  • Data: 2024-06-26 10:39:31
    Temat: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
    Od: Adam <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Tue, 25 Jun 2024 23:36:07 +0200, LordBluzg®🇵🇱 napisał(a):

    > To dość proste. Przede wszystkim solmizacją i przyjęło się, że tonacja
    > dur jest "wesoła" a tonacja mol bardziej "smutna". W tonacji c-dur nie
    > występują np, półdźwięki a w tonacji a-mol mamy gis w akordzie dla
    > e-dur, czyli trójdźwięk e-gis-h :) bo całkowicie "molowo" byłoby za
    > "smutne" :)

    No właśnie niezupełnie.
    Już od wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego tego nie słychać, bo
    akordy brzmią jednakowo.

    Jest jeszcze gdzieś w Polsce kościół, w którym są organy w starym stroju,
    mające podwójny klawisz h.
    Taką niejako "zaszłością" podwójnego h jest skala minorowa melodyczna,
    gdzie idąc w górę septyma jest podniesiona, a idąc w dół obniżona.

    Przynajmniej tyle pamiętam z wykładów sprzed jakichś 40 lat.
    Qrde, znany muzykolog mnie uczył, ale mam zaćmę i nie mogę sobie
    przypomnieć nazwiska.

    Jeszcze jedno:
    űródła pisane donoszą, że w Średniowieczu czy Odrodzeniu i później,
    większość ludzi (czyli "miastowych", nie "wieśniaków") była w stanie
    odróżnić tonację w granym na organach utworze.
    Druga ciekawostka:
    Aktualnie można utwór dowolnie transponować przy skali równimiernie
    temperowanej. Wcześniej w zasadzie utwór transponowany już nie brzmiał
    prawidłowo.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam