2 ? Docelowo potrzeba 3 x tyle :)
    Ale byś miał na start. A te silniki są jeszcze do kupienia.

    > A jak z trwałością szczotek przy pracy silnikowej ? Silnik
    > *komutatorowy* jako prądnica dziwnie szybko zużywa szczotki. Nie
    > wnikałem głębiej w teorię, chyba chodzi o niewłaściwą strefę komutacji.
    >
    > Przypominam że chodzi o badania niezawodnościowe napędów, dobrze by było
    > żeby obciążenia wytrzymywały dłużej.

    Nie wiem, bom użytkownik, a nie projektant. Ale silniki tarczowe, które
    używam w naszych krzesłach laryngologicznych działają już dość długo
    pracując zarówno jako napęd, jak i hamowanie (praca czterokwadrantowa).
    Nie chodzi toto na okrągło, tylko jakieś pół godziny dziennie, ale
    najstarszy silnik ma chyba 40 lat. Szczotek nikt jeszcze nie wymieniał.
    Są to systemy dość dynamiczne, pracujące ze znacznym obciążeniem o dużej
    bezwładności (człowiek z fotelem na osi). Na dużym krześle mogę takim
    człowiekiem kręcić sinusoidalnie, +- 60 stopni, z częstotliwością 1Hz.
    Napęd bezpośredni.

    Waldek