  • Data: 2009-06-10 16:03:39
    Temat: Re: Jak zasilić cewkę rozmagnesowująca (TV)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Wmak napisał:

    > Działanie pętli rozmagnesującej polega na przepływie na początku dużego
    > prądu i jego PŁYNNEGO zaniku do zera.

    Nie tyle PŁYNNEGO, co OSCYLACYJNEGO zaniku.

    > Do tego służy właczony szeregowo z cewką rozmagnesowującą POZYTSTOR
    > - na zimno ma niewielką, rzędu kilkudziesięciu omów oporność, więc
    > w pierwszym momencie płynie kilka A.
    > Pozystor się rozgrzewa, w ciągu 1-2 sekund jego oporność rośnie
    > o kilka rzędów a prąd zanika prawie do zera.

    Skoro ten pozystor wciąż jest gorący w czasie pracy telewizora, to
    jednak płynący przezeń prąd zdecydowanie różni się od zera. Inną
    metodą rozmagnesowywania jest obwód rezonansowy z udziałem tejże cewki
    i dodatkowego kondensatora. Po pobudzeniu takiego obwodu impulsem,
    wytwarzają się w nim gasnące drgania, akuratnie do rozmagnesowania
    kineskopu. Tutaj po zakończeniu tej imprezy żaden prąd już nie płynie.

    Ciekawe czy ktoś już policzył, ile niedobrego dwutlenku węgla przedostaje
    się do atmosfery z powodu tych pozystorów. I ile elektrowni można by było
    wyłączyć, gdyby zamiast nich stosowano inne metody rozmagnesowywania.

    --
    Jarek