eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaEgzamin na świadectwo radiooperatora amatorskiego - kwiatki › Re: Egzamin na świadectwo radiooperatora amatorskiego - kwiatki
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Egzamin na świadectwo radiooperatora amatorskiego - kwiatki
    Date: 07 Nov 2013 12:48:31 GMT

    Pan Tomasz Wójtowicz tak sobie czyta zestaw pytań:

    > http://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=5047
    >
    > i wyłapuję kwiatki świadczące o tym, jacy ludzie układają pytania.
    > Plusem zaznaczyłem rzekomą prawidłową odpowiedź:
    >
    > 35. Kalkulator zawiera jeden układ scalony, wyświetlacz i klawiaturę.
    > Do jakiej grupy
    > zaliczymy układ scalony?
    > A. małej skali integracji
    > B. średniej skali integracji
    > + C. wielkiej skali integracji
    >
    > Poważnie, LSI? Kalkulator można zrobić na kilkuset tranzystorach.
    > Z powodzeniem mieści się w klasie MSI. Nie napisali jaki to ma być
    > kalkulator.

    A to poważnie ktoś jeszcze używa podziału scalactwa na SSI/MSI/LSI?!
    Gdy ten podział miał znaczenie praktyczne, to do SSI zaliczno wszelkie
    bramki. MSI to były wszelkie układy zawierające bardziej złożoną stukturę
    logiczną, jakieś kultipleksery, rejestry, czy pamięci o pojemności 64 bity
    się na to łapały. A LSI, to był układy zawierające funkcjonalną całość
    -- kalkulator jest akurat dobrym przykładem.

    Więc odpowiadając na pytanie "jacy ludzie", można powiedzieć, że z dużym
    prawdopodobieństwem już nie żyjący. To pytanie musiało się uchować prze
    trzydzieści lat, nikt go nie zauważył, nikt nie wyrzucił.

    > 36. Lampa elektronowa pentoda posiada:
    > + A. pięć elektrod
    > B. cztery elektrody
    > C. trzy elektrody
    >
    > Kogo w XXI wieku obchodzi pentoda? Trzeba by być masochistą, żeby
    > budować lampową radiostację.

    Być może nikogo już nie obchodzi (co wcale nie jest powodem do radości).
    Ale to pytanie jest podobne do innego:

    Pentagon, czyli Departament Obrony USA mieści się budynku w kształcie:
    A. prójkąta
    B. rombu
    C. pięciokąta

    Może te zadania nie sprawdzają "konkretnej wiedzy radiooperatorskiej",
    ale dobrze by było, żeby ludzie gadający przez radio mieli kapitał
    kulturowy, który pozwala im odpowiedziec bez namysłu na takie pytania.

    Jarek

    PS
    Na sporcie się nie znam, ale gdybym trafił na zawody triatlonu, to bym
    był w stanie przewidzieć, kiedy zawodnik skończy, a ja wreszcie będę
    mógł póść do domu.

    --
    Po wodzie pływa i kaczka się nazywa.