eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaHakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi › Re: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
  • X-Received: by 2002:a63:3544:0:b0:564:aeb6:c384 with SMTP id
    c65-20020a633544000000b00564aeb6c384mr4356248pga.8.1693226031572; Mon, 28
    Aug 2023 05:33:51 -0700 (PDT)
    X-Received: by 2002:a63:3544:0:b0:564:aeb6:c384 with SMTP id
    c65-20020a633544000000b00564aeb6c384mr4356248pga.8.1693226031572; Mon, 28
    Aug 2023 05:33:51 -0700 (PDT)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!1.us.feeder.erje.net!feeder.erje.net!usenet.blueworldhosting.com!diablo1.
    usenet.blueworldhosting.com!peer01.iad!feed-me.highwinds-media.com!news.highwin
    ds-media.com!news-out.google.com!nntp.google.com!postnews.google.com!google-gro
    ups.googlegroups.com!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Mon, 28 Aug 2023 05:33:51 -0700 (PDT)
    In-Reply-To: <uchlmh$1k9rm$1@dont-email.me>
    Injection-Info: google-groups.googlegroups.com; posting-host=84.10.46.130;
    posting-account=fcN60AoAAACGnErMsW3A8rTO2UKkGJEn
    NNTP-Posting-Host: 84.10.46.130
    References: <ucgepp$1b6fh$1@dont-email.me> <uchlmh$1k9rm$1@dont-email.me>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <2...@g...com>
    Subject: Re: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>
    Injection-Date: Mon, 28 Aug 2023 12:33:52 +0000
    Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Received-Bytes: 5228
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:783154
    [ ukryj nagłówki ]

    poniedziałek, 28 sierpnia 2023 o 10:25:55 UTC+2 Paweł Pawłowicz napisał(a):
    > W dniu 27.08.2023 o 23:21, heby pisze:
    > > Wychodzi na to że wyrafinowane narzędzia do hackingu, czyli Baofeng za
    > > 100zł + smarfon mogą zatrzymać cały kraj, wystaczy "koordynacja" przez
    > > Tiktoka.
    > >
    > > https://www.money.pl/gospodarka/pociagi-stanely-kole
    jny-sabotaz-polska-kolej-jest-bezbronna-693511525027
    3248a.html
    > >
    > > Dla nieklikających: ktoś hackuje kolej nadajac radiostop, jakoś tak
    > > podejrzanie często w ostatnich dniach, wiec pewnie pojawił się jakiś
    > > filmik na jednej z platform dla nudzących się.
    > >
    > > Pomojając poziom żenady tej technologii, czy ktoś obeznany z koleją może
    > > mi podpowiedziec, czy poza PL również stosowane są tak wyrafinowane
    > > systemy polegajace na gwizdaniu do Baofenga?
    > >
    > > Pytałem kiedyś kolejarza, z czystej ciekawości, to powiedział, że
    > > problem w zasadzie nie istnieje, bo nikt o tym nie wie.
    > Wiele już lat temu we Wrocławiu tramwajarze przestawiali zwrotnice
    > wajchą wychodząc z tramwaju przed skrzyżowaniem. Postanowiono ułatwić im
    > życie stosując "nowoczesną technologię", przestawianie radiem.
    > Zastosowano jakiś prymitywny protokół bez kodowania. Efekt: dzieciaki
    > przestawiały zwrotnice tramwajów między wagonikami. Nie wiem, jak to
    > rozwiązano, przez pewien czas wrócono do wajchy, ale dziś jest już OK.

    To musiał być na maxa prymitywny protokół, typu:
    - nadawanie na danej częstotliwości po prostu nośnej - zwrotnica w prawo
    - nadawanie na innej - zwrotnica w lewo

    Choć z radiem to zawsze kłopot, że może mieć za duży zasięg.
    W DC robiliśmy takie nadajniki do "nadawania priorytetu" tramwajom na skrzyżowaniach
    z sygnalizacją (żeby nie trzeba było tylko w tym celu montować w tramwaju kolejnego
    komputera - ale takiego specjalnego od siemensa za jakieś niebotyczne pieniądze).
    Działało, ale nic z tego nie wyszło, bo skrzyżowania w Al. Jerozolimskich - ale
    wniosek był
    taki, że nawet małą mocą nadajnik był słyszany przez odbiorniki na wszystkich 9
    skrzyżowaniach
    od ronda Waszyngtona (no, tu może mniej, bo oddalone - drugi brzeg) przez rondo de
    Gaule'a
    do placu Zawiszy.

    W DC do zwrotnic jest system dwukierunkowy - w podtorzu jest nadajnik z numerem
    zwrotnicy,
    na jednym końcu wozu masz do tego odbiornik - a na drugim końcu wozu masz nadajnik
    nadający odebrany numer zwrotnicy i prawo/lewo/prosto z zadajnika nożowego na
    pulpicie
    (nie nie, "nie dało się" zintegrować z kierunkowskazem, trzeba osobno załączać).
    No ale to raz działało a raz nie - więc trzeba było na trakcji powiesić wyświetlacze
    ze strzałkami
    pokazującymi obecną pozycję zwrotnicy.

    To wszystko nie jest takie proste.

    Czytałem w książce o tramwajach o tym, jak był zrobiony pierwszy zdalny system
    przekładania zwrotnic w DC i wciąż nie wiem, jak to mogło działać.
    Było (chyba) tak:
    - robimy odcinek izolowany
    - jak przejeżdżasz pod tym odcinkiem izolowanym "z jazdą", to zwrotnica idzie
    (przykładowo) w prawo - to jest jasne
    - jak przejeżdżasz pod tym odcinkiem "BEZ jazdy", to zwrotnica idzie (przykładowo) w
    lewo - no i tu nie potrafię
    wymyślić, w jaki sposób można wykryć przejazd "bez jazdy".

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: