  • Data: 2009-06-10 18:28:30
    Temat: Re: Jak zasilić cewkę rozmagnesowująca (TV)
    Od: " Wmak" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał(a):

    > Nie tyle PŁYNNEGO, co OSCYLACYJNEGO zaniku.

    Zabrakło w moim tekscie jednego słowa - "dużego prądu ZMIENNEGO" a oscylacji
    żadnych nie ma w opisywanym typowym pozystorowym układzie rozmagnesowującym
    telewizora zasilanego z sieci AC.

    > Skoro ten pozystor wciąż jest gorący w czasie pracy telewizora, to
    > jednak płynący przezeń prąd zdecydowanie różni się od zera.

    W typowym układzie prąd płynie w dodatkowej podgrzewajacej pastylce a w
    pastylce włączonej szeregowo z cewkemi prąd nie płynie.
    Spotyka się czasem uproszczony układ z pojedyńczym szeregowym pozystorem -
    jego charakterystyka temperaturowa, pojemność cieplna itd. są tak dobrane,
    że niewielki prąd szczątkowy i skutki wywołanego nim pola magnetycznego "na
    gorąco" nie są zauważalne na obrazie.
    Orientacyjnie: w momencie włączenia oporność pozystora kilkadziesiąt omów,
    prąd kilka A a po nagrzaniu oporność pozystora rośnie do rzędu
    kilkudziesięciu kiloomów, płynie kilka mA, co daje moc wydzielaną w
    pozystorze rzędu wata i temperaturę wystarczającą do ustalenia równowagi.

    > Inną metodą rozmagnesowywania jest obwód rezonansowy z udziałem tejże cewki
    > i dodatkowego kondensatora. Po pobudzeniu takiego obwodu impulsem,
    > wytwarzają się w nim gasnące drgania, akuratnie do rozmagnesowania
    > kineskopu. Tutaj po zakończeniu tej imprezy żaden prąd już nie płynie.

    Takie "drgania gasnące" w układzie L/C inaczej zwane są OSCYLACJAMI (w moim
    rozumieniu tego słowa - definicji nie będę szukać))
    W "domowych" kolorowych telewizorach zasilanych z sieci AC takiego układu
    rezonansowego w mojej ponad 30-letniej pracy z TV-Kolor nie spotkałem.
    Rozwiązanie to jest stosowane w sprzęcie przenośnym, zasilanym DC z baterii,
    bo tam nie ma skąd wziąć prądu zmiennego.
    Czasem układ bywał stosowany w profesjonalnych monitorach telewizyjnych i
    komputerowych, wyposażonych w funkcję "Degauss" - chociaż zwykle wystarczają
    dwa pozystory przełączane przekaźnikiem - po włączeniu zasilania jeden się
    nagrzewa a drugi zimny "czeka" na naciśnięcie przycisku.
    Kolejne rozmagnesowanie możliwe po ostygnięciu tego pierwszego.

    > Ciekawe czy ktoś już policzył, ile niedobrego dwutlenku węgla przedostaje
    > się do atmosfery z powodu tych pozystorów. I ile elektrowni można by było
    > wyłączyć, gdyby zamiast nich stosowano inne metody rozmagnesowywania.

    Tymi 1-2W traconymi w pozystorze tak bardzo bym się nie przejmował, w
    starych telewizorach znacznie więcej mocy traci się w różnych opornikach
    tłumiących niepożądane oscylacje w układach odchylania, liniowych
    stabilizatorach napięcia, rdzeniach przetwornic, traf WN itd.
    Jeszcze wieksze straty bywały w pracujących non stop, także po wyłączeniu
    pilotem, głównych zasilaczach.
    Znam telewizory, które w czasie pracy pobierają 60-150W a w STBY ze 20-30W -
    ciepła obudowa "uśpionego" sprzętu.
    Dopiero od chyba ok 10 lat producenci telewizorów zaczęli na to zwracać
    uwagę i zaczęli stosować oddzielne zasilacze dla odbiornika zdalnego
    sterowania i przekaźnika włączającego resztę telewizora - "na czuwaniu"
    pobór mocy rzędu 1 W.
    Wmak