  • 1. Data: 2013-03-09 19:58:52
    Temat: Mała prądnica ( alternator )
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    Czołem.

    Szukam małej prądnicy względnie alternatora mocy kilkuset watów, jako
    regulowanego obciążenia do testowania niezawodności różnych napędów.
    Dotychczas korzystałem z alternatorów samochodowych, pracujących na
    stałe obciążenie, regulacja wzbudzeniem. Najmniejszy jaki jest dostępny
    to ten z Fiata 126. Zakres obrotów odpowiedni ( 1000-10.000 ), moc też (
    0-400 W, choć 200 W na wale starczy ), cena sympatyczna. To co mi
    zdecydowanie *nie odpowiada* to spory moment bezwładności wirnika
    alternatora, przez co rozruch wydłuża się niemiłosiernie albo zrywane są
    sprzęgła. Próbowałem przerabiać silniki szeregowe z AGD na prądnice
    obcowzbudne poprzez przezwojenie stojana, ale są kłopoty z komutacją i
    komutator takiej maszyny ma krótki żywot. Silniki DC z magnesami słabo
    się regulują ( tylko obciążeniem ). Jakieś pomysły najlepiej gotowce ?
    Alternatory motocyklowe mniejsze, ale czy występują jako gotowe moduły,
    tak jak samochodowe ?

    Hamulec 10 kW jest prościej zrobić :>

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2013-03-09 20:29:44
    Temat: Re: Mała prądnica ( alternator )
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > obciążeniem ). Jakieś pomysły najlepiej gotowce ? Alternatory motocyklowe
    > mniejsze, ale czy występują jako gotowe moduły, tak jak samochodowe ?

    A może elektromagnetyczny hamulec proszkowy ? tylko trzeba zadbać o
    chłodzenie.
    To się może sprawdzić jak pomiar obciążenia robisz po stronie mechanicznej.
    Jednak gdy pomiar jest po stronie elektrycznej to chyba bedzie mało
    dokładne.

    Gejzero.

  • 3. Data: 2013-03-09 20:33:31
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    PeJot <P...@m...pl> wrote:

> [...]
    > zdecydowanie *nie odpowiada* to spory moment bezwładności wirnika
    > alternatora, przez co rozruch wydłuża się niemiłosiernie albo zrywane są

    Nie pomaga rozruch na minimalnej mocy, bez pradu wzbudzenia,
    i dopiero potem zwiekszenie pradu wzbudzenia?

    > Alternatory motocyklowe mniejsze, ale czy występują jako gotowe moduły,
    > tak jak samochodowe ?

    W motocyklu mam stojan przykrecony do dekla, chlodzony olejem.
    Kolo magnesowe jest na wale.

    --
    "Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
    dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."

  • 4. Data: 2013-03-09 20:41:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 09 Mar 2013 19:58:52 +0100, PeJot napisał(a):
    > Szukam małej prądnicy względnie alternatora mocy kilkuset watów, jako
    > regulowanego obciążenia do testowania niezawodności różnych napędów.

    A moze hamulec olejowy, wiatrak itp ?

> [...]
    > zdecydowanie *nie odpowiada* to spory moment bezwładności wirnika
    > alternatora, przez co rozruch wydłuża się niemiłosiernie albo zrywane są

    Hm, a moze po prostu mocniejsze sprzeglo ?
    Bo alternatywa to jaki silnik z wirnikiem tarczowym, a tego juz dawno nie
    widzialem :-)

    Ale co to za napedy, ze sprzegla zrywaja ?

    > Silniki DC z magnesami słabo się regulują ( tylko obciążeniem ).

    A czemu nie ? :-)

    J.

  • 5. Data: 2013-03-09 20:46:17
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 09.03.2013 19:58, PeJot pisze:

    > To co mi
    > zdecydowanie *nie odpowiada* to spory moment bezwładności wirnika
    > alternatora, przez co rozruch wydłuża się niemiłosiernie albo zrywane są
    > sprzęgła.

    Hmm, to może jakiś "wspomagacz" w postaci dodatkowego silniczka, który
    najpierw pomoże rozkręcić się wirnikowi alternatora, a potem zostanie
    odłączony (mechanicznie - sprzęgłem). Albo spróbować w trakcie rozruchu
    zasilić alternator żeby popracował trochę jako silnik. Takie luźne pomysły.

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2013-03-09 21:00:10
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-03-09 20:29, Gejzero SQ3OGX pisze:

    > A może elektromagnetyczny hamulec proszkowy ? tylko trzeba zadbać o
    > chłodzenie.

    Znam, stosuję, ale toto pracuje ledwie do ~1000 1/min, a przy mocy
    kilkuset watów ma bezwładność nie do zaakceptowania. Przekładnia pewnie
    rozwiązała by problem obrotów, ale wolałbym jej uniknąć - podatność na
    zużycie w wersji pasowej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2013-03-09 21:02:30
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-03-09 20:33, Adam Wysocki pisze:

    > Nie pomaga rozruch na minimalnej mocy, bez pradu wzbudzenia,
    > i dopiero potem zwiekszenie pradu wzbudzenia?

    Nie pomaga. Problem siedzi w momencie bezwładności wirnika - i duże toto
    i ciężkie.

    > W motocyklu mam stojan przykrecony do dekla, chlodzony olejem.
    > Kolo magnesowe jest na wale.

    To znaczy wzbudzenie nie jest obce - kiszka, tego nie da się w moim
    przypadku regulować.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2013-03-09 21:13:25
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-03-09 20:41, J.F. pisze:

    > Bo alternatywa to jaki silnik z wirnikiem tarczowym, a tego juz dawno nie
    > widzialem :-)

    Kiedyś widziałem, moment bezwładności fajny, tyle że to nie do kupienia.
    Google zapchane samą teorią.

    > A czemu nie ? :-)

    1. Nieakceptowalna żywotność ( szczotki + komutator ). To samo się tyczy
    w/w.
    2. Regulacja po stronie obciążenia. Chyba żeby przy stałym obciążeniu
    regulować prąd PWM ale mie mam pod ręką gotowego układu. Na razie prz
    alternatorze pracuję na stałe obciążenie, prosta regulacja wzbudzeniem 0-2A.

    Jeszcze mi po głowie chodzi silnik indukcyjny jako hamulec, ale coś
    trzeba by zrobić z wydzieloną mocą. Czyli trzeba eksperymentować, a ja
    chciałbym gotowca.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2013-03-09 21:15:24
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-03-09 20:41, J.F. pisze:

    > A moze hamulec olejowy, wiatrak itp ?

    Chciałbym tym posterować :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2013-03-09 21:42:38
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    PeJot <P...@m...pl> wrote:

    > To znaczy wzbudzenie nie jest obce - kiszka, tego nie da się w moim
    > przypadku regulować.

    Nie wiem czy w kazdym motocyklu tak jest. Na pewno jest tak
    w GSX1300R, bo w nim go rozbieralem. Jest pradnica trojfazowa
    i regulator tyrystorowy, ktory gdy napiecie za bardzo wzrosnie,
    zwiera je do masy. Dzieki temu wiekszosc energii wytraca sie w
    zwojach. Byla tu kiedys o tym dyskusja, RoMan mowil, ze to sie
    nazywa crow-bar. Sama pradnica ma 400W, na wolnych obrotach daje
    ok. 20V, po dodaniu gazu napiecie szybko wzrasta.

    Przy okazji jest do dekla przykrecona malutka cewka, ktora zbiera
    impulsy z kola magnesowego i przekazuje je do komputera (czujnik
    polozenia walu).

    Jestem z tematem na biezaco, zobacz pare najnowszych postow na
    moim motocyklowym blogu - http://motogof.tumblr.com/. Jest tam
    tez zdjecie samego alternatora.

    http://motogof.tumblr.com/post/44562175511/

    Nie wklejam linku do samego zdjecia, bo ciezko mi go teraz
    wyciagnac (pisze z telefonu). Jestem prawie pewien (prawie, bo nie
    rozbieralem tego), ze tak samo jest w GSX750F. Wiem tez ze Honda
    CBR ma regulator dzialajacy na tej samej zasadzie, wiec pewnie
    alternator tez jest podobny - na pewno nie ma uzwojenia wzbudzenia.

    W chinskich skuterach jest podobnie pod wzgledem budowy, ale:

    1. Moc jest duzo mniejsza
    2. Stojan jest chlodzony powietrzem
    3. Pradnica nie jest trojfazowa - jest kilka uzwojen do roznych
    rzeczy (wiem ze osobne jest do lampy a osobne do zaplonu)
    4. Nie wiem jak w nich dziala regulator
    5. Kolo magnesowe pelni tez role kola zamachowego, przy malym
    jednocylindrowym silniku ma to znaczenie

    Przy czym nie mam pojecia jak jest w enduro, czy innych typach
    motocykli. Moze jest gdzies pradnica z osobnym uzwojeniem
    wzbudzenia.

    Pozdr.