    From: Mario <m...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak polutować baterię
    Date: Thu, 19 Feb 2015 16:51:35 +0100

    W dniu 2015-02-19 o 15:57, Zachariasz Dorożyński pisze:
> [...]
    jest stalowa końcówka baterii to ani materiał ani kształt nie zapewnia niezawodnego
    połączenia. Istotą połączenia jest gazoszczelność. Pewno znajdzie się parę osób co
    nie uwierzą w gazoszczelność ale to ich problem.

    > Mialeś kiedyś latarkę na baterie? Miałeś. jak długo leży to włączasz i albo nie
    świeci albo świeci słabo. A baterie dobre. Wystarczy popukać i zaczyna świecić pełnym
    światłem. A w samochodzie założony przez fabrykę konektorek nie sprawia takich
    problemów przez kilkanaście a niekiedy sporo ponad 20 lat Oczywiście do czasu aż nie
    rozłączysz. Im więcej razy będzie rozłączny tym większe będą z nim problemy. Styk
    pomiędzy bateriami nie zapewnia gazoszczelności. A w połączeniu konektorami zapewnia.
    Inny przykład. Połączenia owijane. Na oko powinny się pierdolić na potęgę. Ale jak
    się owinie drut na kwadratowym pręcie to pręt powcina się w drut. Da to odpowiednią
    powierzchnię styku i gazoszczelność. Używa się takich połączeń w centralach
    telefonicznych, samolotach, statkach kosmicznych. Popatrz na dobre pojemniki na
    baterię. Z jednej strony blaszka wyglądająca jak tarka do ziemniaków na placki. Z
    drugiej sprężyna z której w
    ystaje kawałek ostrego drutu. Przy wkładaniu bateria ma się zarysować żeby usunąć
    warstw niewidocznych okiem tlenków.

    Mimo że styki zawierają ostrza, aby oczyścić powierzchnie przy wkładaniu
    to nie zapewniają utrzymania dobrego styku przez dłuższy czas
    użytkowania. Dobrze zauważyłeś ze styki w koszyczkach są niepewne i
    trzeba potrząsać. Moim zdaniem najlepiej jest otworzyć pojemnik i
    poobracać ogniwami.
    Swoim elaboratem nie odpowiedziałeś na moje pytanie. A pytanie brzmiało
    jak z gazoszczelnością styków w proponowanym przez ciebie koszyczku. A
    dokładniej: czy zastosowanie konektorów do łączenia blaszek baterii
    3*R12 będzie mniej czy bardziej niezawodne niż zastosowanie koszyczków
    ze stykami o dość wątpliwej jakości połączenia.
    W konektorach jest znacznie większa siła na powierzchni styku konektora
    z blaszką. Przy 8 bateriach masz 16 połączeń konektor-blaszka. W
    koszyczkach masz 24 ogniwa i po dwa styki (z dość słabymi siłami
    docisku) czyli 48 połączeń. Jak w warunkach serwisowych coś ci nie
    będzie działać, to będziesz musiał otwierać 8 koszyczków i obracać 24
    ogniwa.

    --
    pozdrawiam
    MD