  • Data: 2012-05-17 23:17:17
    Temat: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Od: Maciek <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik J.F napisał:
    > Ale przeciez w cz-b maski nie bylo.
    >
    > Poza tym nawet jesli, to czesc elektronow przez maske przelatuje - i
    > musza jakos wrocic :-)

    W cz-b napięcie anodowe było doprowadzone do warstewki aluminium,
    napylonej na wewnętrzną powierzchnię kineskopu, na luminofor pokrywający
    ekran oraz na stożek lampy, czyli to coś miedzy szyjką a ekranem. W
    kolorowych zresztą również. W kolorowych maska służyła elektronom przede
    wszystkim do trafiania we właściwe pastylki luminoforów. Jakiś wpływ
    napięcia też był ale nie przyspieszanie było głównym celem jej
    istnienia, tylko rzucanie cienia.
    Już tu się przewijało napięcie na Trinitronach Sony. Nawet na stosunkowo
    małym, 17 calowym wynosiło 30kV.
    Jeżeli masz jeszcze kienskopowy TV, to polecam prosty eksperyment, który
    kiedyś niechcący sam wymyśliłem :-) Jeżeli ekran jest czysty, to
    zbliżenie palca powoduje przeskoki lekkich, bezbolesnych iskier. Włosy
    na łapie stoją. Obrywa się ładunkami zebranymi z niewielkiej powierzchni
    ekranu. Myślałem, że jeżeli napylę na ekran aerozol antystatyczny, taki
    do ubrań, to nie będzie iskrzyło. O, jakże się myliłem :-) Strzał w łapę
    był głośniejszy i o wiele boleśniejszy. Szybko umyłem szkło. Podobny,
    choć nie aż tak wstrząsający efekt osiągnąłem mierząc przekątną za
    pomocą metalowej miarki. Po prostu ładunki spłynęły z większej
    płaszczyzny. W każdym przypadku telewizor działał prawidłowo, nie było
    żadnych plam na ekranie, czy innych zniekształceń, tylko ja obrywałem
    ubocznymi efektami elektryzowania się zewnętrznej powierzchni szkła.
    Pewnie są bardziej fachowe określenia tych efektów ale tak to mniej
    więcej wyglądało. Zamiast aerozolu można próbować co będzie po nałożeniu
    płata folii aluminiowej.
    Maciek